شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مارکوس بروستر، مترجم: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)- در اوایل سال 2014 جایزه پریسم اعطا شد، سخنرانی اصلی و داور جرمی مگز در آن مراسم اذعان داشت: «روابط عمومی مرکز ارتباطات ترکیب شده امروز است.» مگز، یکی از ارتباطگران محوری است که ادعای چرخشی در حوزه روابط عمومی مطرح می کرد. چرخشی که جهان آژانس های تبلیغاتی را دگرگون می کند و شنیدن آن پشت هر خردمندی را می لرزاند. یک سال پیش، تنها هفت آژانس از میان 20 آژانس تبلیغاتی خدمات روابط عمومی نیز ارائه می کردند. امروز، 19 آژانس از 20 آژانس برتر تبلیغاتی، این خدمات را نیز ارائه می دهند.
این جهت گیری ها به صورت روابط عمومی از دو علت ناشی می شود. نخست، اینکه روابط عمومی باید به یک صنعت در حال رشد برای بسیاری از آژانس های تبلیغاتی که می خواهند هزینه های اضافی خود را مهار کنند تبدیل شود و دوم اینکه مشتریان باید خواستار راه حل هایی کاملا یکپارچه باشند که همین امر بر صاحبان آژانس های روابط عمومی فشار می آورد که توجه ویژه ای به افزودن بخش های دیگری نظیر روابط عمومی به دامنه فعالیت های خودش داشته باشد. در این زمان بسیار اهمیت دارد که فعالیت ها همراه با روابط عمومی یا ترکیبی از روابط عمومی و تبلیغات باشد.
• سوالی با اکتان بالا
با این حال، این ادعا که صنعت روابط عمومی یک صنعت در حال رشد سریع است تنها با تقاضاهای مشتریان (و پاسخ گروه های آژانس تبلیغاتی) جهت یکپارچه سازی اثبات می شود، اما در این میان یکی از تسهیلگران کلیدی در این فرآیند رسانه اجتماعی است.کدامسوال مستلزم اکتان بالاست: رسانه اجتماعی در کجا می نشیند- در کنا روابط عمومی یا با گروه دیجیتال؟
ظهور آژانس های دیجیتال و رشد فوق العاده آن در صنعت نیازمند هیچ توضیح بیشتری نیست. با این حال، من پیشنهاد می کنم که مشتریان از سوخت گیری در پمپ های دیجیتال اجتناب کرده و مخزن خودشان را در روابط عمومی پر نمایند.
زمانی که رسانه اجتماعی وارد جو بازاریابی شد، همیشه به نظر می رسید که برای فضای روابط عمومی نیز کاملا مناسب است. مواردی نظیر محتوا، مخاطبان و تعامل، مفاهیمی هستند به عنوان مفاهیم پایه ای در روابط عمومی شناخته می شوند. در فضایی که تبلیغات در حالت اشباع به سر می برد، محتوا می تواند یک گزارش مطبوعاتی و مخاطبان می توانند مترادف ذینفعان باشند. به دیگر بیان، رسانه اجتماعی در مجموع یک توپ بازی جدید نیست، بلکه همان توپ بازی است که پیشتر در یک میدان کمی متفاوت با آنچه امروز شاهد آن هستیم بازی می شد. در این بازی پوشش بازیکنان نیز قدری متفاوت شده است.
(در این مصاف آژانس های دیجیتال مجموعه دیگری از اسلحه به نبرد با چاقو به همراه آورده اند- آنها کدها و نرم افزار و ارائه یک شماره بر راه حل های فنی که روابط عمومی های سنتی قادر به آن نبودند ارائه کردند. به هر حال، وقتی روابط عمومی پا به عرصه رسانه اجتماعی گذاشت شروع به تولید محتوای تعاملی و بذرافشانی کرد- روابط عمومی احتمالا راهی طولانی در پیش دارد و قطعا زمینه هایش نیز در این حوزه بی بدیل است.)
• سلطه جدید
آمارهای زیر که در جایزه سالانه پریسم ارائه شده است، نشان از سلطه جدید رسانه های اجتماعی در صنعت روابط عمومی دارد. وقتی رسانه اجتماعی در یک طبقه بندی دو سال پیش معرفی شد، تنها هفت مدخل برای آن وجود داشت. در مراسم سال جاری، 19 کمپین وارد شده بودند و ما شاهد یک رشد 271 درصدی در حوزه رسانه های اجتماعی بودیم. از آنجا که این جهش بسیار تاثیر گذار است، جالب تر زمانی است که روابط رسانه ای در این حوزه از کارت تلفن سنتی روابط عمومی الگوبرداری می کند. امسال، در قسمتی از بخش جایزه پریسم، تنها هشت مدخل روابط رسانه ای وجود داشت و 19 مدخل برای رسانه اجتماعی داشتیم.
واضح است که اکثر آژانس های روابط عمومی فکر می کنند که حضورشان در رسانه های اجتماعی کار فوق العاده ای است و آن را خروج از حوزه روابط عمومی سنتی و تبلیغات تلقی می کنند.
منبع: www.shara.ir
|