شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نویسنده و مترجم: عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی و اینفوگرافیک)- افزاریش حجم داده های آماری در سال های اخیر از یک طرف و نیاز روابط عمومی ها به تولید محتوای اثربخش از طرف دیگر زمینه را برای رونق اینفوگرافیک ها باز کرده است.
امروزه بسیاری از روابط عمومی ها در جهان برای ارائه آخرین اخبار و اطلاعات از آمارهای جهانی استفاده می کنند و با سنجش نسبت های این آمارها با آمارهای ملی و منطقه ای تجسمی از موقعیت کسب و کار یا حوزه صنعت خود به مخاطبان ارائه می کنند. در این گذرگاه شناخت منابعی که می توانند به کارگزاران روابط عمومی کمک کنند بسیار اهمیت دارد. در این یاددشت فهرستی از معتبر ترین سایت ها و پایگاه های داده برای دریافت آمار و ارقام ارائه می شود:
الف) منابع تایید شده دولتی یا مراکز جهانی و رسانه ای
1. بانک جهانی: http://data.worldbank.org/
2. داده های عمومی گوگل: http://www.google.com/publicdata/directory
3. داده های سازمان ملل متحد: http://data.un.org/
4. داده های گاردین: http://www.guardian.co.uk/data
5. پایگاه داده فروشی مایکروسافت (مجموعه داده ها برای فروش): https://datamarket.azure.com/browse/Data
ب) پایگاه های داده غیر معتبر (عمومی یا مجموعه داده های تسلیمی توسط کاربران)
1. پایگاه داده فکتال: http://www.factual.com/
2. پایگاه داده فری بیس: http://www.freebase.com/
3. پایگاه داده کرانچ بیس (تکنولوژی و آغاز به کار): http://www.crunchbase.com/
4. پایگاه داده سوکراتا: http://opendata.socrata.com/
5. پایگاه داده دیتا موب: http://datamob.org/datasets
6. پایگاه داده کواندل: http://wikiposit.org/w
7. دیتا مارکت (کتابخانه ای ویژه برای مجموعه داده ها): http://www.datamarket.com/
ج: برخی از منابع:
1. اینفوشیمپس (داده های نرم افزاری برای فروش): http://www.infochimps.com/marketplace
2. دیتا رنگلینگ (فهرستی طولانی از آدرس های URL برای بررسی مجموعه داده ها. ما تاکید می کنیم که برخی از آدرس های URL دیگر کار نمی کنند یا دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.: http://www.infochimps.com/marketplace
د) چندین نرم افزار کاربردی که به طور روزانه، هفتگی قابل استفاده است و شامل تعداد زیادی از اطلاعات می شود و می توان از آنها در اینفوگرافیک ها استفاده کرد.
1. آنالیزگر وب: http://www.google.com/analytics
2. شبکه های اجتماعی: فیسبوک، توییتر، پینترست، لینکداین
3. ابزارهای مدیریت پروژه: http://www.basecamp.com/
4. ابزارهای مدیریت فروش: http://www.salesforce.com/
5. ابزارهای پیمایش: http://www.surveymonkey.com/
6. ابزارهای به اشتراک گذاری تصویر: http://www.flickr.com/
7. ابزارهای بازاریابی ایمیلی: http://www.mailchimp.com/
روابط عمومی ها علاوه بر موارد فوق بایستی از داده های مرکز آمار ایران، سازمان های رسمی و تخصصی تولید آمار نیز استفاده کنند.
منبع: http://piktochart.com/research-for-public-data-set-and-information/
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|