شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگلیسى ( ( public Relations است که براى نخستین بار در آمریکا و در اتحادیه راه آهن به کار برده شد و در ایران نیز برای نخستین بار در شرکت نفت بر سر زبانها افتاد .
تعاریف گوناگونى از روابط عمومى از سوى صاحبنظران، کارشناسان و مؤلفان کتاب هاى این رشته بیان شده است از جمله تعریف انجمن جهانى روابط عمومى که گفته است : روابط عمومى بخشى از وظااصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگلیسى ( ( public Relations است که براى نخستین بار در آمریکا و در اتحادیه راه آهن به کار برده شد و در ایران نیز برای نخستین بار در شرکت نفت بر سر زبانها افتاد .یف مدیریت سازمان است و عملى ممتد ، مداوم و طرح ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها مى کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سرو کار دارند را به دست آورند.روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن. کار روابط عمومی میتواند برای ساختن روابط تفاهمآمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایهگذاران، رأیدهندگان و عموم مردم به کار رود.تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سر و کار دارد و نیازمند تصویر روشنی از خود نزد آنان است ، گونهای از روابط عمومی را به خدمت میگیرد. کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چطور به شکلی شفاف بنویسند ، صحبت کنند و با تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان و موسسه خود به رفع و رجوع مشکلات مخاطبین و مسائل مشتریان بپردازند. کسب این مهارتها برای کارشناسان این حوزه به شدت مورد نیاز است ، زیرا در این حرفه میان کارکنان ، تصمیم سازان ، مشتریان وکسانی که در تعیین سیاستهای کلان سازمان نقش ایفا می نمانید ، ارتباط پیوسته ای و ناگسستنی وجود دارد . اینان باید از طریق دوره های آموزشی و تحصیلات دانشگاهی به اندیشهورزی انتقادی از عملکرد سازمان خود پرداخته و در جهت حل مشکلات مشتریان همت گمارند . ارائه چهره واقعی و شفاف از اقدامات و فعالیت ها ( نه مبهم و کلی گویی ) در شرکت ها و نهادها به مشتریان ، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مشتریان صاحبان اصلی شرکت و ... هستند و بدون وجود آنها شرکت وسود دهی معنی نخواهد داشت در خواهیم یافت که باید به روابط عمومی به دیده یک عنصر حیاتی و یک ضرورت در هر سازمانی نگریسته شود . امروزه مشتری مداری نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک رکن اصلی در سود آوری و بقای سازمانها و شرکتها تبدیل شده است . بازگو کردن واقعیتهای سازمان برای مشتریان دغدغه اصلی کارشناسان این حرفه است ، چرا که هر زمان که پای بازگو کردن اسرار و عملکرد شفاف سازمان در میان است ، میان حقوق مشتری و اسرار سازمان باید به بهترین نحو توازن برقرار کرد. ساختن چهرهای واقعی و مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکتها کاری است که تنها یک کارشناس آگاه از وظایف و عملکرد شرکت و سازمان ، از عهده آن بر میآید.
روابط عمومی به دنبال سود دو طرفهاست و تلاش دارد تا با ارتباطی هدفمند و موثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان خود در جهت شکل دهی صحیح به ارتباط مشتریان و سازمان اقدام نموده و از این طریق ارتباط مخاطبان با سازمان را تسهیل نماید .
جان کلام اینکه : همزمان با توسعه علوم ارتباطات و بهره برداری از سیستم های دیداری و شنیداری که گستره انکار ناپذیر آن بر زندگی و جامعه بشری سایه افکنده است ، یک کارشناس روابط عمومی موفق می بایستی با تمامی ابزار ارتباطی آشنا بوده و از آنها در جهت ارتباطی سازنده و کارا بهره برداری نماید . خصایص زیر شاید از مهمترین و بارزترین شاخصه های یک کارشناس روابط عمومی مقتدر باشد . مومن . متعهد . پویا .خدا ترس . متحول گرا . روز آمد . قانون مدار. پاکدست . نکته سنج . شجاع . خوش زبان. تحصیل کرده . شوخ طبع . انتقاد پذیر . خوش سیما . پیشرو . علاقه مند . خوش برخورد . آموزش دیده . پاسخ گو . مسلط به علوم رایانه ای . مشتری مدار و ... و دارای درکی بالا . فکری زیبا . زبانی گویا و راهی روشن در جهت اجرای فعالیت های مهم و کلیدی سازمان مطبوع و رفع مشکلات مردم .
نگارنده این سطور درخاتمه : ضمن قدردانی از تلاش های کارشناسان روابط عمومی و رسانه در تمامی عرصه های مختلف کار و تولید ، اقتصاد و فرهنگ و ... هفته روابط عمومی را به تمامی خادمین مردم و متولیان حوزه ارتباطات ، روابط عمومی ، مطبوعات ، رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب ، خبرگزاری ها و سایت های خبری و اطلاع رسانی تصمیم گیران و برنامه ریزان حوزه های فرهنگی ، آموزشی ، رسانه ای و ارتباطی ، در استان تبریک گفته و امیدوار است که : دولت تدبیر و امید با درایت و تدبیر ، امید را به جامعه و به خصوص به نسل جوان و سازندگان آینده ایران اسلامی ارزانی بدارد . ایده های زیر می تواند و شاید راهگشای برنامه ریزان توسعه و بسط این علم در استان و یا کشور باشد .
1 - بازمهندسی هوشمندانه فعالیت های روابط عمومی در زمینه های اجتماعی و فرهنگی و ارتباطی در ادارات . 2 - توسعه و بسط واحد های فرهنگی و اجتماعی و تقویت بخش های ارتباطی و رسانه ای در سازمان ها با عنایت به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری ( اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ) 3 - پاسخگویی مناسب و به موقع به مطالبات مردم در سطح گسترده ، همزمان با بالا رفتن سطح انتظارات. 4 - تصویب یا ترویج طرح ها و قوانین ، به منظور ایجاد تشکیلاتی منسجم در زمینه جذب نیروهای تحصیلکرده ، کارآمد و افزایش انگیزه کاری کارکنان در حوزه های فرهنگی و ارتباطی و ارتقاء فعالیت ها و ابزارهای فرهنگی ، ارتباطی و رسانه ای در سازمان ها . 5 - اصلاح وضعیت موجود روابط عمومی ها و کارآمد نمودن آن در ادارات به مظور پاسخگویی و ارایه عملکرد مناسب به مخاطبین و شرکای اجتماعی در سازمانها . 6 - درک واقع بینانه فرصت ها و تهدید های پیش رو در حوزه روابط عمومی ، از جمله در بخشهای فرهنگی ، ارتباطی و رسانه ای ، همسو با سیاست ها و خط مشی های مردم محوری . 7 - طراحی گانت چارت مشخص و هدفمند و پایش مستمر نقاط قوت و ضعف فعالیت ها در بازه های زمانی معین به منظور ارتقاء فعالیت ها و درک جایگاه فعلی سازمان ها و سوق دادن آن به سوی برنامه های پیشرو ، سازنده و موفق . 8 - ایجاد راهکارهایی به منظور درک مطالبات مردم در سازمانها از طریق ابزارهای نظرسنجی ، افکار سنجی ، مهیا نمودن زمینه دیدارهای مردمی و سایر گزینه های ارتباطی با مسئولان و مدیران .9 - شفاف سازی و ارایه آمار و عملکرد فعالیت ها به آحاد مردم و مخاطبین سازمانها (پاسخگو و قانون مدار ) در مناسبت های مختلف به منظورتنویر افکار عمومی10 - تدوین سند راهبرد عملیاتی برای توسعه روابط عمومی در استان با محوریت قدردانی از روابط عمومی برتر در ادارات و سازمان ها ، راه اندازی شورای هماهنگی روابط عمومی های استان ، راه اندازی تیم بازرسی و بررسی عملکرد و وضعیت روابط عمومی ها در ادارات و سازمانها ( به منظور درک کاستی ها . کمبود های آنان ) ایجاد و فعال نمودن انجمن های روابط عمومی ، برگزاری همایش های بین المللی و علمی در زمینه روابط عمومی و ...
منبع: روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی کرمانشاه
|