مدیریت بحران آب در روابط عمومی
محمدرضا سیدحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بحران آب در یزد و ترویج فرهنگ صرفه جویی، این روزها در حالی به عنوان دغدغه مدیران دولت تدبیر و امید در استان قرار گرفته است که به اعتقاد همگان، روابط عمومی ها به عنوان حلقه های اصلی ارتباط می توانند در این خصوص نقش مهمی ایفا نمایند. نقش اساسی روابط عمومی ها، فرهنگ سازی و تلاش در جهت استفاده بهینه، کاهش هزینه ها و صرفه جویی است. از آن جایی که فرهنگ اصلاح الگوی مصرف دربرگیرنده همه ابعاد و زوایای زندگی انسان می شود، اطلاع رسانی شفاف و تبلیغات صحیح یکی از راهکارهای روابط عمومی برای ترویج و فرهنگ سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف است. ما باید درست مصرف کردن را در جامعه نهادینه کنیم زیرا روابط عمومی ها نماینده رفتاری و گفتاری کل سازمان ها، وزارتخانه ها و به نوعی نماینده دولت و نظام هستند که باید نقش موثر خود را در این زمینه ایفا کنند. با این تفاسیر می توان گفت که روابط عمومی به دلیل وظیفه درون سازمانی و برون سازمانی، بیش از همه در اعتلا و رشد فرهنگ و رفتار با انسان سروکار دارد که از زمینه ها و امکانات و ابزارهای خوبی جهت این اعتلا قدم بردارد و با مخاطب شناسی به اقناع و نفوذ در مخاطبین دست یابد. به هر روی در شرایط کنونی، روابط عمومی ها باید در خصوص بحران بی آبی استان یزد از طریق شناخت علمی و صحیح مخاطبان به راهبردهای معین و اجرای برنامه های سازماندهی شده به اطلاع رسانی و تدوین فرهنگ صحیح فردی و اجتماعی بپردازند و با تعمیم وسیع برای ترویج و تبلیغ یعنی جاانداختن رفتارها و الگوهای مناسب رفتاری، مقوله فرهنگ سازی را به اجرا درآورند.
حال چه بخواهیم و چه نخواهیم بی آبی استان یزد در معرض بحران قرار دارد، بحرانی که بارها نشان داده، عدم انطباق بین نیازها و منابع، تغییر ناگهانی، بروز حوادث غیرمنتظره و خطرناک و نداشتن اطمینان از اوضاع و برهم خوردن تعادل وجود دارد. بنابراین در این موقع روابط عمومی ها می توانند مدیریت بحران به معنای انجام وظایف، ایفای نقش و کسب مهارت های مدیریت در شرایط بحران، وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. البته به شرط آن که بندهای مذکوری که گفته شد به خوبی در سرلوحه کاری مدیران و کارگزاران روابط عمومی قرار گیرد.
|