1. اگر برای این مورد صبر کنید، مرگ تاکتیک ها را خواهید دید.
گاهی اوقات صبر کردن همانند بهترین ایده در زمان فرارسیدن طوفان سهمناک است. شرکت هایی که تنها در زمان بحران از رسانه های اجتماعی شان استفاده می کنند در لحظات بحران تمام امیدهایشان به نا امیدی تبدیل می شود؛ تلاش هایشان عقیم می ماند و نهایتا به پایان راه خود خواهند رسید. زمانی می توانید از رسانه اجتماعی بهره مند شوید که پیش از بحران از آن استفاده کرده باشید. اگرچه استفاده از این رسانه ها در هر زمانی منافع خودش را دارد اما در شرایط فعلی به نظر می رسد سکوت در این رسانه ها عاقبت خوبی ندارد. سهل انگاری در این خصوص شرایط سختی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.
2. تاکتیک مباحثه و استدلال
در پاسخ به بحران، برخی شرکت های آنلاین استدلال هایی خواهند کرد که نتایجی چون تعاملاتی نسبتا کریه باشد. بدون آن شما با اتهاماتی روبرو می شوید که تحریف شده اند، واکنش پیش فرض شما بایستی بر مبنای مفهومی باشد که مشروعیت مشتری شما را تقویت می کند. اگر دادخواهی در عرصه ای خاکستری مطرح شود، بهترین گزینه این است که بگویید: «می توانید یک پیام شخصی با جزئیات بیشتر در مورد مساله ارسال کنید؟» گاهی اوقات همین پیام فرد مقابل را به اندازه ای می ترساند که از ماجرا فاصله بگیرد.
3. تاکتیک انسداد و توقف
این تاکتیک توسط یکی از شرکت های پوشاک در فیسبوک مورد استفاده قرار گرفت. پس از ارسال یک الگوی رفتاری که به نظر می رسد با پیام برند همخوان نیست، شرکت توسط مشتریان وفادار خود مورد انتقاد و حمله شدید مواجه شد. به جای مواجهه با انتقادها، شرکت شروع به تحریم افراد از صفحه فیسبوک خود کرد، این افراد شامل طرفدارانی می شد که برای مدتها از برند دفاع می کردند. حتی گاهی کاری انجام می دادند که همه افراد نتوانند صفحه فیسبوک شما را تماشا کنند. این نوع از حرکت ها فقط باعث شد که حبابی از صفحات شخصی ضد برند شکل بگیرد. این ایده بدی است!
4. تاکتیک از بین بردن اسناد
مشابه بلاک کردن و مسدود کردن کاربران می توان از پاک کردن پیام های منفی استفاده کرد. این کار در نظرات وبلاگی یا فیسبوک بسیار ساده تر از توییتر است. اگرچه ممکن است که به نظر برسد که شما از شر مشکلی خلاص می شوید، احتمال زیاد وجود دارد اوضاع بسیار بدتر شود. باید بدانید که اگر چه ممکن است که پیام ها را حذف کنید اما احتمال دارد که مخاطب شما از پیام خود اسکرین شات تهیه کند و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. اگر این اتفاق بیافتد، او نه تنها شکایت خود را برای همگان مطرح می کند بلکه همچنین می تواند ثابت کند که شما نظرات مخالف خود را حذف می کنید.
5. تاکتیک اجازه دهید همه پاسخ دهند.
سرانجام ممکن است که شما بدون اینکه طرحی را اجرا کنید، از پنج نفر از اعضای شرکت بخواهید که به مساله رسیدگی کنند و به آن پاسخ دهند. اما اگر دستتان رو شود شرایط به مراتب بدتری را تجربه خواهید کرد. در نهایت ممکن است چیزهای متناقضی بگویید که کیان و شهرت شرکت شما را به خطر بیاندازد.
این ها همه تاکتیک هایی هستند که شرکت ها زمانی که برنامه خاصی برای روبرو شدن با بحران ندارند از آن ها استفاده می کنند.
منبع: http://www.business2community.com
|