شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از وظایف روابط عمومی در تعریف حرفه ای و آرمانی، برقراری ارتباطات در داخل سازمان و مدیریت ارتباطات درون سازمانی است. نشریات درون سازمانی-چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت مکتوب، یکی از مهمترین و بهترین ابزارهای تحقق مدیریت مطلوب در هر سازمانی،شناخته شده اند که وظیفه مطلع کردن نیروی های صف-کارکنان- از انتظارات مدیریت-ستاد-در راستای تحقق اهداف سازمان را دارند و قاعدتاً از طرف دیگر بایستی مسیر باز خورد هم به عنوان جریان ارتباطی رو به بالا وجود داشته باشدتا مدیران را از عملکرد زیر دستان و هر مشکل که ممکن است رخ دهد آگاه کند.
از جمله عوامل موفقیت نشریات درون سازمانی توجه به اهداف، مخاطبان، ترتیب انتشار، عنوان و محتوی است اما مهمترین اهدافی که برای انتشار یک نشریه درون سازمانی در سطح سازمان می توان متصور بود؛ افزایش آگاهی، ایجاد حس مشارکت و همدلی، ایجاد شناخت برای مخاطبان خاص برون سازمان از سازمان، جلب اعتماد عمومی، فرهنگ سازی و نیز ایجاد نشاط است.
در حالی که در حوزه محتوی نیز توجه نشریات به نیازهای کارکنان و عدم اعمال نظرات یک طرفه به نفع مدیریت، صحت اخبار ومطالب منتشر شده، پوشش دقیق همه افراد سازمان، توجه دقیق به ساده نویسی و نیز توجه جدی به باز خورد مستمر را نباید از نظر دور داشت.
یادآوری این نکته ضروری است که نشریات درون سازمانی کارکرد، دامنه توزیع، مخاطب و نیز حوزههای تخصصی خود را دارند، هر قدر نشریات درون سازمانی به لحاظ محتوایی غنی تر باشند و افراد سازمان را از اطلاعات و دانش درون سازمانی بیشتر سیراب کنند،می توانند در روند پیشبرد امور سازمان بسیار موثر تر واقع شوند.
نشریات درونسازمانی میتوانند نقش مؤثری در ایجاد ارتباط متقابل و متعادل میان بخشهای مختلف یک سازمان ایفا نمایند درحالی کهگاهاً با توجه به وجود فرهنگ تحکّم و غلبۀ روحیه محافظه کاری بر سیستم اداری،کارکردهای روشنگری و آگاهیبخشی که از جمله کارکردهایاصلی و واقعی اینگونه نشریات هستند، به درستی شناخته نشده اند.
امید است جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی فرصتی باشد تا چشمِ جان وقلب مدیران ارشد و مدیران سایر بخش های سازمانی را نسبت به نقش مهم نشریات درون سازمانی به عنوان گسترده ترین ابزار روابطی و اطلاع رسانی در سازمان ها بیدار کند.
|