شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- چند سالی است که به مناسبت روز روابط عمومی که در تقویم سالانه نیز درج شده همایشی برگزار می گردد، اگرچه طی سال های اخیر نیز چند سمپوزیم تخصصی به منظور توسعه کیفی امر روابط عمومی برگزار شده است.
در این میان با نگاهی منصفانه و به دور از جهت گیری های شخصی، می توان گفت روابط عمومی ها در دستگاها جایگاه واقعی و اصلی خود را نه تنها پیدا نکرده اند، بلکه به صراحت می توان گفت که در بعضی از دستگاه ها، اندک جایگاه خود را نیز از دست داده اند؛ چرا که متولیان عرصه اطلاع رسانی نتوانسته اند این حوزه مهم را مدیریت و مهندسی کنند. این در حالی است که با توسعه رسانه های جدید ارتباطی، فرصت مناسبی برای نقش آفرینی روابط عمومی ها فراهم شد، ولی آیا روابط عمومی ها توانسته اند نیازهای ارتباطی جامعه هدف را تامین کنند.
با اندکی تامل متوجه می شویم که پاسخ منفی است. چراکه راهبرد مشخص و علمی پیش روی این حوزه وجود ندارد و تدابیر بالا دستی نیز اتخاذ نگردید، و هنوز هم این اتفاق نیفتاده است .
آنچه مهم است انسجام بخشی، همگرایی و تعیین راهبرد واز همه مهم تر از خودگذشتگی در این حوزه است، هر چند در سال های اخیر انجمن های شکل گرفت، ولی این انجمن ها نیز ماموریت های خود را اجرایی نکردنند و فقط برای برخی تبدیل به یک "برند اجتماعی "شد.
نباید فراموش کنیم روابط عمومی ها بایستی در برنامه عمل خود راهبرد اصلی را برمبنای مردم مداری قرار دهند، به عبارت دیگر بکارگیری عناصر مهم از جامعه هدف را سرلوحه کار خود قرار دهند، این عناصر، رهبران فکری و افراد تاثیر گذار هستند.
منظور از رهبران فکری نیز اشخاصی هستند که دارای نفوذ و پایگاه اجتماعی مطلوب در سطح مخاطب هستند و از طریق این شاخص می توان به اطلاع رسانی کمک کرد، پس شناخت ویژگی های مخاطب ازالزامات روابط عمومی است. به دنبال این موضوع بایستی به دنبال برجسته سازی ظزفیت ها و توانمندسازی باشیم، برجسته سازی فراگردی است که به واسطه آن رسانه ها اهمیت نسبی موضوع ها و تاثیرات گوناگون را به مخاطب منتقل می کند.
به همراه افزایش انتشار اطلاعات توسط رسانه های جمعی که از طریق روابط عمومی تامین می گردد، بخش هایی از جامعه که دارای پایگاه اجتماعی بالاتری هستند سریع تر و بیشتر از بخش هایی که پایگاه پایین تری دارند اطلاعات را کسب می کنند و این افراد به دیگران منتقل می کنند که متاسفانه تاکنون در این حوزه ها کاری انجام نشده است.
روابط عمومی در حوزه وزارتی که به نوعی اتاق فرماندهی محسوب می گردد. بایستی نظام مند کردن روابط عمومی ها را با دستور العمل ها و آیین نامه های اجرایی و علمی یکپارچه کند و به شیو ه های گوناگون، چابکی و نشاط را در بدنه ایجاد کند. فقط یادمان باشد ممیزی و ارزیابی کمی و کیفی روابط عمومی ها در زیر بخش ها و حتی استان ها می تواند ایجاد رقابت سالم را مهیا کند و دانستن این که بدانیم کجاییم، ابتدای موفقیت است.
به زعم نگارنده بایستی برای احیاء روابط عمومی، کارگروه صاحب نظران در روابط عمومی وزارتی تشکیل گردد تا نقشه راه تهیه و اجرایی گردد. امروز روابط عمومی ها نیز نیاز به عزم ملی ومدیریت جهادی دارنند.
منبع: ایانا
|