شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- زهرا سخی یکی از اساتید برجسته دانشگاه و یکی از بانوان فعال و فرهیخته کرمان است که تحصیلات خود را از سال 82 و همزمان با همکاری با موسسه مطالعات و تحقیقات همشهری به عنوان کارشناس رسانه آغاز کرد و تحصیلات عالی خود را در رشته علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد در سال 88 با پایان نامه ای در خصوص تحلیل گفتمان غرب در سینمای ایران، به پایان رساند.
این بانوی افتخارآفرین پس از فراغت از تحصیل به دیار کریمان بازگشت و فعالیت حرفه ای خود را در کرمان به عنوان دبیر تحریریه از هفته نامه کرمانشهر آغاز کرد و در سال1390 علی رغم میل باطنی خود، فعالیت حرفه ای خود را به سمت روابط عمومی سوق داد و از آن سال تا کنون در روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته مشغول به فعالیت است.
عضو علی البدل هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان، روابط عمومی را فراتر از یک حرفه، شغل و رشته دانست و گفت: روابط عمومی بسته به افق و زاویه نگاه مدیران یک سازمان می تواند معانی مختلفی را در برگیرد.
سخی ادامه داد: شایسته است که روابط عمومی ها در حد مشاوران خاص مدیر سازمان در نظر گرفته شده و از اسرار و مشکلات با خبر باشند و برای حل مشکلات سازمان راهکار ارائه کنند.
وی تاکید کرد: کار روابط عمومی ها، سرپوش گذاشتن بر معایب و برجسته سازی نکات قوت -آنچه در حال حاضر مصطلح است- نیست بلکه کارشناسان و مدیران روابط عمومی باید به صورت دو طرفه عمل کرده و معایب کار را با نظر سنجی دریافته و به مدیر مجموعه انتقال دهند و همواره در حل و نشان دادن معایب رفتارسازمانی در مجموعه گره گشا باشند.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها آینه رفتار سازمانی خود هستند لذا اگر مشکلی وجود دارد بایسته است ابتدای امر روابط عمومی ها این مشکل را دریابند و راه حل های خود را بازتاب دهند.
وی گفت: متاسفانه روابط عمومی ها آنقدر در اطلاع رسانی غرق می شوند که دیگر به زوایای دیگر وظایف خود از جمله آموزش رفتار سازمانی، نظرسنجی، تحقیق در بازار و تحلیل رضایتمندی ارباب رجوع و غیره نمی پردازند.
سخی با اشاره به تفاوت های روابط عمومی سنتی و نوین، افزود: ماهیت وظایف روابط عمومی سنتی و نوین، یکی است بلکه به کارگیری ابزار در آنها متفاوت است که علت آن هم از تفاوت اشکال ارتباطاتی رایج مردم در هر عصر نشات می گیرد.
وی با اشاره به اینکه نوع رسانه و وسایل ارتباط جمعی در هر عصر با شکل ارتباطات آن دوره رابطه مستقیم دارد، اظهارداشت: برای مثال در عصر ارتباطات مکتوب، اغلب از طریق چاپ اعلان نامه و مطبوعات، اطلاع رسانی صورت می گرفت و در عصر حاضر که جامعه اطلاعاتی نام دارد و عصر ارتباطات مجازی و الکترونیک است؛ رسانه مطرح و فراگیر این دوره نیز چیزی جز اینترنت و رسانه های الکترونیک نیست.
وی عنوان کرد: روابط عمومی هم علاوه بر اینکه نباید روش های سنتی را نادیده بگیرند باید با تکنولوژی های روز منطبق گردند و از طریق ارتباط الکترونیک بخش اعظم فعالیت های خود را انجام دهند البته نباید از مزایای سرعت بالای اطلاع رسانی، امکان اصلاح سریع اطلاعات، حذف کاغذ از چرخه ارتباطات، هزینه اندک و صرفه جویی در وقت و دیگر مزایای ارتباطات الکترونیک غافل بود، ولی باید دقت کرد برخی اشکال سنتی مانند چاپ همواره مکمل ارتباطات الکترونیک برای روابط عمومی ها هستند.
عضو علی البدل هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان تاکید کرد: بهترین مساله که باعث رشد و پیشرفت برای روابط عمومی ها و جایگاه آنها در استان می شود، ارتباط تنگاتنگ و بیشتر آنها و ارزیابی فعالیت های آنان است و انجمن روابط عمومی استان کرمان باید شرایط برگزاری گردهمایی ها و همایش ها برای بررسی تخصصی فعالیت روابط عمومی ها را در استان فراهم کند.
وی با تاکید بر این مطلب که آموزش افراد متخصص و به روز شدن آنان از طریق برگزاری کارگاه ها و ورک شاپ ها نیز مورد تاکید است، اظهارداشت: نباید از آموزش مهارت های ارتباطاتی گریز داشت و باید برای برگزاری کارگاه های عملی و ارزیابی های عملیاتی نیز اقدام شود.
این مدرس دانشگاه، یادآور شد: روابط عمومی در کشور ما و بالاخص در استان ما هنوز جوان است و راه زیادی در پیش دارد باید برای آن فرصتی پیش آید تا بتواند خودی نشان داده و به جایگاه و اهمیت الی خود دست یابد و اگر این فرصت از روابط عمومی ها دریغ شود، آنان به مبلغانی ناچیز تبدیل خواهند شد و فرصت سازندگی و اصلاح از آنان گرفته می شود.
وی بیان کرد: باید مدیران هر مجموعه را از گنج نهفته موجود در روابط عمومی ها باخبر کرد تا بدانند که پاسخگویی و شفاف سازی بهترین راهکار برای ارتباط با مشتریان و ارباب رجوعان خواهد بود و این دو رسالت از وظایف ارجح در روابط عمومی ها است.
|