درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 12:09   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10947صفحه نخست » پنجشنبه، 1 خرداد 1393 - 05:05
مدیریت افکار عمومی در بستر روابط عمومی
زمان رضایی؛ کارشناس امور فرهنگی ،کارشناس ارشد علوم سیاسی - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با عنایت به اهمیت موضوع و نیاز جامعه بشری به امر خطیر «روابط عمومی » در پیشبرد  اهداف کلان و نفوذ در افکار عمومی، صاحبان علوم ارتباطات را بر آن داشته است
  

چکیده

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با عنایت به اهمیت موضوع و نیاز جامعه بشری به امر خطیر «روابط عمومی » در پیشبرد  اهداف کلان و نفوذ در افکار عمومی، صاحبان علوم ارتباطات را بر آن داشته است تا از تمامی ابعاد و زوایای این علم و هنر را بررسی و تحلیل نموده و در قالب کتاب های متعدد و متنوعی به جوامع علمی بشری تحویل نمایند. با مطالعه و تأمل در این امر تعاریف متنوع و متفاوتی را از روابط عمومیبیان کرده اند، که هریک از این تعاریف یک زاویه و یک وظیفه از وظایف خطیر روابط عمومی را در برگرفته است که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می کنیم. با استناد به تعاریف متعدد می توان گفت: روابط عمومی چشم، گوش، زبان، آئینه تمام نما، وکیل مدافع و تصویر ساز و .... سازمان می باشد.

       افکار عمومی محور فعالیت های روابط عمومی است. یک پدیده روانی – اجتماعی است. افکار عمومی تعامل میان نظرات فرد و گروهی است که به صورت یک فکر عمومی شاید در چند مرحله جابجا شود و سرانجام وحدت به وجود می آید و این وحدت فکری در بالای هرم جامعه قرار می گیرد و خود را بر حکومت تحمیل می کنند. از این جهت می توان گفت افکار عمومی یک تولید اجتماعی است و جامعه افکار عمومی را تولید می کند. با این تعریف می بینیم که دیگر پدیده های جمعی با آداب و رسوم و احساسات عمومی متفاوت است ولی موضوعات مشترکی دارد.

 

مقدمه

      با رشد و گسترش دموکراسی در جهان ، افکار عمومی به عنوان یک عامل نیرومند در راس جریان زندگی سیاسی ، اجتماعی ، و اقتصادی قرار دارد و با نیروی خود می تواند موسسات و افراد را در دستیابی به اهدافشان یاری نماید ، و یا بالعکس می تواند در فاصله کوتاهی با ایجاد فضای روانی ویژه ، آن ها را با همه توان معنوی و مادی خود نابود سازد . به سبب همین نیرو باید افکار عمومی را باور داشت ، با آن مواجه شد،و آن را شناخت.

      مسولان روابط عمومی به ویژه ، باید در بحث افکار عمومی،دارای اطلاع و دانش وسیعی باشند . اینان باید بدانند که افکار عمومی چیست؛ چگونه تشکیل می شود و به چه شکل تغییر می یابد.و از همه مهمتر این که قادر باشند افکار عمومی را برای مدیران و تصمیم گیرندگان سازمان خود تحلیل کرده و آنان را در سیاست گذاری راهنمایی کنند.


افکار عمومی

    افکار عمومی عبارت است از مجموع عقاید ،نظرات، نقطه نظرها، و گرایش های بخش بزرگی از جامعه پیرامون یک موضوع در یک زمان معین است.

 

     این افکار عمومی باید به درستی توسط مسولان روابط عمومی شناخته شود. موسسات افکار سنجی مستقل  و واحد های افکار سنجی وابسته به دفاتر روابط عمومی به گروه وسیعی     از سیاست مداران، مدیران،اقتصاددانان،تجار،و جامعه شناسان ، یاری می کنند. تا بتوانند تصمیمات خود را بر مبنای رفتار ها و گرایش های افکار عمومی اتخاذ کنند.

 

     سیاست مداران با هدف جلب آرای مردم ، اقتصاددانان و تجار، با هدف شناخت بازار و تنظیم برنامه های تولید و فروش ، جامعه شناسان با هدف شناخت گرایش ها و رفتار ها ی مردم ، مدیران برای کسب اطلاعات و اخبار مورد نیاز سازمان خود علاقه مند به سنجش افکار عمومی هستند.و هر یک تکنیک و روش های خاصی را بکار می برند.

 

     اهمیت شناخت افکار عمومی به علت این حقیقت است که آگاهی به عقاید هر گروه به ما کمک می کند که رفتار اجتماعی آن گروه را پیش بینی کنیم .

 

     کار مسئول روابط عمومی نفوذ در افکار عمومی است .برای این که کسی را وادار به انجام کار مورد نظر ساخت به طور عمده سه راه بیشتر وجود ندارد:

 

1 – تهدید . 2 _ تطمیع . 3 _ اقناع و ترغیب


در روابط عمومی روش سوم یعنی اقناع و ترغیب به کار می رود و هدف از طرح و تنظیم برنامه های روابط عمومی انجام یکی از این چهار هدف است:

 

1 _ تغییر و بلا اثر ساختن افکار و نظرات نامساعد یا خصومت آمیز .

2 _ قالب گیری افکار و عقایدی که هنوز شکل و حالت مخصوص و مشخصی نگرفته اند.

3 _ حفظ و نگهداری افکار و عقاید مساعد و موافق.

4 _ ایجاد افکار عمومی جدید

     مهمترین وظایف روابط عمومی ها شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی از سازمان است که می توان از ارتباطات درون و برون سازمانی امور فرهنگی و نمایشگاه ها و انتشارات و سنجش افکار عمومی و آموزش و پژوهش و برنامه ریزی به صراحت نام برد.

 

ارتباطات ابزاری استراتژیک برای نیل به اهداف سازمانی و رسیدن به چشم انداز سازمان ها می باشد . و در این راستا یکی از کامل ترین و موثرترین شیوه های تبادل ارتباطات ، روابط عمومی ها هستند.

 

نتیجه گیری

       افکار عمومی داوری مردم است . با وجود آن هیچ چیز شکست نمی خورد و بدون آن هیچ چیز پیروز نمی شود . افکار عمومی نیروی ملت هاست . در دنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان موسسات نیرومندی که قادر به مقابله با هر بحرانی از سیاسی و اجتماعی گرفته تا اقتصادی و فرهنگی می باشند و بسیاری از دولت های قدرتمند برخی از توفیق های بزرگ خود را در عرصه های گوناگون مدیون روابط عمومی ها هستند؛ نقش این موسسات در حل بحران های اداری و همچنین جلب اعتماد مردم نسبت به سازمان های اداری ، غیر قابل انکار می باشد. اما این نکته ، به آن معنی نیست که همه روابط عمومی ها از عهده  چنین کار سترگی بر می آیند . و اگر به راستی چنین بود قاعدتا می بایست هیچ گونه بحرانی در سازمان های اداری و پیرامون آنها وجود نداشت.

 

     منظور از روابط عمومی نیرومند ، آن نوع موسسه ای است که مدیریت علمی و مجموعه ای از کارشناسان خبره و آگاه به این گونه کار ، بهره مند باشد، ضمن آنکه توفیق روابط عمومی ها به مقدار قابل ملاحضه ای به تفکران مدیران ارشد سازمانهای اداری و اعتقاد آنها به روابط عمومی و بسیاری دیگر از عوامل اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی بستگی تام دارد.

 

بنابراین روابط عمومی نوین و امروزی باید بداند افکار عمومی عامل موفقیت و یا شکست دستگاه ها و حتی تعین کننده چگونگی بازارها و محصولات است و باید قادر باشد به درستی به وظایف خود عمل کند.

 

منابع:

تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات ، علی میر سعید قاضی ، انتشارات مبتکران.

افکار عمومی و معیارهای سنجش آن ، دکتر سید محمد دادگران، انتشارات مروارید.

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد