شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کارگاه اینفوگرافیک در روابط عمومی با حضور «عادل میرشاهی» مدرس و دبیر سایت شارا با هدف آشنایی کارگزاران روابط عمومی با طراحی اطلاعات به صورت گرافیک، اصول طراحی، ابزارهای مناسب طراحی و غیره، برگزار شد.
در این کارگاه که به سفارش انجمن متخصصان روابط عمومی و مؤسسه کارگزار روابط عمومی تدارک دیده شده بود، تلاش شده تا با ارایه آخرین دستاوردهای علمی و کاربردی در حوزه گرافیک های اطلاع رسان، به کارگزاران روابط عمومی مسیری را ارایه دهیم که بتوانند بدون نیاز به گرافیست، اینفوگرافیک های حرفه ای تهیه کرده و از آن برای مقاصد روابط عمومی استفاده نمایند که در ادامه به تشریح مطالب ارایه شده در این کارگاه می پردازیم:
تعریف اینفوگرافیک:
توجه مخاطبان به محتوای بصری عملاً روابط عمومی ها را به استفاده از عکس و پوستر فرا می خواند.
اینفوگرافیک (Info graphic) یا گرافیک اطلاع رسان در این میان به کمک کارگزاران روابط عمومی آمد. این ابزار می تواند محتوای روابط عمومی را با استفاده از عناصر بصری به گونه ای به مخاطبان عرضه کند که آنها در زمانی کوتاه بتوانند درک قابل قبولی از محتوای ارایه شده بدست آورند. بنابراین برای حضور در عرصه روابط عمومی اینترنتی دو حلقه مفقوده «سئو پی آر» و «اینفوگرافیک» وجود داردکه می توانند به کارگزاران روابط عمومی در خصوص «پدیداری» و «اثر بخشی» اطمینان دهند.
اهمیت اینفوگرافیک ها در دنیای امروز:
در روزنامه ها، اینفوگرافیک ها به طور معمول برای نمایش آب و هوا، نقشه ها و نقشه سایت برای رویدادهای دارای ارزش خبری و برای گراف ها جهت ارائه داده های آماری به کار می روند. برخی کتاب ها تقریباً به طور کامل از گرافیک های اطلاع رسان استفاده می کنند. کتاب های دیوید مکالی و بسیاری از کتاب های کودکان از اینفوگرافیک بهره مند شده اند.
بازاریابان محتوا و کسب و کارها به قدرت و محبوبیت اینفوگرافیک ها توجه خاصی دارند.
کیسمتریک 47 اینفوگرافیک را تنها در مدت دو سال منتشر کرد که به 2 میلیون و 512 هزار و 596 بازدید منجر شد و 41 هزار و 142 لینک از 3 هزار و 741 دامنه منحصر به فرد در همین دوره زمانی به آن داده شد. آنها علاوه بر این 41 هزار و 142 توییت و 20 هزار و 859 لایک دریافت کردند. سایت تخمین می زند که اگر به ازای هر بازدیدکننده 5 سنت دریافت کنیم، تقریباً بالغ بر 125 هزار دلار دریافت کرده ایم. تلاش های اینفوگرافیک و بازاریابی محتوا تنها حدود 25 هزار و 200 دلار هزینه داشته است.
![همزمان با نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی، کارگاه اینفوگرافیک در روابط عمومی برگزار شد](/media/image/IMG_3997M.jpg)
کاربردهای اینفوگرافیک:
اطلاعات آماری: مقیاس هایی نظیر فروش، درآمد، تحقیقات بازار، پیمایش ها.
فرآیندها: تولید، خدمات مشتریان، فروش مویرگی، رهبری، عرضه محصولات.
ایده ها: مفاهیم، تئوری ها، افکار رهبری، ایدئولوژی.
گاهشناسی تاریخی: تاریخ، نظم رویدادها، جدول زمانبندی، برنامه ریزی.
جغرافیا: مکان ها، معیارها براساس منطقه.
آناتومی: مواد، قطعات، فهرست ها.
سلسله مراتب سازمانی: ساختار سازمانی، ارزیابی نیاز ها.
روابط: داخلی، خارجی، مردم، محصولات و خدمات.
شخصیت: انسانی سازی برند، فرهنگ سازمانی.
مراحل طراحی اینفوگرافیک:
یک داستان بگویید.
داده های پیچیده را ساده ارائه کنید.
به اشتراک گذاری را تسهیل کنید.
منابع معتبر برای تحقیق اینفوگرافیک:
منابع تایید شده دولتی یا مراکز جهانی و رسانه ای
بانک جهانی: www.data.worldbank.org
داده های عمومی گوگل: www.google.com/publicdata/directory
چندین نرم افزار کاربردی که به طور روزانه، هفتگی قابل استفاده است و شامل تعداد زیادی از اطلاعات می شود و می توان از آنها در اینفوگرافیک ها استفاده کرد:
آنالیزگر وب: www.google.com/analytics
ابزارهای مدیریت پروژه: www.basecamp.com
ابزارهای مدیریت فروش: www.salesforce.com
ابزارهای بازاریابی ایمیلی: www.Mailchimp.com
ابزارهای طراحی اینفوگرافیک:
این نرم افزارها به صورت کاربر پسند طراحی شده اند و به شما اجازه می دهند که اینفوگرافیک های سفارشی بر مبنای خواسته خودتان طراحی کنید. در این قسمت به چند نمونه از این نرم افزارها می پردازیم:
نرم افزارهای کاربرپسند پولی یا گزینه خدمات:
«pikto chart» یکی از سرویس هایی است که به شما اجاز می دهد داده های خود را در داخل قالبی که انتخاب کرده اید وارد کنید و یک اینفوگرافیک حرفه ای طراحی نمایید.
«Visual.ly» اگر مایل به سرمایه گذاری 1000 دلاری برای اینفوگرافیک خود هستید این یکی از سرویس های پولی است که با برندها کار می کند.
«creately» به شما این توانایی را می دهد که دیاگرام های سفارشی ایجاد کنید. این بسته با قیمت های متنوعی ارایه شده است که برخی از آنها رایگان و البته محدود هستند.
گزینه های نرم افزاری رایگان:
«Easel.ly» به شما دسترسی کامل به تمام بخش را بدون هیچ هزینه ای ارایه می دهد.
«Infogr.am» می تواند داده های اِکسل را در قالب های پیچیده تری نشان دهد.
«Picmonkey» در منعکس کردن تحقیق و تلاش کوچک ابزاری کارآمد برای تولید اینفوگرافیک شما باشد.
![همزمان با نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی، کارگاه اینفوگرافیک در روابط عمومی برگزار شد](/media/image/IMG_3984M.jpg)
اصول طراحی یک اینفوگرافیک روابط عمومی:
طراحی داده محور
شفافیت
فضای سفید
نمایش دهید (نگویید!)
استخدام طراح برای روابط عمومی:
روابط عمومی سنتی
روابط عمومی اینترنتی
دیگر کمتر واحد روابط عمومی پیدا می شود که از کامپیوتر برای طراحی استفاده نکند. طراحی کامپیوتری نیز به دو دسته تقسیم می شود:
طراحی گرافیکی وب
طراحی کامپیوتری
تفاوت اصلی میان این دو طراحی در استفاده از کدنویسی ها در طراحی است. طراحی های کامپیوتری عموماً می توانند در موارد زیر طراحی هایی را ارائه دهند:
طراحی نشریات با نرم افزار InDesign
طراحی کاریکاتور و پوستر با نرم افزار Photoshop
در این میان بسیاری از طراحان می توانند کارهایی را با استفاده از نرم افزارهایی نظیر Corel، Illustrator و ... انجام دهند. در اینجا به دستورالعمل هایی اشاره می کنیم که با رعایت آن مطمئن می شوید که محتوای مورد نظرتان بیشترین اثر را بر مخاطبان خواهد داشت:
آن را ساده و در حد فهم یک انسان خِنگ طراحی کنید.
این یخچال خانه تان نیست. به خاطر داشته باشید که رنگ همیشه دوست شما نیست.
از داده های قدیمی استفاده نکنید. داده ای را که مورد استفاده قرار می دهید باید دقیق و نماینده موضوع باشد.
موضوع را تا حد امکان محدود کنید.
از قواعد: ترتیب منطقی، وضوح تصویر، تعادل تبعیت کنید.
بخش های اصلی یک اینفوگرافیک روابط عمومی:
بخش های اصلی یک اینفوگرافیک روابط عمومی شامل تیتر اینفوگرافیک و بدنه گرافیک است که بدنه اینفوگرافیک شامل:
اینفوگرافیک معمولی
اینفوگرافیک یگانه
اینفوگرافیک مقایسه ای
اینفوگرافیک جریان محور
مطالب ارایه شده دیگر در این گارگاه:
ابزارهای طراحی اینفوگرافیک
جمع بندی اینفوگرافیک
انتشار اینفوگرافیک در روابط عمومی
پخش گسترده اینفوگرافیک های روابط عمومی
اشتباهات مهلک در طراحی اینفوگرافیک روابط عمومی
ارزیابی میزان انتشار اینفوگرافیک
انتهای پیام//
تهیه و تنظیم: مریم میرعبدالحق
|