شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در جهان ارتباطات اجتماعی امروز، روابط عمومی نسبت به هر زمان دیگری از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. امروزه، یک توییت به تنهایی می تواند نسبت به کل بودجه تبلیغاتی شما ارزش بیشتری داشته باشد. مصرف کنندگان شما به دنبال کسب و کار آنلاین، خواندن نظرات، توییت کردن در مورد محصولات و منبع یابی تجربه افراد، درباره ی نام تجاری شما هستند.
اما شرکت های بسیاری هستند که هنوز به طور کامل بر روی آمارهای بازدهی سرمایه هایی متمرکز شده اند که نتایج روابط عمومی ها است. در حال حاضر، صنعت روابط عمومی ایالات متحده شامل بیش از 7000 شرکت با درآمد سالانه 11 میلیارد دلاری است.
این رشته در حال رشد است و 70 درصد از شرکت ها، خدمات متنوعی از روابط رسانه ای برای مدیریت رویدادها ارایه می دهند. با چنین طیف گسترده ای از خدمات و تخصص، این احساس ایجاد می شود که حرفه ی روابط عمومی مدرن دوران سختی را برای تضمین های محکم و شمارش سریع آمارهای بازدهی سرمایه پیش روخواهد داشت.
«GG بنیتز» مدیر عامل شرکت GG بنیتز و همکاران روابط عمومی می گوید: « بسیاری از شرکت ها تنها بر روی دلار ROI متمرکز شده اند، در حالی که تعداد بازدیدکنندگان روابط عمومی را هرگز نمی توان تضمین کرد. هنگامی که روابط عمومی ایجاد می شود، آنها تمایل بیشتری برای نزدیک شدن به نام تجاری دارند که منجر به بازدهی سرمایه ای می شود که در کشورهای خارجی فقط دلار سنتی برای اندازه گیری دلار وجود دارد.»
در اینجا تیم روابط عمومی شما به جای اینکه تنها اعداد و ارغام را پردازش کنند، باید در مورد پنج نکته نگران باشد:
1. آیا شما رقابت رسانه ای خود را حفظ کرده اید؟
روابط عمومی نه تنها در مورد حفظ نام تجاری خود، بلکه در مورد حفظ این مرکز توجه درخشان برای رقبای خود نیز در کانون توجه رسانه ها است. هر کانون توجه ی که بدست می آورید، هر مقاله نوشته شده در مورد شرکت شما و هر نکته ی مثبتی که دریافت می کنید، باعث می شود که به رقبای شما لطمه بزند. نادیده گرفتن طرح های روابط عمومی به رقبای شما این امکان را می دهد تا از جایگاه شما سبقت بگیرند و سطح آگاهی نام تجاری شمارا بربایند.
2. آیا تیم روابط عمومی شما، روابط با ارزشی را ایجاد کرده است؟
در قلب، «رابطه» مهم ترین بخش از روابط عمومی است. یک تیم روابط عمومی خوب به چهره های برجسته، ایجاد کنندگان رسانه ها و روزنامه نگاران متصل هستند. با این حال یک تیم بزرگ روابط عمومی، با کارکردن به عنوان یک پل ارتباطی بین نیازهای خود و نیازهای رسانه ها روابط پایداری را ایجاد می کنند.
بنیتز می گوید:«نماینده ی نام تجاری روابط عمومی ها، کسی است که به طور ثابت روزانه با رسانه ها ارتباطات برقرار می کند، از کاری که انجام می دهد درک درستی داشته باشد و برای اینکه چگونه بتوانیم تلاش های خود را از طریق پیشنهادات مشتریان حمایت کنیم، راهی بدست آورد. به عنوان یک شرکت روابط عمومی، تلاش نمی کنیم که نام تجاری خودمان را بفروشیم، بلکه راهی پیدا می کنیم تا نام های تجاری ما بتوانند به رسانه ها خدمات دهند و از طریق رسانه ها و ارتباط با آنها محصولات را به مصرف کنندگان عرضه کنیم.»
3. آیا تیم شما، برند شما را ایجاد می کند؟
صحبت از برندها، ایجاد هویت نام تجاری شناخته شده، شاید یکی از ضروری ترین دلایل برای استفاده از متخصصان روابط عمومی است. در دنیایی کهChipotle باعث توقف حرکت انیمیشن می شود تا رشته های قلب شما به زحمت کشیده شوند وادویه های قدیمی و مدل های سخنگویی بر روی اسب ها باعث ایجاد خنده می شود، نام تجاری شما از هر زمان دیگری مهم تر است. شما این توانایی را ندارید تا اجازه دهید بازار برای اینکه نام تجاری شرکت شما چه خواهد بود، تصمیم بگیرد. شما می بایست وجود خارجی آن را فعال کنید و داستان خود را بگویید.
بنیتز می گوید:« از طریق ایجاد روابط عمومی حرفه ای، شرکت می تواند با رسانه ها کار کند تا یک داستان با نام تجاری خود را به طور کامل برای مصرف کنندگان شکل دهد. آنها می توانند به مصرف کنندگان در یک نگاه کمک کنند تا تفاوت های بین نام تجاری و رقبای شما از جمله وجه منحصر به فرد، موارد قانع کننده برند شما و اینکه چرا بازار برند شما داغ و مرتبط با خواسته های آنها است را درک کنند!»
4. آیا شما به بازار هدف خود رسیده اید؟
به لطف داده های بزرگ و ابزارهای فن آوری جدید، رسیدن به هدف های کوچکتر و بخش های فرعی کوچکتر بازار هدف، آسانتر شده است. متخصصان روابط عمومی نه تنها می توانند به شما کمک کنند تا بازاری که باید بر روی آن تمرکز کنید را مشخص کنید، بلکه آنها آماده اند تا روابط را درون جامعه ای ایجاد کنید که می خواهید وارد آن شوید.
تصور کنید شما در تلاش برای هدف قرار دادن مشتریان با محصول جدید خود در صنعت محصولات زیبایی هستید. تبلیغات می توانند به رسمیت شناختن را برای شما به ارمغان بیاورد، اما روابط عمومی می تواند به شما کمک کند تا سیاست گذاران را مشخص کنید و نیازهای شما را تغییر می دهند تا منتقدان به طرفداران شما تبدیل شوند. شرکت روابط عمومی شما می داند که مشتری ایده آل شما کدام نشریات را می خواند، آنها درباره ی در رسانه های اجتماعی چه می گویند، ستاره های بزرگ دیجیتال چه کسانی هستند، بازار شما با چه افراد معروفی سروکار دارد و چگونه سهام بازار را با مخاطبان هدف بدست آورید.
5. آیا حمایت های مناسبی را بدست آورده اید؟
حمایتی بزرگ است که بتوانید نام تجاری خود را بفروشید و داستان خود را بیان کنید. مطابق با تحقیقات انجام شده توسط Nielsen،92 درصد از مصرف کنندگان بیشتر از هر شکل دیگر بازاریابی به توصیه خانواده و دوستان اعتماد می کنند. امروزه به لطف رسانه های اجتماعی، به طور متوسط شبکه مصرف کنندگان نیز شامل سازندگان، جایگاه ستاره های دیجیتال و افراد معروف هستند.
در واقع، بررسی های اخیر از کاربران رسانه های اجتماعی انگلستان نشان داد که33 درصد از تمام کاربران به دنبال شهرت هستند. و نکات مثبت این قضیه نشان داد که هنوز هم توانایی یک اثر فوق العاده در خط پایین یک شرکت وجود دارد. تنها آمار و ارقام نشان می دهد که مارک هایی که از آغاز مورد تأیید قرار گرفته اند، برای یک معامله در فروش به اندازه 20 درصد رشد دریافت کرده اند.
بنیتز می گوید:«روابط عمومی در مورد ایجاد یک محیط برای تضمین اعتبار است. یک روزنامه نگار خوب باید آنقدر کار کند تا مطمئن شود نام تجاری شما شناخته شده است و پیشنهاد برند شما در میان سردبیران، روزنامه نگاران، و سازندگان برنامه های رسانه ای، مانند افراد معروف و اثر گذاران درک شده است.
حرفه ی روابط عمومی می تواند به شما در ایجاد ارتباط و برقراری رابطه با سیاست گذاران و سهامداران مربوط به بازار هدف کمک کند. این شرکت ها می توانند به شما کمک کنند تا سیگنال محصول خود را افزایش دهید، شما را به افراد مناسب متصل کنند، و تأییدیه های معتبر را ضمانت کنند. رهبران فکری قابل اعتماد و مشهور می توانند اعتماد مصرف کننده را مانند یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده آنها جلب کند، به همین دلیل آنها می توانند برای ایجاد ارتباطات مناسب بسیار مفید باشند.
با توجه به اینکه اندازه گیری آمارهای بازدهی بسیار با اهمیت هستند، راه های بسیاری برای آن اندازه گیری آن به جای بازگشت سریع دلار به جای دلار وجود دارد. زیرا هنگامی که بیشترین دریافت را از تیم روابط عمومی خود بدست می آورید، این تنها راه نیست. تیم روابط عمومی هویت نام تجاری شما را ایجاد ، رقابت شما را در کانون توجه حفظ می کند و روابط فوق العاده ارزشمندی را برای شرکت شما شکل می دهد. ممکن است این گروه نا محسوس تر از یکسری مجموعه آمار و ارقام به نظر برسد، اما می تواند برای موفقیت شرکت شما ضروری باشد.
شما چه فکر می کنید؟ چگونه تلاش های موفقیت آمیز روابط عمومی خود را اندازه گیری می کنید؟ نظرات خود را با ما در این آدرس به اشتراک بگذارید!
http://www.forbes.com/sites/ilyapozin/2014/05/29/5-measurements-for-pr-roi/
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|