![به مناسبت روز جهانی روابط عمومی؛ تو برای وصل کردن آمدی !](/media/image/PR/shara%20-wvoh9f.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برای روابط عمومی و وظایف آن تعریفهای گوناگونی عنوان شده، بر اساس تعریف انجمن جهانی روابط عمومی ، ˈ روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرح ریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سرو کار دارند، به دست آورند ˈ .
یا این تعریف متداول که ˈ روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن ˈ .
اما فارغ از هرگونه تعریف ، بی تردید ارتباط صحیح و حرفه ای با رسانه ها به ویژه رسانه های رسمی کشور جزو اهم وظایف روابط عمومی ها به ویژه روابط عمومی دستگاه ها ، سازمانها و ادارات دولتی بشمار می رود .
به عبارتی روابط عمومی کار مواجهه یک دستگاه ، اداره ، سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری مرتبط با منافع مشترک هر دو طرف را انجام می دهد .
یقینا ، ایجاد وجهه مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا دستگاه کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفه ای و آگاه از عهده آن بر می آید.
در واقع یک روابط عمومی حرفه ای و کارامد مانند ویترینی نشان دهنده وضعیت موجود در بدنه هر سازمان است ، و کارامدی آن به نفع و عدم کارایی آن به ضرر سازمان یا دستگاه مربوطه تمام می شود.
از سویی با تعاریف ارائه شده از کتب مربوط به علم روابط عمومی ، روابط عمومی مثل تبلیغات تنها به سود سازمان خود فکر نمی کند و در واقع تلاش دارد تا با ارتباطی هدفمند و موثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان خود در جهت شکل دهی صحیح به ارتباط مشتریان و سازمانش اقدام کند و از این طریق ارتباط مخاطبان با سازمان را تسهیل کند.
بر اساس تعاریف علمی عنوان شده از روابط عمومی ، فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است.
روابط عمومی های ضعیف و فاقد دانش و توان لازم نیز نسبت به مسئولیت اصلی خود که همان اطلاع رسانی مناسب و ارتباط حرفه ای با رسانه هاست، ناآگاه و بی تفاوت هستند و صرفا به عنوان یک مسئول نصب پرده نوشته های تبریک و تسلیت و غیره اقدام می کنند.
بدیهی است که یک روابط عمومی قوی و حرفه ای ، علاوه بر داشتن دانش و تخصص نیاز به ابزار و تجهیزات و در کنار آن اختیار و آزادی عمل متناسب با شغل و وظیفه اش دارد.
روابط عمومی که به دلیل فقدان آگاهی وتوجه مسئولان دستگاه و سازمان خود از کمترین اختیار برای اطلاع رسانی و یا حداقل امکانات و تجهیزات برای ایجاد ارتباط برخوردار نیست، قطعا نمی تواند چهره قدرتمندی از سازمان و دستگاه خود در معرض عموم قرار دهد.
و اما روابط عمومی آرمانی با شناخت صحیح از وظایف ومسئولیتهایش و با اختیارات و ابزار لازم برای انجام آن برای اطلاع رسانی شفاف و صحیح و ایجاد ارتباط مناسب بین اصحاب رسانه و دستگاه و سازمان متبوع خود و ایجاد تفاهم و اعتماد و شناخت متقابل با عموم به طور مستمر تلاش می کند.
این گونه روابط عمومی ها موجب نمایاندن چهره ای قدرتمند و کارامد از دستگاه، اداره و سازمان متبوع خود و رضایت مردم و در نهایت مسئولان سازمان خود می شوند .
و در پایان توصیه مولانا را به گوش جان بشنویم که فرمود ˈ تو برای وصل کردن آمدی ، نی برای فصل کردن آمدی ، تا توانی پا منه اندر فراق ، ابغض الاشیاء عندی الطلاق
!
منبع: ایرنا
|