درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 11:44   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10991صفحه نخست » شنبه، 3 خرداد 1393 - 05:36
مجید رضاییان
قانونی که خوانده نمی‌شود
در کشور ما، قصه تکراری قانون کپی‌رایت و تاثیر آن در تولید اندیشه و حیات‌بخشی به موجود زنده کتاب، نویسنده و پژوهشگر روزی باید پایان پذیرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکم: اگر بپذیریم یکی از شاخص‌های جوامع پیشرفته، «سرانه مطالعه» کتاب، نشریات و مطبوعات – چه در فضای وب و چه در فضای چاپی- به شمار می‌آید؛ نیک باید بپذیریم چرخه چهارگانه پژوهش، حق مالکیت اثر و نشر یا همان کپی‌رایت، اقتصاد نشر و توزیع، باید به طور پیوسته به رسمیت شناخته شوند زیرا اجزای این چرخه، چنان به هم وابسته هستند که جداساختن یکی از دیگری هرگز میسر نیست.

 

دوم: در کشور ما، قصه تکراری قانون کپی‌رایت و تاثیر آن در تولید اندیشه و حیات‌بخشی به موجود زنده کتاب، نویسنده و پژوهشگر روزی باید پایان پذیرد. ما نمی‌توانیم از این قانون چشم بپوشیم: کپی‌رایت و کتاب، دو جزء لاینفک این چرخه به شمار می‌آیند. در کجای دنیا دیده‌ایم که نویسنده، نگران اثر پژوهشی خویش باشد؟ او با امنیت روانی کامل به خوبی می‌داند که اثرش نه تنها ترویج می‌شود که اگر دیگران، حرفی برای گفتن داشته باشند، می‌زنند وبه تحریر درمی‌آورند. نگرانی نویسندگان این بوم و بر در همه عرصه‌ها از جمله علوم انسانی به ویژه آن هنگام که مرزی روشن میان «کتاب سازی» و «تالیف واقعی کتاب» وجود ندارد، باید نگرانی بحقی قلمداد شود. این‌طور نیست؟

 

سوم: کپی‌رایت را بگذارید از زاویه‌یی دیگر نیز مورد نقد قرار دهیم: تاثیر مثبت این قانون، آن هنگام روشن‌تر می‌شود که ببینیم نویسندگان ما، بنای اصلی را بر پژوهش می‌گذارند، آثارشان دیده می‌شود و ما نیز در عرصه جهانی اعتباری به دست می‌آوریم. کپی رایت موتور کم‌رمق پژوهش را روشن می‌کند و ما صاحب آثار و تالیفاتی خواهیم شد که تاکنون و پیش از این هرگز ندیده‌ایم. شاید یکی از دلایلی که «حلقه میان پژوهش» و «بازار کار» در همه زمینه‌ها مسدود است و گشوده نمی‌شود، به موضوع «اجرا نشدن قانون کپی‌رایت» بازمی‌گردد. شک نباید کرد.

 

چهارم: اقتصاد نشر و کتاب و پایین بودن تیراژ چاپی از یک سو و ضعیف بودن باب نشر کتب الکترونیک از دیگر سو، به این عامل بازمی‌گردد که نظام نشر در ایران، فاقد نظم و نظام اقتصادی است و موضوع سودآوری در آن دیده نمی‌شود. تردید نکنیم که بسیاری از عرصه‌های فرهنگی مانند سینما، وقتی وارد عرصه اقتصادی شدند و ارزش افزوده یافتند، از هنر سینما به عنوان صنعت سینما یاد شد. تولید کتاب نیز از این قانون مستثنی نیست،‌گرچه کتاب و تئاتر، مشمول صرف درآمد‌های مالیاتی و با نگاه کمک به آن، تقویت می‌شود؛ با این حال پایه‌های اصلی بازار نشر نمی‌تواند چنان متزلزل باشد که از «بای بسم‌الله» تا «تای تمت»، وابسته به کمک‌های دولتی باشند.

 

آخر: آزادی بیان و قلم در تولید فکر، پژوهش و عرصه کتاب، نقشی انکارناپذیر دارد. اینک که فضا به سمت اعتدال و عقلانیت فرهنگی به پیش می‌رود، بیاییم آستانه تحمل را بالا ببریم.

 

عینک سیاسی زدن به هر اثر اندیشه‌یی، چرخه تولید کتاب را محافظه‌کارانه می‌کند. جسارت در این زمینه، گرچه ممکن است هزینه‌هایی دربر داشته باشد اما وقتی همه اندیشه‌ها - دقیقا همه اندیشه‌ها- را شامل شود، فضا را پاکیزه می‌کند و صدا‌ها و قلم‌های مختلف شنیده و خوانده خواهند شد

 

منبع:  روزنامه اعتماد

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد