شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه روابط عمومی در کمک به تصمیمگیریهای مدیریتی و استراتژیک یک سازمان، نقشی قابل توجه دارد و مهمترین ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفهای، علمی و الکترونیکی، از مشخصههای جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دو چندان شده است، به گونهای که موفقیت سازمانها، ادارت و شرکتها و دوامشان در عرصه فعالیتهای تخصصی، به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است.
معتقدیم که روابط عمومی یک شغل نیست، بلکه یک ویژگی اخلاقی و انسانی است و بیجهت نبود که مرحوم دکتر نطقی بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران گفته است: روابط عمومی یک شغل اداری نیست، بلکه یک شوق اداری است، چرا که تمامی فعالان در این حوزه با عشق، شور و نشاط، بهرهگیری از تکنولوژی روز و ایدههای نو و همچنین تزریق هنر و تفکر خلاق، در حوزه اداری گام بر میدارند و روحشان با ایستایی وسکون منافات دارد.
بیشک روابط عمومی را با چشمی دیگر باید دید تا راز و رمزها، پیچیدگیها و لطایف آن بیشتر نمایان شود و مدیران تا به روابط عمومی اعتماد نداشته باشند، روابط عمومی نمیتواند کاری کند.
روابط عمومی ابزار دست مدیریت نیست؛ فلسفه مدیریت است، و باید همواره مورد توجه و حمایت مدیریت واقع شود، تا پویایی و خلاقیت خود را حفظ کند و فارغ از هرگونه دغدغههای ساده، در حوزههای جدید گام بردارد. روابط عمومی اگر پویایی خود را از دست دهد و ناکارآمد شود، مدیریت فرسوده و ناکارآمد میشود.
به یقین باید گفت روابط عمومی، مکمل مدیریت و تکمیلکننده نواقص و کاستیهای یک سازمان به عنوان یک عنصر درونی و هم به فراخور دایره ارتباطی گسترده با بیرون سازمان، به عنوان یک عنصر بیرونی میتواند عوامل بازدارنده از کارکردهای مطلوب یک سازمان را شناسایی کند و تشخیص دهد و در راه پیشگیری و درمان و بهبود آن، گام بردارد.
روابط عمومی میتواند قدرت رقابت و پذیرش ریسک را بالا ببرد و هر چه مدیران محافظهکاری و ترس را کنار بگذارند و به روابط عمومیهای خود اختیار و مسئولیت بدهند، شاهد سایر زوایای قدرتمند روابط عمومی خواهند بود. مدیر باید بر روابط عمومی احاطه و اعتقاد داشته باشد و نباید از یاد ببرد که سرکوفت زدن به روابط عمومی، تحقیر خویشتن است، نه فردی که مسئول روابط عمومی است.
روابط عمومی یک سازمان، خانه مردم و تریبون سازمان است و مسئولیتی است که بر دوش تک تک مقامات اجرایی و در واقع بر دوش همه اعضای آن سازمان است و این انتظار میرودکه مدیران به این حوزه مهم و اثرگذار نگاه حمایتی و جدیتری داشته باشند و بدانند که همه روزها، روز روابط عمومی است و توجه به روابط عمومی، کمک به جلب رضایتمندی شهروندان از سازمان مربوطه است.
محمد محتاطی ـ مدیر روابط عمومی فرمانداری محمودآباد (مازندران)
روزنامه اطلاعات/ سهشنبه 27 خرداد 1393- 19 شعبان 1435ـ 17 ژوئن 2014ـ شماره 25898
|