شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-بر کسی پوشیده نیست امروزه نقش روابط عمومی در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی جدی و مهم است. مهمترین ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دو چندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها و دوام شان در عرصه ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آن ها وابسته است.
بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه یک سرفصل از تعهد، تخصص، علم و هنر است. کار روابط عمومی کار دل است، عرصه ای که سنگ همه را به سینه می زند ولی عده ای به او سنگ می زنند!!!!
معتقدیم که روابط عمومی یک شغل نیست بلکه یک ویژگی اخلاقی و انسانی است و بی جهت نبود که مرحوم دکتر نطقی بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران می فرمایند: روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه یک شوق اداری است، چرا که تمامی فعالان در این حوزه با عشق، شور و نشاط، بهره گیری از تکنولوژی روز و ایده های نو و همچنین تزریق هنر و تفکر خلاق در حوزه اداری گام برمی دارند و روحشان با ایستایی و سکون منافات دارد.
بی شک روابط عمومی را با چشمی دیگر باید دید تا راز و رمزها، پیچیدگی ها و لطایف آن بیشتر نمایان شود و مدیر تا اعتقاد به روابط عمومی نداشته باشد، روابط عمومی نمی تواند معجزه کند. روابط عمومی ابزار دست مدیریت نیست؛ فلسفه مدیریت است، و باید همواره مورد توجه و حمایت مدیریت واقع شود تا پویایی و خلاقیت خود را حفظ نموده و فارغ از هرگونه دغدغه پیشقدم در حوزه های جدید گام بردارد و اگر روابط عمومی پویایی خود را از دست داده و ناکار آمد شود، مدیریت فرسوده و ناکارآمد می شود.
یقیناً باید گفت روابط عمومی مکمل مدیریت و تکمیل کننده نواقص و کاستی های یک سازمان به عنوان یک عنصر درونی و هم به فراخور دایره ارتباطی گسترده با بیرون سازمان به عنوان یک عنصر بیرونی می تواند عوامل بازدارنده از کارکردهای ایده آل و مطلوب یک سازمان را شناسایی و تشخیص داده و برای پیشگیری و درمان و بهبود آن گام بردارد.
نباید فراموش کرد که درب های سازمان، ساعتی باز و ساعتی دیگر بسته می شوند و این آغوش باز روابط عمومی است که همواره پذیرای دلواپسی ها و دغدغه ها و خواسته های عموم شهروندان در ساعات غیر اداری است و این خود بیانگر نقش برجسته دو سویه روابط عمومی که پاسخگویی و صداقت جهت تنویر و روشن کردن اذهان مردم، سهل الوصول بودن و اطلاع رسانی است. نکته مهم و قابل اشاره این است که روابط عمومی برای یک فرد کار نمی کند بلکه برای ارتقاء کارکرد مجموعه یک سازمان کار می کند پس باید با عقاید و افکار تنگ نظرانه و بسته نسبت به این حوزه فاصله گرفت.
باید اشاره داشت که روابط عمومی می تواند قدرت رقابت و پذیرش ریسک را بالا ببرد و هر چه مدیران به روابط عمومی های خود اختیار و مسؤولیت بدهند و محافظه کاری و ترس را کنار بگذارند شاهد سایر زوایای قدرتمند روابط عمومی خواهند بود و مدیر باید بر روابط عمومی احاطه و اعتقاد داشته باشد و نباید از یاد ببرد که سرکوفت زدن به روابط عمومی، تحقیر خویشتن است نه فردی که مسئول روابط عمومی است.
در خاتمه باید گفت: روابط عمومی یک سازمان خانه مردم و تریبون سازمان است و مسؤولیتی است که بر دوش تک تک مقامات اجرایی و در واقع بردوش همه اعضای آن سازمان می باشد و این انتظار می رود که مدیران به این حوزه مهم و اثرگذار نگاه حمایتی و جدی تری داشته باشند و تنها در 27 اردیبهشت به عنوان یک مناسبت فصلی و در قالب نشست، جلسه و همایش به آن توجه نداشته باشند، چرا همه روزها روز روابط عمومی است و توجه به روابط عمومی کمک به جلب رضایتمندی شهروندان از سازمان مربوطه می باشد.
محمد محتاطی مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان محمودآباد
|