شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی و سئو پی آر)- روابط عمومی در ارتباط با تکنولوژی با سختی هایی مواجه می شود که گاهی اوقات چون به آنها فکر نمی کنیم، طرح نیز نمی شوند. اما این سختی ها بسیارند و بیشتر آن ناشی از محدودیت های کامپیوتر می شوند.
سئو پی آر که آخرین حوزه تکنولوژیکی روابط عمومی در جهان به شمار می رود این روزها با یکی از بزرگترین چالش های خود روبروست. اینکه موتورهای جستجو مهمتر هستند یا مخاطبان سازمان؟
قطعا هر کارگزار روابط عمومی می داند که مخاطبان در یک سازمان به منزله هوا هستند. یک سازمان بدون مخاطب، یک موجود مرده است. بنابراین ما تمرکز خود را در تمام اقدامات روابط عمومی معطوف به مخاطب می کنیم. مخاطبی که این روزها درگیر دو پدیده بسیار مهم در فضای وب است:
1. شبکه های اجتماعی
2. موتورهای جستجو
این دو محور، از بحث های اساسی هستند که در سئو پی آر مورد بررسی قرار می گیرند. شبکه های اجتماعی تنها تریبون ها و تخته سیاه هایی هستند که امروز مردم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. فضاهایی که تنها انتقال دهنده هستند و روابط عمومی نیاز بسیاری به این انتقال دهنده ها دارد. در کنار این انتقال دهندگی برخی از این شبکه ها نظیر فیسبوک، موتور جستجوی قوی دارند که به کاربران این اجازه را می دهند، به دنبال محتوای مورد نظرشان بگردند. در هیچ جای تاریخ مخاطب تا این اندازه برای سازمان و خدمت دهنده مهم نبوده است. اما مشکل در موتورهای جستجو، الگوریتم هایی است که طبقه بندی محتوا را بر عهده دارند.
الگوریتم موتور جستجو چیست؟
الگوریتم در واقع یک فرمول پیچیده است که به موتور جستجو این امکان را می دهد که در میان میلیاردها صفحه وب، گزینش کند و بهترین و مرتبط ترین گزینه ها را به ترتیب اولویت نشان دهد. یکی از معضلاتی که الگوریتم ها با آن موجه هستند، کیفی بودن اطلاعات فضای وب است.
تبدیل کیفیت به کمیت وظیفه اصلی الگوریتم های موتور جستجو است که البته امروز همین موضوع برای بسیاری از روابط عمومی ها دردسر آفرین شده است.
• موضوع چیست؟
یکی از شاخص هایی که در این الگوریتم ها به آن اشاره شده و برای موتور جستجو اهمیت زیادی دارد، عنوان یا نام سایت است که به زبان انگلیسی به آن title می گویند. معمولا شرکت ها و موسسات نام سایت خود را بر اساس نام شرکت و سازمان قرار می دهند. به عنوان مثال، فرمانداری استان اصفهان، نام سایت خود را «فرمانداری استان اصفهان» قرار می دهد.
اما مساله تنها به اینجا ختم نمی شود. فرض کنید شرکت شما بازارپسند ایرانیان است و همین عنوان را برای سایت خود برگزیده اید. تا اینجای کار هیچ مشکلی نیست. حال شروع به تولید محتوا می کنید. از آنجا که حوزه فعالیت شما محصولات دیجیتالی است، مقالاتی در مورد کالاهای دیجیتالی که می خواهید در سایت خود بفروشید قرار می دهید. باز هم مشکلی نیست.
حال باید به سایت گوگل بروید و ببینید که اگر واژه «گوشی آیفن» را در آنجا جستجو می کنید، در چه جایگاهی قرار می گیرید؟
مشاهده می کنید که با اینکه شما محتوای زیادی را در مورد گوشی آیفن منتشر کرده اید، اما سایتی که در ابتدای نتایج موتور جستجو قرار می گیرد، یک وبلاگ است که عنوانش «گوشی آیفن» می باشد. و این یعنی مرگ دیجیتال برای شما و شرکت بازارپسند ایرانیان!
• مساله چیست؟
مساله اینجاست که اساسا اینترنت باید به سمت تخصصی شدن پیش برود. یعنی شما اگر گوشی آیفن می فروشید، فقط باید تخصصی همین یک کار را انجام دهید و برای آن سایتی درست کنید و تنها محتوای مرتبط با همان را در سایت خود قرار دهید. در غیر این صورت کار شما تقلب و جعل شناخته می شود و نام سایت شما در نتایج گوگل در ابتدای صفحه دیده نمی شود.
• راه حل چیست؟
این یکی از مهمترین مسائلی است که روابط عمومی ها با آن روبرو هستند و هیچ راه قطعی نیز نمی توان برای آنها ارائه کرد. مگر اینکه از سایر گزینه هایی که الگوریتم های گوگل بر روی حساس است، استفاده کنند. برای این منظور رعایت موارد ذیل ضروری به نظر می رسد:
1. عنوان سایت خود را کوتاه انتخاب کنید. هرچه به سمت تک سیلابی شدن پیش بروید، موفقیت بیشتری در انتظار شما خواهد بود.
2. عنوان سایت خود را در متن خود به کار ببرید. می توانید در قسمت تگ ها نیز برای تمام مطالب برچست نام خود را هم به سایر برچسب ها بیافزایید.
3. از حذف عنوان سایت به هر دلیل جدا خودداری کنید. بسیاری از سایت ها تنها به قرار دادن گرافیکی که نام سایت آنها رویش قرار گرفته بسنده می کنند و عنوان سایت را خالی می گذارند؛ این ها ضرر کنندگان واقعی هستند. برای نمونه می توانید عبارت «Untitle Page» را در گوگل جستجو کنید تا ببینید چه تعداد از سایت ها مرتکب این اشتباه شده اند.
4. سعی کنید برند خود را طوری بسازید که مردم بدون نیاز به جستجوی محتوا، به جستجوی برند شما که همان نام سایت است بپردازند. به عنوان مثال امروز بسیاری از جستجو کنندگان روابط عمومی، برند شارا را می شناسند و برای یافتن آدرس سایت نام «شارا» را جستجو می کنند.
|