شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- علیرضا معزی که در همایش روابط عمومی های وزارت راه وشهرسازی سخن می گفت، با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی درک دقیق و علمی از حوزه روابط عمومی دارند و تمام کارویژه های رسانه ها را می شناسند، تصریح کرد: اگر برنامه ای در خصوص روابط عمومی ها تدوین شود امیدواریم که با درک صحیحی که از روابط عمومی در وزارت راه وشهرسازی وجود دارد به طور کامل در این وزارتخانه اجرا شود.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با تقسیم بندی کلی روابط عمومی ها در سه بخش توجیه گر، تبیین گر و تحلیل گر بیان کرد: بالاترین سطح روابط عمومی ها، روابط عمومی تحلیل گر است که پیشاپیش امور، رویدادها و روندها حرکت می کند و به سطح مشاور مدیریت ارتقاء می یابد و در تعیین سیاست ها و خط مشی های سازمان مشارکت می نماید.
وی افزود: این نوع روابط عمومی تقویت درک متقابل با مخاطبان را هدف خود قرار داده و با اعتماد به نفس و استدلال و منطق قوی ضمن صیانت از منافع سازمان، از منافع مردم، دولت و سازمان های دیگر هم پاسداری می کند.
معزی اظهار داشت: روابط عمومی تحلیل گر خواست ها، نیازها و گرایش های مخاطبان سازمان را تشخیص داده و به مدیران سازمان انتقال می دهد و با ارائه مشاوره های تخصصی به سیاستگذاران سازمان سهم قابل ملاحظه ای در تدوین سیاست ها و برنامه های اجرایی سازمان ایفاء می نماید.
وی افزود: اگر برای روابط عمومی وظایفی چون اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، شکل دهی به افکار عمومی و ارتقای سطح آگاهی های عمومی قایل باشیم وظیفه پاسخگویی به افکار عمومی یکی از مهم ترین وظایف این واحد سازمانی است به طوری که پاسخگویی دربرگیرنده و نتیجه تمامی تلاش های صورت گرفته روابط عمومی است.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: روابط عمومی با ارتقا جایگاه پاسخگویی سازمان ها به عنصری موثر در جهت شفاف کردن روابط اجتماعی، جلب اعتماد باورهای عمومی، درستگویی و چرخش اطلاعات تبدیل می شود. بابرداشتن دیوارهای میان روابط عمومی ها، رسانه هاومردم ونیزباشفاف سازی سازمان ها، سیاست دو سویه شدن ارتباط تحقق می یابد.
معزی با بیان اینکه روابط عمومی توجیه گر پایین سطح روابط عمومی ها است، یادآور شد: روابط عمومی توجیه گر یک روابط عمومی سازمان محور و مدیر محور است که به طور مستمر درتوجیه دیدگاه های مدیران سازمان و منافع سازمان خود می کوشد.
وی اضافه کرد: روابط عمومی تبیین گر در خوشبینانه ترین شکل خود یک روابط عمومی توصیف کننده و روایتگر است که به دنبال رویدادها و وقایع حرکت می کند و تنها به شرح و بیان و گزارش آن ها می پردازد. این نوع روابط عمومی فاقد برنامه استراتژیک و برنامه های اجرایی است و به صورت منفعل، بدون ابتکار و خلاقیت با روزمرگی انجام تکلیف می کند.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: امروز تکریم روابط عمومی، تکریم افکار عمومی و در نتیجه مردم است و بزرگترین چالش روابط عمومی ها یافتن مخاطب اصلی روابط عمومی ها است و اگر روابط عمومی ها به وظایف خود دقیق عمل کنند مشکل اطلاع رسانی در کشور نخواهیم داشت.
بنابر این گزارش همایش روابط عمومی های وزارت راه وشهرسازی روز یکشنبه 28 اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، مدیران کل سابق روابط عمومی وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه وترابری سابق و مدیران روابط عمومی های این حوزه در سراسر کشور برگزار شد.
در این مراسم از خانواده های شهدای روابط عمومی وزارت راه و ترابری سابق شامل شهید راحمی، راهی و مرحوم برزگر قدرداتی و از مدیران کل سابق روابط عمومی با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.
منبع: تی نیور
|