درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 17:30   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10716صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومییکشنبه، 28 اردیبهشت 1393 - 05:13
متولیان روابط عمومی از کار خود چه می‌دانند؟
مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری استان از کار خود چه می‌دانند؟
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «محمدرضا رستم‌پور» کارشناس و مدیر روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان ایلام  در گفت‌وگو با ایسنا، مناسبت روز روابط عمومی را در حقیقت تلنگری بر جایگاه روابط عمومی دانست و اظهار کرد: بعد از چند دهه فعالیت رسمی روابط عمومی باید دید ایران در کجای جهان ایستاده، تا کجا پیش رفته و چه مسیری باید برویم تا به مقصد اصلی برسیم.

 

وی ادامه داد: در تکریم روز روابط‌عمومی تقویم‌ها را زیر و رو نکنیم،تراکت چاپ نکنیم و پیامک نزنیم چرا که اینها اگر چه یادآور مناسبت  هستند اما اصل کار چیز دیگری است اصل کاری وقتی به وجود می‌آید که در مدیریت کلان از مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌ها بخواهند کسانی را بر مستند روابط عمومی بگذارند که تحلیل‌گر، تولیدکننده‌ی فکر، خلاق، صاحب ایده و منتقد باشند و علاوه بر اینها جایگاه سازمان را بشناسند و در راستای ارتقای آن  تلاش کند.

 

رستم‌پور معتقد بر کنار گذاشتن تعریف روابط‌عمومی به عنوان چشم و گوش سازمان بود و تصریح کرد: روابط عمومی باید مغز سازمان و اتاق فکر سازمان باشد نه چشم و گوش و زبان که اینها همه مجری فکری هستند که از طرف مغز ارائه می‌شود بلکه وقت آن است که مدیریت کلان به مدیران خود برساند که ملاک‌های انتخاب روابط‌عمومی‌ها را علمی‌تر کنند و هر کس سری تراشیده را قلندر نام نگذارند بدین‌صورت روابط عمومی حالا دیگر اتاق فکری است که هم مخاطب و هم سازمانش را می‌بیند.

 

این کارشناس اظهار امیدواری کرد که روزی روابط عمومی یکی از جایگاه‌های خود یعنی نماینده‌ی مردم بودن در سازمانش را به دست بیاورد و تنها نماینده‌ی سازمان در بین مردم نباشد، یادآور شد: وقوع این ارتباط دو سویه تایید این مدعا است که دیگر وقت آن است که مدیریت کلان به مدیران خود ابلاغ کند که روابط عمومی از طرف هر کس که اداره شود باید به دور از سیاست‌زدگی باشد و سیاست‌زدگی نقشی در انتصاب روابط عمومی نداشته باشد چرا که کم‌کم انتصاب‌ها بر اساس بایستگی می‌شوند و شایستگی از مسیر خود خارج می‌شود.

 

رستم‌پور افزود: وقت آن است که مدیران سازمان‌ها با این ملاک که روابط عمومی هنر هشتم است تعریف علمی این هنر را با عنوان روابط عمومی مدیریت است، روابط عمومی اتاق فکر است، روابط عمومی تحلیل‌گری است، روابط عمومی تکریم مخاطب است را انتخاب کنند.

 

 

روابط عمومی کشف کننده کاستی‌های یک سازمان

 

«کامران منصوری جمشیدی»  کارشناس روابط‌عمومی تعزیرات حکومتی،در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، با بهره‌گیری از فلسفه ادبیات به بیت تا توانی دلی بدست آور/دل شکستن هنر نمی‌باشد که مخالف مصرع دوم «دل بدست آوردن هنر می‌باشد» استناد کرد و گفت: روابط عمومی‌ها بر اساس وظایف ذاتی اهم کارشان دل بدست آوردن است یعنی دستاوردهای یک سازمان و یا یک شرکت را به مخاطبان و مشتریان به روش‌های خاص معرفی می‌کند البته به نحوی که مورد توجه قرار گیرد و از آنسو نیز انتظارات و توقعات و علایق آنها را کشف و به مجموعه تابعه خود انتقال میدهد تا محصول کار هرچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دل افراد بیشتری را بدست بیاورد.

 

کارشناس روابط‌عمومی تعزیرات حکومتی استان ایلام بیان کرد: خاستگاه اصلی علم روابط‌عمومی در غرب بوده است که دامنه نفوذ اصلی این علم کشورها و شهرهای توسعه یافته می‌باشد چنانکه در مناطقی مانند استان ما این مفهوم خارج از جایگاه اصلی خود بکار می‌رود و در واقع مجازاً تنها در دستگاه‌های دولتی اسمی از آن می‌بینیم در حالیکه نمود و جلوه اصلی این هنر یا علم را در شرکت‌ها، موسسه‌ها، کارخانجات و سازمان‌های خصوصی و غیردولتی که نیازمند جلب نظر مردم و توجه عموم هستند و حیاتشان به ارتباط با مخاطبان و جذب مشتریان بیشتر بستگی دارد، باید دید. 

 

وی با بیان اینکه روابط‌عمومی گویی راه و مجرای تنفسی یک واحد جاندار است و اکسیژن که همانا اقبال عمومی می‌باشد را در یک ارتباط دو سویه همانند دم و بازدم به بدنه سازمان و واحدهایش می‌رساند و بی آن حیات مجموعه به مخاطره می‌افتد، تصریح کرد: در میان هنرها نیز اتفاقا بیشترین سنخیت و همانندی را با هنر شعر دارد چنانکه شاعر نیز هنری مطلقاً ذهنی و فکری می‌باشد چونکه شاعر با صنایع ادبی و فنون بیانی سعی دارد افکار و اندیشه‌ها و حرف دل خود را در غایت زیبایی و خیال انگیزی آنطور عرضه کند که جالب توجه مخاطب باشد و روابط عمومی نیز با بهره گیری از فنون حرفه‌ای خود بدنبال دلرباترین راه برای جلب و جذب مشتری یا مخاطب است.

 

منصوری‌جمشیدی افزود: روابط عمومی می‌کوشد کاستی‌های سازمان و محصولات آن را کشف کند تا متخصصان و مسوولان سایر بخش‌های سازمان رفع ایراد نمایند سپس نقاط قوت و جالب توجه را برای مخاطبان نمایان‌تر سازد و دل آنها را بدست آورد و این دل بدست آوردن هنر و شاید هنر هشتم است.

 

برخی مدیران روابط عمومی به اهداف سازمان خود بی‌توجه‌اند

 

«یاسر بشارتی»، کارشناس روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام ، در خصوص مشکلات حوزه روابط عمومی استان ایلام و همین‌طور نگرش و دیدگاه نادرست مدیران از حوزه روابط عمومی و اهمیت آن به ایسنا گفت: متاسفانه به علت نگرش و تعریف اشتباه روابط‌عمومی از سوی مدیران و مسوولان دستگاه‌ها و ادارات استان، بطور کلی نقش روابط‌عمومی به عنوان مدعی‌العموم مراجعه کنندگان و نیز وکیل مدافع سازمان مطبوع به حاشیه رفته و مدیران انتظار اغراق و بزرگ‌نمایی فعالیت‌های خود از طریق این حوزه را دارند و در صورت کوچکترین مقاومت از سوی روابط‌عمومی‌ها، مدیر دست به تغییرات و یا استفاده از ایزارهای تنبیهی می‌‌زند.

 

کارشناس روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی استان ایلام بیان کرد: استفاده از کارکنان بی‌تجربه و فاقد تخصصی کافی در این حوزه  به عبارت کاملاً عامیانه نیروهای سربار و یا تحمیلی عموماً به حوزه روابط عمومی ارجاع داده می‌شوند که متاسفانه با توجه به حساسیت‌های کاری وجود در این زمینه نتیجه‌های کار این نیروها در بهترین حالت خنثی و در اغلب موارد اسف بار می‌باشد.

 

وی در خصوص انتخاب نادرست مدیران روابط عمومی تصریح کرد: در اغلب موارد کسانی به عنوان مدیر روابط‌عمومی انتخاب می‌گردند که کمترین تجربه در این زمینه را دارند این در حالی است که این افراد باید به عنوان تحلیل‌گر و پیش‌برنده اهداف در سازمان فعالیت کنند.

 

بشارتی ادامه داد: نبود نیروی انسانی کافی یکی دیگر از مشکلاتی است که موجب می‌شود کارشناس حوزه روابط‌عمومی علی‌رغم فعالیت‌های گسترده به عنوان مدیر و هم کارشناس روابط‌عمومی در امور روزانه خود غرق شده و هیچ گونه تلاشی در جهت رشد خود که متعاقباً به رشد دستگاه می‌گردد ، انجام ندهد.

 

کارشناس روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی استان ایلام مدیران و کارکنان حوزه روابط عمومی را تا حدودی یکی از بزرگترین چالش‌ها و موانع رشد روابط‌عمومی در استان عنوان کرد و افزود: مدیران و کارکنان همین حوزه نه درک درستی از موضوع دارند و نه تلاشی و برنامه‌ریزی جهت پیشرفت آن دارند. متاسفانه برخی از همکاران بیشتر در جهت خوشایند رییس دستگاه فعالیت می‌نمایند تا اهداف متعالی آن دستگاه، از طرف دیگر برخی از مدیران روابط عمومی را در نصب بنر و یا پارچه می‌دانند و از یاد برده‌اند که روابط عمومی هم اطلاع‌یابی است و هم اطلاع رسانی، هم گردآورنده اطلاعات و هم تحلیل گر آن و در نهایت روابط عمومی قلب تپنده سازمان است.

 

وی در پایان اظهار کرد: یکی از مشکلات روابط‌عمومی در استان، عدم وجود شورای روابط‌عمومی فعال ادارات و دستگاه‌ها بود که خوشبختانه نسبت به حل آن اقداماتی در دست است که در آینده نزدیک نتایج مثبت آن مشاهده می‌شود.

 

روابط عمومی باید تسهیل کننده خدمت باشد

 

«نقی مومنی» مدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان نیز در این زمینه گفت: در دنیای مدرن امروز ارتباطات و داشتن روابط عمومی خوب یکی از ضروریات و عوامل رشد و ترقی در هر سازمان، مجموعه اداری، صنف و ... می باشد.

 

وی ادامه داد: در واقع ما انسان‌ها برای بر آوردن نیازهای روزمره خود خود همواره در حال تعامل و ارتباط با دنیای پیرامون خود هستیم و هر چه این هنر را در خود تقویت کنیم موفقیت ما در برآوردن نیازها و خواسته‌هایمان بیشتر و بهتر میسر می‌شود که اگر مؤلفه ارتباط در مقیاس بزرگتر و در سطح جامعه، سازمان‌ها و نظام‌های اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم اهمیت و جایگاه آن بیشتر بر همگان روشن می‌شود.

 

مومنی با بیان این که علت نامگذاری ارتباطات و روابط‌عمومی به عنوان هنر هشتم نشان از اهمیت این جایگاه و گواهی بر هنر مهم ارتباطی در زندگی ما و دنیای مدرن امروزه است خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید حول مقوله تعامل و مخاطب محور باشد و به مدیران خود برنامه و خط مشی بدهد نه اینکه مدیر محور و تابع مدیر باشد.

 

وی گفت: در واقع ما باید تسهیل کننده خدمت به کل جامعه باشیم این کل شامل مدیر، سازمان و مخاطبین سازمان می‌باشد و باید بدانیم که نتیجه عملکرد ما در رسیدن سازمان به اهداف متعالی و مورد نظر خود بسیار اهمیت دارد و لازم است مدام خود را به روز کنیم و تحولات اطراف خود را رصد کنیم.

 

این کارشناس اضافه کرد: به لحاظ نگرش منطقه‌ای به مقوله روابط عمومی نیز باید گفت یکی از مشکلات امروزی روابط عمومی مخصوصاً در استان ما نداشتن متولی خاص است تا بتواند به مشکلات ما سامان بدهد و مطالبات را پیگیری کند. این نقیصه باعث شده ترقی چندانی در این حرفه شاهد نباشیم و برخی گردهمایی‌هایی که در مواقع خاصی از سال صورت می‌گیرد به لحاظ نبود قدرت اجرایی و نیز اداری محور بودن راه به جایی نبرد و پیشرفت‌هایی که گاهاً در این زمینه حاصل گردیده در واقع حاصل تلاش‌های شخصی بوده نه وابسته به صنف و تشکیلات منسجم.

 

 روابط عمومی گرفتار مشکلات خود هستند تا به فکر نقش‌آفرینی واقعی

 

«جبار قبادبیگی» مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان  در این خصوص به ایسنا گفت: نگاه حرفه‌ای به روابط‌عمومی باید در سطوح مختلف آموزش و پرورش ایجاد گردد چرا که روابط‌عمومی فراتر از شرایط کنونی باید در ایجاد ارتباط بیشتر و پیشرفته‌تر نقش حیاتی خود را ایفا کند و همگام و همراه با برنامه‌های تحولی اظهار موجودیت کند.

 

مدیر روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان ایلام ضعف ساختاری را یکی از موانع انجام وظایف در حوزه روابط‌عمومی دانست و افزود: روابط‌عمومی‌ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می‌کنند به همین دلیل توان و شرایط ایفای وظایف تخصصی از آنها گرفته شده این در حالی است که شرایط فعلی حاکم بر روند انجام وظایف در حوزه اطلاع‌رسانی ایجاب می‌کند که روابط‌عمومی خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی منطبق و هماهنگ سازد در غیر اینصورت پسگام جامعه اطلاع محور خواهد بود که این به معنای آسیب است.

 

قبادبیگی به چالش‌های پیش‌روی روابط‌عمومی در دستگاه‌های اجرایی اشاره و تصریح کرد: نبود پویایی در ساختار تشکیلاتی، نبود منابع مالی متناسب با برنامه‌ها و بیشتر از همه وجود ضعف نگرش نسبت به جایگاه و کارکرد روابط‌عمومی ار دیگر مشکلات پیش‌روی این حوزه است که اگر امروزه شاهد توسعه نیافتگی این حوزه هستیم به دلیل عدم وجود نگاه تخصصی و برنامه‌ای به موضوع روابط‌عمومی است در همین راستا اکثر روابط‌عمومی‌ها با پرداختن به کارهای زودبازده، به برنامه‌های درازمدت اهمیت نداده و سرمایه گذاری لازم را انجام نمی‌دهند.

رئیس روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان ایلام با بیان این که باید جایگاه مدیریتی و مشورتی روابط عمومی درک شود تصریح کرد: بعضی‌ها وظایف و عملکرد روابط‌عمومی را در انجام کارهای جزیی و یا به تعبیری خدماتی منحصر می‌کنند و این جفایی به این حوزه است در حالی که روابط‌عمومی در عین حال که یک فن، هنر و علم مدیریتی است  ترکیبی از ارتباطات انسانی و تحلیل افکار عمومی را برای دستیابی به جامعه‌ای اطلاع‌مدار را عملا تعقیب خواهد کرد.

 

روابط عمومی‌ها توجیه‌گر شده‌اند

 

«مهدی کاکاخانی» مدیر روابط عمومی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ایلام نیز گفت:روابط‌عمومى بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرح‌ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها مى‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سرو کار دارند بدست آورند.

 

مدیر روابط‌عمومی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با بیان این که با وجود گذشت بیش از نیم‌قرن از فعالیت روابط عمومی در ایران هنوز انتظار می‌رود روابط‌عمومی‌ها توجیه‌گر شرایط موجود باشند، خاطر نشان کرد:  مدیرمداری، توجیه‌گری وضع موجود و تشریفات‌گرایی در روابط‌عمومی ادارات به گونه‌ای است که مردمداری و مردم‌مداری به فراموشی سپرده شده است.

 

وی ادامه داد: اگر روابط‌عمومی‌ها با ایفای نقش‌های جدی خود و پرهیز از توجیه‌گری وضع حاضر و نقش‌آفرینی خلاقانه در سطوح سیاست‌‌گذاری و خطمشی‌گذاری و مدیریت راهبردی سازمان فعال شوند و همچنان همانند چشمه‌ای زلال اطلاعات را منتشر و ارتباطات را تقویت بخشند، قادر خواهند بود از بروز بحران‌های ناخوشایند همچون فساد مالی در سازمان‌ها جلوگیری و پاسدار بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی که همانا اعتماد مردم به سازمان هاست، باشند.

 

کاکاخانی ادامه داد:اگر مدیر روابط‌عمومی ناکارآمد شود، مدیریت مجموعه ناکارآمد و نهایتاً سازمان فرسوده می‌شود.

 

وی ادامه داد:فضای سنگینی که بر فعالیت روابط‌عمومی سایه افکنده موجب شده صدای مردم آن چنان که باید در اغلب سازمان‌ها شنیده نشود و نه تنها سازمان پاسخ‌گوی مخاطبان خود نباشد بلکه هرگونه پرسشی حول کاستی‌های عملکردی خود را برنتابد و بر آن را برچسب توطئه، جوسازی، فتنه و ... بزند در چنین شرایطی بازخوانی نقش‌های روابط‌عمومی و جرأت و جسارت عمل بخشیدن به اصحاب روابط عمومی با اتکا به یاری خدا و همدلی و همداستانی و حمایت تخصصی تشکل‌های غیر دولتی روابط‌عمومی و به کارگیری تجربه‌های موفق در عرصه روابط‌عمومی می‌تواند روزنه‌های امید برای توسعه روابط‌عمومی را همچنان گشوده نگاه دارد و روز به روز آن را وسعت بخشد.

 

منبع: ایسنا

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد