به گزارش شارا به نقل از مهر، محمدمهدی فرقانی، پیش از ظهر پنجشنبه در گردهمایی مسئولان و کارشناسان روابط عمومی های استان یزد در استانداری اظهار داشت: روابط عمومی ها و رسانه ها ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند اما روابط عمومی ها باید بدانند که در این ارتباط، رسانه ها عوامل آنها نیستند و باید رسالت خود را که نقد و تحلیل است به درستی انجام دهند.
وی تاکید کرد: اگر رسانه ها نقد منصفانه کردند، نباید واکنش منفی نشان دهیم زیرا واکنش منفی به نقد منصفانه رفتاری غیر حرفه است.
فرقانی بیان کرد: شناخت متقابل از وظایف و مسئولیت های هر یک، می تواند درک متقابل را بالا ببرد و در نتیجه همپذیری نیز در این نوع ارتباطات افزایش مییابد.
عضو انجمن بین المللی تحقیق در ارتباط جمعی ادامه داد: اگر رسانه ها نیز به عنوان رابط روابط عمومی ها، اخلاق حرفه ای نداشته باشند، همه رشته های روابط عمومی ها را پنبه می کنند.
زد و بند روابط عمومی و رسانه جفا به حق مردم است
وی ادامه داد: زد و بند روابط عمومی و رسانه ها یعنی جفا به حقوق مردم و اگر همه ما به حقایق پای بند باشیم، نیاز به این زد و بندها نیست.
فرقانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای در حرفه روابط عمومی و ارتباطات اظهار داشت: اخلاق حرفه ای یعنی پای بندی به حقیقت و وفاداری به آن و احترام گذاشتن به شرافت حرفه ای هر حرفه.
وی تاکید کرد: اخلاق حرفه ای یعنی اینکه اگر قرار است روابط عمومی، چاره ای جز مجیزگویی و دروغ پردازی به نفع دستگاه خود ندارد، عطای آن را به لقایش ببخشد.
عضو مرکز آسیایی اطلاعات رسانهای با تاکید بر آگاه کردن مردم و اطلاع رسانی به آنها اظهار داشت: مردمی که آگاه باشند، خود می دانند که در مواقع بحران چگونه شرایط را اداره کنند و ضمن اینکه جامعه آگاه می تواند بهترین جامعه باشد پس روابط عمومی ها در آگاهی مردم گام بردارند.
نا آگاه نگاه داشتن مردم به معنای تضمین بقای دستگاه نیست
وی با بیان اینکه گاهی روابط عمومی ها عکس این عمل می کنند و تلاش می کنند مردم را بی اطلاع نگاه دارند، تصریح کرد: گمان نکنید هرچه مردم را ناآگاه نگه دارید، بقای دستگاه خود را تضمین کرده اید.
فرقانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروز روابط عمومی ها و رسانه ها بسترساز توسعه هستند و بر اینکه یک کشور توسعه بیابد، باید انسان های توسعه یافته و توسعه نگر داشته باشد.
وی تاکید کرد: برای بهره مندی از انسان های آگاه باید همه عاملان اطلاعات، وظیفه و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند و عاملان اطلاعات نیز رسانه ها و روابط عمومی ها هستند.
لزوم تلاش رسانه ها و روابط عمومی ها برای کمک به شکل گیری نسلی آگاه و بصیر
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: امروز رسانه ها و نظام ارتباطی، مهمترین عامل دانش، معرفت و اطلاعات هستند و همه ما باید کمک کنیم تا زمینه و بستر توسعه را با کمک به شکل گیری نسلی آگاه و بصیر و فراهم کردن زمینه مشارکت عمومی مهیا کنیم.
وی تصریح کرد: زمینه مشارکت زمانی فراهم میشود که مردم به کارگزاران خود اعتماد کنند و روابط عمومی ها میتوانند بسترساز این اعتماد باشند.
دروغگویی و پرخاشگری در فرهنگ ما جاری و ساری شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز متاسفانه دروغگویی، پرخاشگری، بداخلاقی و ... در کوچ سنت به مدرنیسم در فرهنگ ما جاری و ساری شده است، تاکید کرد: باید نگران از دست رفتن چیزهایی باشیم که تاریخ ایران به غنای آن می بالد.
این روزنامه نگار برجسته کشور با تاکید بر رعایت اخلاق حرفهای اظهار داشت: فعالیت روابط عمومی ها اگر در غیاب اخلاق حرفهای باشد، می تواند نه تنها سودمند نباشد بلکه مضر به حال جامعه باشد.
وی تاکید کرد: خبرسازی، جعل، دروغ و افترا گاهی جای خبررسانی را در رسانه ها و برخی لایههای روابط عمومی گرفته که این امر جای تاسف است.
در این مراسم که به مناسبت هفته ارتباطات با حضور روابط عمومی های استان یزد برگزار شد، از مقام علمی دکتر معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران نیز تجلیل شد.