امیرعباس تقی پور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، درباره کارکردهای روابط عمومی در سازمان ها، اظهار داشت: مهمترین کارکرد روابط عمومی ایجاد تفاهم بین مخاطبان درون و برون سازمان است، اگر روابط عمومی موفق به تعامل، ارتباط سالم و وسیع با مخاطبان خود شود، قطعاً در رسیدن سازمان به اهدافش کمک موثری خواهد کرد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به تعامل مذکور توجه به عوامل مختلف از قبیل شناخت جامع از مخاطب سازمان و کارکنان آن ضروری است. اگر روابط عمومی نتواند با شناخت صحیح از مخاطب سازمان به برنامه ریزی و اجرای برنامه ها بپردازد، به اهداف خود نخواهد رسید؛ هرچقدر به مخاطب سازمان در مورد مأموریت آن آگاهی داده شود، توقعات و درخواست ها از سازمان بهتر تنظیم می شود و در رسیدن به یک تعامل دو جانبه و احترام آمیز موثر خواهد شد.
تقی پور افزود: این هفته، فرصت مناسبی است که با آسیب شناسی علم روابط عمومی از وضعیت فعلی آن به سمت ایده آل حرکت کنیم چراکه با وجود گذشت بیش از ۶۰ سال حضور روابط عمومی در کشور، در این زمینه دچار عقب افتادگی تاریخی هستیم.
نایب رئیس انجمن روابط عمومی ایران همچنین گفت: در ده سال اخیر به مدد ورود و استفاده روابط عمومی از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات شاهد ارتقا و بهبود عملکرد روابط عمومی ها در مقایسه با ۵۰ سال ماقبل آن هستیم و مصداق آن تعداد کتاب هایی است که در حوزه روابط عمومی به چاپ رسیده است؛ از دهه ۳۰ تا اوایل دهه ۸۰ فقط ۶۰ جلد کتاب در این حوزه به چاپ رسیده اما در۱۰ سال اخیر حداقل ۸۰ نوع کتاب در حوزه تخصصی روابط عمومی تألیف یا ترجمه و منتشر شده است.
تقی پور افزود: علاوه بر انتشار کتاب در این حوزه، روابط عمومی ها در دهه اخیر مهارتی تر و تخصصی تر شده اند و این موضوع نویدبخش آن است که مدیران ارشد سازمان ها و وزارتخانه ها به اهمیت کار روابط عمومی پی بردند و تلاش کردند با فراهم کردن زمینه ارتقای علمی و مهارتی مدیران و کارشناسان خود، اجازه خودنمایی بیشتر به این تخصص و فن بدهند.
وی تأکید کرد: موضوع مهم دیگر در ردیف ایده آل های روابط عموی نقش آفرینی جدی تر در مسائل کلان سازمان ها و برنامه های کلان ملی است. برای مثال اگر طرح و برنامه ای بسیار مهم مانند هدفمندی یارانه ها در کشور در حال اجراست باید بدانیم بدون داشتن پیوست ارتباطی روابط عمومی، این برنامه ها آن طور که باید و شاید یا عملیاتی نمی شد یا اگر می شد با هزینه بسیار زیاد و صرف انرژی زیادتر همراه بود.
عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی در کشور تصریح کرد: در یک جمله می توان گفت در صورتیکه زمینه ظهور و بروز روابط عمومی فراهم شد در ارتقای کیفیت برنامه های یک سازمان مؤثر خواهد بود و از اتلاف منابع جلوگیری می شود. آسیب جدی دیگر عدم برخورداری از رشته های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه هاست که انتظار می رود وزارت علوم زمینه هایی ایجاد کنند تا فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی امکان تحصیل و کسب علم در مقاطع بالاتر را بیایند.
وی در پایان گفت: پیام ریاست جمهوری به مناسبت بزرگداشت هفته روابط عمومی به این معنی است که این حوزه بیش از پیش به رسمیت شناخته شده و نشان دهنده اهمیت این حوزه در پیشبرد برنامه های کشور است.