شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به مناسبت فرا رسیدن روز سترگ روابط عمومی فرصت را مغتنم شمرده ، این روز پر آوازه را گرامی داشته و به همه مسئولان ومدیران روابط عمومی سازمان ها ونهادهای دولتی و خصوصی و...تبریک و تهنیت عرض نمایم.
نقش مهم ارتباطات و روابط عمومی در پیشبرد اهداف توسعه ای، انتقال اطلاعات و اخبار و مبادله ایده ها و نظرات صاحب نظران برای تحقق رفاه اقتصادی و آرامش اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. نقش پررنگ متخصصان و دست اندرکاران این بخش در تحقق اهداف مزبور بیش از پیش ملموس گردیده .برخورداری از ابزارهای ارتباطی روزآمد همراه با نیروی انسانی خبره، متعهد و توانمند، از اولویت های مهم به شمار می آید. ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات و گسترش ارتباطات از الزامات اساسی روز و توسعه دانش محور می باشد.
مسئولیت اجتماعی، صیانت از حقوق مردم و تکریم و جلب مشارکت همه سلایق در پیشبرد امور، از وظایف مهم روابط عمومی هاست که با بیان متین، شفاف و رسا و در مواردی نقادانه برای هم افزایی و تعامل سازنده با مسئولین و دست اندرکاران بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی ارائه می شود. روابط عمومی ها به عنوان پل امین ارتباطی میان مردم و مسئولان ، قادرند این نقش را به خوبی ایفا نمایند و به ایجاد نشاط اجتماعی، امیدافزایی و گسترش فضای شاد و انرژی بخش در میان اقشار مختلف مردم، بستر لازم فراهم و فضای خلاق و پویا را فراهم نمایند و موارد اختلافی را کم رنگ و اتحاد و انسجام اجتماعی را تقویت نمایند.اما در خصوص مشکلات روابط عمومی ها باید گفت : وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان ،خطر مدیریت مداری در روابط عمومی یک سازمان را افزایش می دهد و مشاوره جای خود را به تملق گویی های بی اساس میدهد .
یکی دیگر از مسایل تشکیلات روابط عمومی در ایران " آمیختگی تشکیلاتی " آن با سایر بخشهای تشکیلاتی سازمان است . بخشهای عمده ای که در سازمانها با تشکیلات روابط عمومی ادغام می شوند. نادیده انگاشتن روابط عمومی در تشکیلات سازمان و لحلظ نکردن بعضی آن در تشکیلات و عناوین شغلی را باید از مسایل مهم در طراحی تشکیلاتی روابط عمومی دانست.
بطوریکه در اکثر ادارات و سازمانها ملاحظه میشود که روابط عمومی با سایر پست های سازمانی ادغام شد و نگاه مدیران به روابط عمومی بسیار سنتی است در صورتیکه در دنیای مدرن و غرب از روابط عمومی بعنوان مشاوران برتر و گره گشای مشکلات سازمان یاد میکنند.
روابط عمومی جزء اعمال مدیریت است و جایگاه خاص روابط عمومی نیز در رده یکی از کارهای مدیریت قرار دارد . نکته مهم در اینجا اینست که کار روابط عمومی خدمت به مدیریت است نه مدیر ؛ برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی تحصیل منافع برای کل سازمان است نه برای شخص واحد که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است . بنابراین باید به روابط عمومی و کارکرد های آن ، بهتر و منطقی تر نگاه کرد تا در فراز و نشیب های سازمانی بتوان سربلند و سرافراز شد .بطور کلی میتوان گفت اعم مشکات روابط عمومی ها عبارتند از :
1- عدم شناخت کافی مدیران از جایگاه روابط عمومی در زمینه ارتباطات اجتماعی و مشاوره ای
2- نامشخص بودن جایگاه و تشکیلات روابط عمومی در مجموعه سازمانی ( روابط عمومی را یک مجموعه خدماتی می دانند )
3- نبود بودجه و اعتبارات لازم و کافی برای انجام طرح های پژوهشی ونظر سنجی و اطلاع رسانی بطور کلی روابط عمومی به دلیل عدم قبول آن توسط دستگاهها دچار عدم تخصیص اعتبارات برای کلیه فعالیت های خود بوده و لذا با مشکلات عدیده روبرو می باشد .
4- یکی از مشکلات اساسی روابط عمومی ها اینست که درگیر کارهای جاری و روزمره می شوند و از برنامه ریزی های کلان و استراتژیک غافل می شوند .
به امید فردای بهتر
*مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت
منبع: عصر دنا
|