شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مراسم نکوداشت روز روابط عمومی عصر دیروز شنبه 27 اردیبهشت با حضور اساتید و مدیران حوزه روابط عمومی کشور توسط دبیرخانه سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی و موسسه آرمان روابط عمومی در هتل اسپیناس تهران برگزار شد .
روابط عمومی ها باید به زبان مردم حرف بزنند
دبیر کمیته علمی سمپوزیوم روابط عمومی گفت: گاهی در خانه ها، هزاران پیام آور هست. اما هنر من روابط عمومی این است که جلبشان کنم و این راه تداوم داشته باشد. یعنی فرایند رساندن پیام به مشتری، پایدار باشد. یکی از شروط بزرگ کار ما این است که به زبان مردم حرف بزنیم .
هوشمند سفیدی دبیر سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در ابتدای این برنامه گفت: تشکل های روابط عمومی نیازمند حمایت هستند و منشور روابط عمومی هنوز تدوین نشده است. البته در دولت تدبیر و امید تحرکاتی در این زمینه انجام شده است و مدیران به حاشیه رانده شده، در حال بازگشت به عرصه هستند ولی توقع ما بیشتر از این هاست .
وی افزود: روابط عمومی در ایران، متکی بر دولت است. رشته روابط عمومی، هنوز در کشورمان مقطع فوق لیسانس و دکترا ندارد و هنوز سازمان منسجمی در حوزه روابط عمومی وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم روزی پروانه فعالیت حرفه ای روابط عمومی ها را صادر کنیم .
در ادامه این برنامه باقر ساروخانی دبیر کمیته علمی سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی گفت: ما به یک روابط عمومی برتر و غیر تشریفاتی محتاج هستیم. روابط عمومی برتر، روابط عمومی همراه با دانش است. روابط عمومی، پایه دانش و دانایی است. روابط عمومی است که دانایی را به اعماق جامعه می برد. روابط عمومی منشا اگاهی است و انسان های دور و نزدیک را آگاه می کند .
این استاد روابط عمومی گفت: به نظرم روابط عمومی، عنصر لاینفک تاریخ بشر است. چون امسال قرار است سال همدلی روابط عمومی ها باشد، به این نکته اشاره کنم که روابط عمومی ها از طریق پیام شان می توانند ایران را به هزاره سوم ببرند. بنابراین همدلی در این مسیر جایگاه مهمی دارد .
ساروخانی ادامه داد: به این ترتیب من همدلی در روابط عمومی ها را این گونه تعریف کردم؛ خود را به جای دیگری گذاشتن. یعنی همان چیزی که دین اسلام و پیامبر(ص) بارها به آن اشاره و دعوت کرده است. بنابراین کار کمی نیست که بتوانیم انسان هایی را تربیت کنیم که بتوانند خود را در جای دیگران قرار بدهند و مسائل را از دید آن ها هم نگاه کنند. ما باید امکانی فراهم کنیم تا پیاممان به خانه ها هم راه پیدا کند .
وی در ادامه گفت: رساندن این پیام به مردم و خانه هایشان شاید به مدد تکنولوژی راحت باشد، البته به شرطی که آدم ها را جلب کنیم تا از مقوله غیبت ذهنی جدا بشوند. گاهی در خانه ها، هزاران پیام آور هست. اما هنر من روابط عمومی این است که جلبشان کنم و این راه تداوم داشته باشد. یعنی فرایند رساندن پیام به مشتری، پایدار باشد. یکی از شروط بزرگ کار ما این است که به زبان مردم حرف بزنیم .
مهمترین عامل در برقراری ارتباط موثر، همدلی است
پدر علم مدیریت رسانه ایران گفت: برای ارتباط موثر باید چند کار را انجام بدهیم و مهمترین کار در این زمینه، همدلی است .
علی اکبر فرهنگی پدر علم مدیریت رسانه ایران در این مراسم گفت: 30 سال پیش وقتی برای اولین بار، کتاب «ارتباطات انسانی» ام چاپ شد، فصلی از آن را به همدلی اختصاص دادم؛ همدلی و ارتباطات. نکته این بود که اصولا برای ارتباط موثر باید چند کار را انجام بدهیم و مهمترین کار در این زمینه، همدلی است. همدلی در واقع حالتی است که کسی می تواند این توانایی را پیدا کند که طرف مقابل را بشناسد و شرایط را درک کند. بر این اساس است که همدلی در ارتباطات انسانی را تعریف می کنند .
وی افزود: اگر قرار باشد ارتباط را به صورت همدلانه مورد توجه قرار بدهیم، باید به ارتباط ساده بین دو نفر توجه کنیم. حوزه EQ یعنی هوش عاطفی یا هیجانی از چنین موضوعی مبنعث می شود. در این زمینه 3 عامل مهم است که فرد بابد به آن ها توجه داشته باشد. اول شناخت فرستنده پیام از خویشتن، دوم شناخت از طرف مقابل یا مخاطب و سوم این که مخاطب درباره او چگونه فکر می کند. اما این 3 عامل یا وضعیت تنها درباره فرستنده پیام هستند و ما در طرف دیگر، گیرنده را هم داریم .
این استاد ارتباطات ادامه داد: مخاطب نیز منفعل نیست و به 3 عامل شناخت از خود، شناخت از فرستنده و این که فرستنده درباره او چه فکری می کند، نیاز دارد. حالا مساله همدلی با توجه به این 6 وضعیت تعریف می شود. باید دید که فرد فرستنده پیام چقدر به خود، شرایط و محیط ارتباطی وقوف دارد. با توجه به این عوامل است که استراتژِی پیام خودش را طراحی می کند. در غیر این صورت پیام توانمندی تولید نخواهد کرد. در مجموع امیدوارم مشکلات پیش روی نظام روابط عمومی، مرتفع شود .
مبارزه با فساد بگم بگم نیست با شفافیت حرف زدن است
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: مبارزه با فساد، بگم بگم نیست بلکه با شفافیت حرف زدن است. شفافیت در عین حال، پاسخگویی مسئولان در هر سطح و هر نهادی است .
مراسم نکوداشت روز روابط عمومی عصر دیروز شنبه 27 اردیبهشت با حضور اساتید و مدیران حوزه روابط عمومی کشور در هتل اسپیناس تهران برگزار شد .
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: شفافیت یکی از رویکردهای دولت است. دولت تدبیر و امید، صرف نظر از آموزه های دینی که حاکمیت و حکومت را برخاسته از مردم می داند و مردم را محرم می داند، به شفافیت به طور جدی نگاه می کند .
وی افزود: یافته های جدید حکومتی مفهوم شفافیت را جدی تر مطرح کرده است. اساسا با اتکا به این شاخصه می توان امید داشت که فساد به طور ریشه ای از بین برود. مبارزه با فساد، بگم بگم نیست بلکه با شفافیت حرف زدن است. شفافیت در عین حال، پاسخگویی مسئولان در هر سطح و هر نهادی است، چه در سطح فردی و چه سطح حاکمیتی. می خواهم از این مطلب نقب زده، و به موضوع اطلاع رسانی پیش دستانه بپردازم .
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: برای داشتن شفافیت، اقتضا می کند که به اطلاع رسانی پیش دستانه مبادرت داشته باشیم. یعنی شرایطی پیش بیاید که رسانه ها به جای این که دنبال ما مسئولان باشند با اطلاع رسانی داوطلبانه ما روبرو شوند .
معزی: جشنواره روابط عمومی ها برگزار می شود
علیرضا معزی دبیر شورای عالی اطلاعرسانی دولت نیز در این برنامه گفت: ما با 2 معضل روبرو هستیم که وظایف روابط عمومی ها را در هم در میان مدیران اجرایی و هم رسانه ها با مشکل روبرو کرده اند و باید سعی کنیم تا این سوء برداشت ها را حل کنیم تا روابط عمومی ها به جایگاه اصلی خودشان برگردند. من تردید دارم که گاهی از لفظ احیای جایگاه روابط عمومی استفاده کنم چون معتقدم در این زمینه هنوز به جایگاه درست نرسیده ایم که بخواهیم آن جایگاه را احیا کنیم .
وی افزود: دلیل چنین وضعیتی این است که کمتر نگاه علمی داشته ایم. بزرگ ترین معضل هم از همین جا ناشی می شود. معضل دوم هم، روزمرگی در بین دستگاه های سیاسی است. متاسفانه امروزه شاهد پدیده ای به نام خرید صفحه رسانه هستیم. یعنی صفحه مانند یک بولتن به مدیر اجرایی فروخته می شود و در چنین فرایندی، افکار عمومی و مردم غائب هستند. این جاست که می گویم روابط عمومی ها به وظایف خود عمل نمی کنند. اگر این مهم را یادآوری کنیم که روابط عمومی ها نباید صدای یک گروه سیاسی باشند، بسیاری از مشکلات حل می شود .
معزی گفت: بحث استانداردسازی و آموزش روابط عمومی ها، یک نکته دیگر است که مطرح است و نکته دیگر هم این که ان شاالله امسال بتوانیم جشنواره روابط عمومی ها را برگزار کنیم .
تقدیر از پیشکسوتان حوزه ارتباطات و روابط عمومی
در ادامه این برنامه از اساتید و پیشکسوتان حوزه روابط عمومی به این ترتیب تقدیر شد :
باقر ساروخانی، علی اکبر فرهنگی، مهدی فرقانی، امیدعلی مسعودی، محمدرضا رسولی، حسینعلی افخمی، یونس شکرخواه، مهدی محسنیان راد و هادی خانیکی .
تقدیر از مدیران برجسته روابط عمومی نیز از دیگر بخش های این مراسم بود
منبع: مهر
|