شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، می تواند علاوه بر درمان بیماری ها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع و حفظ محیط زیست گردد. از عمده ترین مشکلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن می باشد. بازاریابی صحیح سبب می شود تا محصولات بر اساس نیاز مصرف کنندگان تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد. به دلیل ویژگی های خاص گیاهان دارویی چون فسادپذیری، تولید فصلی و حجیم بودن، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است. عملیات بازاریابی شامل انبارداری، حمل و نقل، درجه بندی، بسته بندی و تبدیل میباشد. در سازمان بازاریابی نیز تولیدکنندگان، واسطه ها و مصرف کنندگان نقش عمده را ایفاء می نمایند.
واژگان کلیدی: بازاریابی، گیاهان داویی، محصولات
مقدمه:
خداوند متعال هیچ چیزی را بدون فایده نیافریده و در هر مخلوقی حکمتی نهفته است. از جمله نعمات خدادادی گیاهان دارویی می باشند که از قدیم الایام بشر با آنها آشنا گشته و جهت معالجات بیماران خود مورد استفاده قرار داده است. پیشرفتهای علمی و فنآوری طی دو دهه اخیر، اهمیت و نقش گیاهان دارویی را در تأمین نیازهای بشر بهویژه در حیطه درمان دو چندان ساخته است. امروزه با بهره گیری از روش ها و فنون تخصصی، مهمترین مواد و ترکیبهای مؤثر گیاهی شناسایی و در ساخت انواع داروها و ترکیب های شفابخش بکار گرفته میشود. اثرات جانبی داروهای شیمیایی، الزامات زیست محیطی و روند تدریجی گرایش به سوی فرآورده های طبیعی سبب شدهاند تا به گیاهان دارویی توجه بیشتر شود. با عنایت به موارد یاد شده بهویژه پوشش دادن اشتغال که به عنوان مشکل اساسی کشور و فراروی مسئولان میباشد، لازم است تا نسبت به ترویج کشت و بهره برداری اصولی و هم چنین مصرف فرآوردههای گیاهان دارویی اقدام عاجل صورت گیرد.
بی شک این امر زمانی تحقق مییابد که فرآورده های با ارزش این گیاهان در چرخه اقتصادی قرار گیرد. مادامی که تنها به کمک دانش بومی این گیاهان تولید و به صورت سنتی به مصرف میرسند، انتظار تحول در این زمینه عاقلانه بهنظر نمی رسد. بنابراین همکاری تمامی بخش ها و اقتصادی شدن این فعالیت ضروری می باشد.
عمدهترین مشکل سد راه محصولات گیاهان دارویی بازاریابی آن است. زیرا چنانچه بازار مناسب برای تولیدات مهیا باشد، بهرهبردار میتواند به کار خود ادامه دهد.
نویسندگان :
فرامرز محمدی نژاد حویق
استاد دانشگاه پیام نور
سوسن پوررحمتی
دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور
دانلود مقاله با لینک مستقیم
منبع: TMBA
|