دانلود فایل PDF مقاله
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر و با ورود سازمانها به اقتصاد دانش محور، امروزه توجه به نیروی انسانی به عنوان حیاتیترین عنصر استراتژیک و اساسیترین راه برای افزایش اثربخشی و کارایی سازمان محسوب میشود، از اینرو نیروی انسانی متعهد به اهداف و ارزشهای سازمان، نه تنها عاملی برای برتری یک سازمان نسبت به سازمان دیگر است بلکه به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار برای بسیاری از سازمانها تلقی میگردد. یکی از عوامل پنهان ولی تاثیرگذار در رفتار شغلی کارکنان میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنان است، توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی چه در بخش دولتی چه در بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد. شناخت وضعیت رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان میتواند مدیران را در پیشرفت و بهبود کارکنان یاری رساند، در بخش دولتی که هدف تامین آسایش و آرامش مردم و توسعه مشارکت مردم است رضایت شغلی و تعهد سازمانی نقش بسزایی دارد، این بخش که مسولیتهای سنگین حکومتی را بر عهده دارد به چنین منابع انسانی متعهد و وفادار به ارزشها و اهداف کشور نیاز دارد. اکثر سازمانها انواع مکانیزمهای کنترل را به طور مستقیم بر نگرش و رفتار کارکنان اعمال میکنند تا اطمینان حاصل کنند که رضایت شغلی پدید آمده، فعالیتهای کاری را در مسیری است قرار داده است که اهداف سازمانی محقق گردد.
یکی از مسایل مهمی که در زمره عوامل سازمانی مطرح بوده، طراحی شغل میباشد و یکی از نظریههای مطرح در این زمینه توسط ایوانجلیا کاتسیکی و همکاران (2010) ارایه شده است که این تحقیق در نظر دارد تاثیر ابعاد سهگانه شغل (تنوع، استقلال و بازخورد) و ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت و تمرکز) را بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده تا تاثیر سطوح مختلف هر یک از عوامل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دهیاریهای استان معین گردد.
مقدمه :
افزایش عملکرد و استفاده کارآمد از نیروی انسانی ضرورتی است که باید مورد توجه کلیه مدیران و تصمیمگیرندگان سازمانها قرار گیرد، با توجه به این که یکی از مهمترین منابع موجود در سازمانها، نیروی انسانی شاغل در آنها است، بنابراین بخشی از اقدامات مدیریتی نیز با هدف بهرهگیری هر چه موثرتر و کارآمدتر از این منابع به مرحله اجرا در میآید و مدیریت موثر عملکرد را به یکی از مهمترین وظایف مدیران تبدیل نموده است. از عوامل موثر بر عملکرد کارکنان، تعهد سازمانی آنان میباشد. نیروی انسانی وفادار، سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی حاضر است حتی فراتر از وظایف مقرر در شرح وظایف، فعالیت و تلاش نماید و میتواند عامل مهمی در اثربخشی سازمانی باشد. نتیجه وجود چنین نیرویی در سازمان منجر به بالا رفتن سطح عملکرد و پایین آمدن نرخ غیبت، تاخیر و ترک خدمت میباشد و زمینه را برای رشد و تعالی سازمان فراهم میآورد. براساس بررسیهای صورت گرفته نه تنها کمکاری، یکی از جلوههای بارز وضعیت کاری در کشور ماست بلکه عدم احساس مسولیت، عدم حضور در محل کار، عدم پاسخگویی و راهنمایی صحیح مراجعین، حیف و میل و یا عدم محافظت از اموال دولتی، عدم توجه به کیفیت کار و مواردی از این قبیل در ادارات و موسسات کشورمان حتی بدون باریکبینی و دقت بسیار قابل رویت بوده و بر همگان آشکار است (ثناگو و همکاران، 1385،20). دستگاههای اجرایی استان گیلان نیز از این موارد مستثنی نمیباشند، در نظرسنجی به عمل آمده در خصوص میزان رضایتمندی کارکنان دستگاههای اجرایی استان گیلان در سال 1388، استانداری گیلان رضایت کارکنان را نسبت به کار و سازمان خود در دو شهرستان رشت و انزلی مورد سنجش قرار داده و نتایج حاکی از آن است که میانگین رضایتمندی کلی کارمند (رضایت شغلی، سازمانی و سلامت اداری) عدد 98/66 میباشد (استانداری گیلان، 1388).
منبع: TMBA
|