شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| راشل بگ- یک متخصص روابط عمومی چه می کند؟ بحث اساسی روابط عمومی ادراک است. اگر شما یک متخصص روابط عمومی هستید، شما نمی توانید چیزهایی را که اتفاق می افتند را کنترل کنید. وقتی یک رویداد اتفاق می افتد، شما وظیفه خود را در روشن کردن ابعاد مثبت ماجرا به خوبی می دانید. متاسفانه، شما اغلب خودتان را درخصوص مشکلاتی می بینید که ناشی از مردم می بینید که سعی دارید به آنها کمک کنید.
برخی اوقات، حتی هوشمند ترین مردمی که در روبروی دوربین قرار می گیرند و یادداشت های توییتریشان دنبال می شود، کارهای احمقانه ای را انجام می دهند. هسته اصلی فعالیت یک متخصص روابط عمومی برخورد با چنین مسائل شرم آوری است که اگر به آن رسیدگی نشود باید شغل خود را تغییر دهید. در این یادداشت به 5 کابوس شایع در روابط عمومی می پردازد که که باید از آن پرهیز کرد:
1. تکثیر بدون هماهنگی ویدئوها به صورت ویروسی
وقتی یکی از مشتریان شما در ویدئویی کاری احمقانه انجام می دهد یا گفته ای نابخردانه را به زبان می آورد، شما می دانید که باید برای جلوگیری از تخریب بیشتر، اقداماتی را انجام دهید. فقط از دونالد استرلینگ بپرسید که چگونه یک اظهار نظر تاسف آمیز می تواند سلسله ای از مسائل ناخوشایند را به همراه داشته باشد. زمانی که اتفاقاتی نظیر این مورد پیش می آید شما بایستی ابتکار عمل را در دست گرفته و بیانیه ها و گزارش های مطبوعاتی خودتان را به سرعت منتشر کنید.
2. نتایج معکوس تبلیغات بازرگانی
برخی اوقات، شما زمان و هزینه زیادی را صرف طراحی تبلیغات بازرگانی می کنید تا اشتباهات خود را پس از گذشت کمپین پیدا کنید. بدترین حالت این کابوس شامل تبعیض های نژادی و جنسی است. مطمئن شوید که در همه کمپین های تبلیغاتی این گونه موارد را پیش از نمایش تبلیغات بررسی کرده باشید تا دچار کابوس نشوید.
3. محصولات معیوب
از پدال گاز معیوب شرکت تویوتا در چند سال گذشته گرفته تا مشکلات بد در تنظیمات باتری های تسلا که باعث آتش سوزی می شوند، کالاهای معیوب در میان بزرگترین مسائلی است که باید از آن اجتناب کرد. وقتی یک کالا بد کار می کند، باید عموم مردم را نسبت به آن آگاه کرد تا از ایمنی مردم اطمینان حاصل شود.
4. اشتباهات افراد در شبکه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی راهی عالی برای برقراری ارتباط سریع و کارآمد یک سازمان با گروه های بزرگی از مردم است. متاسفانه، بسیاری از کارکنان از شبکه های اجتماعی در محل کار استفاده می کنند. وقتی که یکی از کارآموزان به طور ناخواسته یادداشت و یا عکسی نامناسب را به همراه اظهارات سیاسی در خصوص شرکت شما در صفحه فیسبوک شرکت مطرح می کند باید از عموم مردم عذرخواهی کنید و از شر کارآموز خلاص شوید... هرگز ارسال این یادداشت عذرخواهی را در فیسبوک و یا هر جای دیگر فراموش نکنید.
مشابه این مساله در شرکت تاکو بل اتفاق افتاد که یکی از یادداشت های فیسبوکی کارکنان به طور ویروسی گسترش یافت و همین باعث شد که او را از محل کار اخراج کنند. تاکو بل به سرعت در چند عکس و یادداشت فیسبوکی به مساله پاسخ داد و سیاست های خود را مبنی بر عدم نقض مسائل موجود در مواد غذایی بارها منتشر کرد. بنابراین این شرایط بایستی به سرعت پاسخ دهید و مردم را در جریان مساله قرار دهید تا مردم بتوانند از رفتار مناسب علیه شما چشم پوشی کنند.
5. سرمایه گذاری شرم آور
شرکت های بزرگ عموما سرمایه گذاری های زیادی در حوزه ها و صنایع گوناگون انجام می دهند. هر کسی در دنیای صنعت می داند که این سرمایه گذاری ها برای توسعه الزامی و صحیح است. اما برخی سرمایه گذاری ها به طور بالقوه شرم آورند. سرمایه گذاری در صنایعی نظیر تنباکو، فیلم ها و عکس های پورن، یا کمک به کشور خارجی که اعمال ضد حقوق بشر فراوانی را مرتکب شده است، جزء مواردی است که توسط عموم مردم محکوم می شوند و به سرعت نیز علنی می شوند.
در صورتی که این اتفاق افتاد می توانید تا مدتی سرمایه گذاری خود را در جای دیگر منتقل کرده و در صورت لزوم سرمایه گذاری پس از مدتی سکون در همان حوزه ادامه پیدا کند. زندگی یک متخصص روابط عمومی همیشه جالب است چراکه می تواند حداقل ها را بگوید. وقتی یکی از این کابوس های روابط عمومی به وقوع پیوست، مطمئن شوید که پاسخ فوری خود را در قالب گزارش خبری، بیانیه مطبوعاتی و نظراتی در رسانه های اجتماعی و یا حتی ارسال یک نامه شخصی ارسال کرده اید.
درک و تعریف مشکلات روابط عمومی برای فرآیندهای مدیریت ضروری اند. شما باید استراتژی مناسب را پیش از هر گونه اقدامی اخذ کنید و همیشه پیشرفت موارد و حل آنها را نظارت کنید.
منبع: http://www.business2community.com/
|