شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- فعالیت های طراحی در سازمان های مختلف بسته به نوع کار بسیار متفاوت است. در این نوشتار قصد داریم تا با ارائه ویژگی های مختلفی که طراحان دارند، بهترین طراح را برای فعالیت های روابط عمومی معرفی کنیم.
در واقع روابط عمومی ها از نظر نیاز به طراح به دو دسته تقسیم می شوند:
1. روابط عمومی سنتی
2. روابط عمومی اینترنتی
زمانی که واحد روابط عمومی فعالیت های خودش را معطوف به طراحی تیزر، پوستر و عکس های مناسبتی برای نمایشگاه ها، خطاطی و امثالهم کرده باشد، به آن روابط عمومی سنتی می گوییم. روابط عمومی سنتی با ورود کامپیوتر تغییرات بسیاری پیدا کرده است. دیگر هیچ روابط عمومی نیست که از کامپیوتر برای طراحی استفاده نکند.
طراحی کامپیوتری نیز به دو دسته تقسیم می شود:
1. طراحی گرافیکی وبی
2. طراحی کامپیوتری
تفاوت اصلی میان این دو طراحی در استفاده از کد نویسی ها در طراحی است. طراح های کامپیوتری عموما می توانند در موارد زیر طراحی هایی را ارائه دهند:
1. طراحی نشریات با نرم افزار Indesign
2. طراحی کاریکاتور و پوستر با نرم افزار Photoshop
در این میان بسیاری از طراحان می توانند کارهایی را با استفاده از نرم افزارهایی نظیر corel، Illustrator و ... انجام دهند. اما در طراحی گرافیک وبی، کد نویسی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در رواقع این طراحان با کد نویسی های Css و نرم افزارهای مشابه آشنایی کامل دارند. رنگ ها را می شناسند و فضاهای مختلف و میزان توجه مخاطبان به آنها را درک می کنند.
در عین حال تفاوت عمده این دو نوع گرافیست در حجم گرافیک هایی است که تولید می کنند. هرچه گرافیک ها با استفاده از کدنویسی ویرایش شوند، حجم آنها کمتر شده و تصویر واضح تر و شفاف تر ارائه می دهد. گرافیست های کامپیوتری برای بهبود کیفیت تصویر از رزولیشن بالا استفاده می کنند. در نتیجه حجم کار بالا می رود و زمان بیشتری برای بارگزاری صفحه گرفته می شود. این زمان تاثیر مستقیم بر نرخ پرش دارد و بر رتبه سایت اثر می گذارد.
بنابراین روابط عمومی ها با توجه به این موارد می توانند به گزینش گرافیست مورد نیازشان اقدام کنند. به یاد داشته باشید که خلاقیت در گرافیک بسیار اهمیت دارد. بسیاری از گرافیست ها نرم افزارهای گرافیکی را به خوبی می شناسند اما هیچ خلاقیتی در طراحی گرافیک های خوب ندارند. سعی کنید علاوه بر آشنایی با نرم افزارهای مورد نظرتان از خلاقیت آنها نیز کسب اطمینان کنید.
نویسنده: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|