شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- محمد بصیریان از چهره های شاخص فرهنگی و از فعالان پرتلاش عرصه روابط عمومی است که حدود هشت سال سابقه فعالیت در روابط عمومی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کرمان و سمنان و نیز دادگستری استان کرمان را دارد.
نویسنده کتاب روابط عمومی، بازوی توانمند مدیریت هم اکنون به عنوان مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان که ارشد دستگاه های قضایی استان می باشد، مشغول به فعالیت است.
مدیرعامل انجمن روابط عمومی استان کرمان، روابط عمومی را مسوولیتی خطیر و امانت داده شده به دست ما توصیف کرد و گفت: توسعه یافتگی بر ساختار، مدیریت و فرهنگ روابط عمومی تأثیر خواهد گذاشت و روابط عمومی نیز متقابلاً بر توسعه و فرآیند آن، مؤثر خواهد بود.
وی اظهارکرد: در عرصه روابط عمومی باید به شعار «کاری نکنیم که بمانیم، کاری بکنیم که بماند» تاکید داشته باشیم و در واقع کارهای ماندگار و اساسی انجام دهیم نه کارهای ظاهری و زودگذر.
وی با اشاره به اینکه رابطه بین روابط عمومی و توسعه از دو دیدگاه خرد و کلان قابل بررسی است، گفت: از یک سو روابط عمومی نهادی وابسته به دستگاه به حساب می آید که اهداف و برنامه های خاصی دارد و در چارچوب و محدوده سازمانی عمل می کند و از سوی دیگر روابط عمومی جزیی از دولت محسوب می شود که از راه جلب اعتماد مردم، برقراری ارتباط دوسویه، جلب و هدایت افکار عمومی می تواند در جهت توسعه همه جانبه و پایدار قدم بردارد.
مدیر روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان افزود: در تعریف روابط عمومی آمده است که روابط عمومی، تلاش ها و اقدام های آگاهانه ی برنامه ریزی شده و سنجیده برای استقرار و کسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروه های مورد نظر است؛ پس روابط عمومی قوی با برنامه ها و چشم اندازهای نو، روشن، و واقع بینانه می تواند زمینه توسعه و گسترش آن را فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی، انتشار اطلاعات، ارتباطات دو سویه و تعامل، نظرسنجی و جلب افکار عمومی، کسب تفاهم متقابل، ارزش گزاری برای مردم و خواسته ها و نظرهای آنان و توجه به انواع روابط از جمله وظایفی است که انجام درست و دقیق آن، فرهنگ توسعه را ایجاد می کند.
بصیریان بیان کرد: در قرن حاضر، روابط عمومی ها ناگریزند تا خود را با تغییرات و تحولات ژرف تطبیق دهند و از دستاوردهای علمی و فنی برای پیشبرد اهداف و ارتقای خود بهره بیشتری ببرند و ضرورت دارد از روابط عمومی سنتی به سمت روابط عمومی نوین کنند.
وی عنوان کرد: مسوولان و صاحب نظران متوجه شده اند که حرفه و دانش روابط عمومی، حساس، مهم، پر مسوولیت و تعیین کننده است امااین نهاد تا رسیدن به وضع مطلوب، راه درازی در پیش دارد.
وی با تاکید بر اینکه تغیرات ساختاری، مدیریتی و فرهنگی در نهاد روابط عمومی برای انطباق با شرایط جدید از ضروریات کنونی است، اظهارداشت: روابط عمومی ها همچنان وظایف و نقش های کلی مانند کارآمدی، اطلاع یابی و اطلاع رسانی، پاسخگویی، تغییر نگرش، ارتباط با رسانه ها و نقد و اصلاح نظریه ها و عملکرد ها را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: ایجاد روابط دوسویه میان مدیران و کارکنان، تشویق مشارکت و افکارسنجی و انعکاس آن برای تصمیم گیری مدیران سه وظیفه بسیار مهم روابط عمومی است و روابط عمومی ها باید در حیطه فعالیت های درون و برون سازمانی خود، فرهنگ مناسب را برای توسعه سازمان وتوسعه پایدار ایجاد کنند.
مدیرعامل انجمن روابط عمومی استان کرمان با اشاره به ارایه چهار نوع الگو و مدل از روابط عمومی، گفت: روابط عمومی انتشاراتی، تبلیغاتی با هدف ایجاد انگیزه و ترغیب، روابط عمومی اطلاع رسانی عمومی با هدف انتقال و انعکاس اطلاعات سازمان به مردم، روابط عمومی دوسویه با هدف ایجاد آشتی و جلب موافقت گروه های اجتماعی به نفع سازمان و روابط عمومی دوسویه همسنگ با هدف کمک به رفع مشکلات سازمان و گروه های اجتماعی مرتبط با آنها به گونه ای که منافع هر دو طرف به طور همتراز تأمین شود، از این جمله هستند.
وی خاطرنشان کرد: تنها روابط عمومی دوسویه همسنگ است که می تواند در خدمت توسعه باشد؛ پس یکی از وظایف بسیار مهم روابط عمومی در برنامه های توسعه، رساندن اطلاعات به کلیه بخش های جامعه است تا همه آنها فرصت مداخله و مشارکت را در توسعه داشته باشند.
وی بیان کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار و هدفمند در زمینه های مختلف از جمله در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ایجاد کنیم باید توسعه سازمانی صورت گیرد و و برای ایجاد توسعه سازمانی باید روابط عمومی ها با مشارکت رسانه ها به میدان بیایند و برای اینکه روابط عمومی ها در این فرایند مفید به فایده باشند، باید ابتدا توسعه در روابط عمومی ها اتفاق بیفتد.
وی افزود: روابط عمومی ها باید از وضعیت فعلی که سنتی و کم کارآمد هستند، به سمت روابط عمومی نوین تخصصی،خصوصی، الکترونیک پیش رفته و در واقع توسعه روابط عمومی ها، پیش نیاز توسعه سازمانی و توسعه همه جانبه و پایدار است، و اگر روابط عمومی ها به معنای واقعی توسعه یافته شوند در توسعه پایدار و فرآیند آن مؤثر اند.
بصیریان با تشکر از ارائه کنندگان ایده بسیار خوب «مثلث توسعه» پیشنهاد کرد: ابتدا طرح سند توسعه روابط عمومی های استان و سند توسعه رسانه های استان با نگاه به قابلیت ها، فرصت ها، تهدید ها، مشکلات و چالش های اساسی، هدف های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، راه بردها و جهت گیری های، اقدامات کلیدی و اولویت دار و تدوین برنامه عملیاتی و تعریف پروژه ها،تنظیم و پس از توسعه روابط عمومی ها این امکان فراهم شود تا مدیران روابط عمومی به توسعه سازمانی و توسعه پایدار ورود کنند.
وی تصریح کرد: از روابط عمومی تعاریف زیادی ارائه شده است اما به نظر اینجانب روابط عمومی به معنای دانش، فن و هنر موفقیت فرد یا یک مجموعه در حوزه ارتباطات درونی و بیرونی است.
وی ادامه داد: تفاوت بین روابط عمومی سنتی و نوین در بحث شناخت و آشنایی و بهره برداری از افراد متخصص، استفاده از بخش خصوصی و کارآمد و به کار گیری تکنولوزی و استفاده از فضای الکترونیک و دیجیتال است.
وی به برنامه های پیشنهادی برای انجمن روابط عمومی استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: عضویت همه مدیران گذشته و حال روابط عمومی در انجمن، انتصاب مدیر عامل قوی، ایجاد کمیته ها و کمیسیون های مختلف و اهتمام و مشارکت در برنامه ریزی و اجرای فعالیت های بنیادی و اثرگذار از جمله اقداماتی است که در راستای تقویت کارآمدی انجمن روابط عمومی مورد تاکید قرار دارد.
بصیریان به برنامه های انجام شده در دادگستری استان کرمان طی سال گذشته اشاره و بیان کرد: در مجموعه دادگستری همه استان ها با حمایت مسوولان و همکاری همه بخش ها، در دو سال گذشته نشست و هم اندیشی با اصحاب رسانه نشریات محلی، سراسری، سایت های خبری و مدیران رسانه ملی به جهت تعامل بیشتر و برپایی سمینارها و دوره های آموزشی برای مسوولان و رابطان روابط عمومی ها، انجام شده است.
|