درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 09:21   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10449صفحه نخست » چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1393 - 07:15
چه‌طور مردم خود را از زیر بار ثروت میلیونی خلاص می‌کنند
دهقانی به یک غاز غذا می‌دهد. ابتدا حیوان ترسو مردد است و به این فکر می‌کند که: «چه اتفاقی افتاده است؟ چرا او به من غذا می‌دهد؟» موضوع هفته‌ها ادامه پیدا می‌کند تا اینکه بالاخره تردیدهای غاز از بین می‌رود. بعد از چند ماه غاز مطمئن می‌شود که: «من در قلب دهقان جا دارم.» و هرچه این غذا دادن ادامه می‌یابد تاییدی بر این باور او است. درحالی‌که غاز کاملا از خیرخواهی دهقان مطمئن شده است، یک روز در کمال ناباوری از قفسش بیرون کشیده می‌شود و کشاورز سرش را می‌برد. این غاز قربانی تفکر استقرایی شده‌است. تفکری با گرایش به ترسیم نوعی یقین و اطمینان عالم‌گیر بر پایه مشاهدات منفرد.
  

چه‌طور مردم خود را از زیر بار ثروت میلیونی خلاص می‌کنند

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، دهقانی به یک غاز غذا می‌دهد. ابتدا حیوان ترسو مردد است و به این فکر می‌کند که: «چه اتفاقی افتاده است؟ چرا او به من غذا می‌دهد؟»
 موضوع هفته‌ها ادامه پیدا می‌کند تا اینکه بالاخره تردیدهای غاز از بین می‌رود. بعد از چند ماه غاز مطمئن می‌شود که: «من در قلب دهقان جا دارم.» و هرچه این غذا دادن ادامه می‌یابد تاییدی بر این باور او است. درحالی‌که غاز کاملا از خیرخواهی دهقان مطمئن شده است، یک روز در کمال ناباوری از قفسش بیرون کشیده می‌شود و کشاورز سرش را می‌برد. این غاز قربانی تفکر استقرایی شده‌است. تفکری با گرایش به ترسیم نوعی یقین و اطمینان عالم‌گیر بر پایه مشاهدات منفرد.


دیوید هیوم، فیلسوف قرن هجدهم، این تمثیل را برای هشداردادن نسبت به خطرات این نوع تفکر به‌کار برد. با این همه تنها غازها نیستند که در دام این نوع از تفکر گرفتارند.


سرمایه‌گذاری سهمی را در بازار می‌خرد. قیمت سهام به‌صورت نجومی بالا می‌رود. ابتدا او احتیاط می‌کند و با دیده شک به سهم می‌نگرد که نکند، قیمتش حبابی باشد. اما همین‌طور که قیمت سهام به افزایش قیمت خود ادامه می‌دهد، آن هم به مدت یک ماه، تشویش و واهمه او به هیجان تبدیل می‌شود. به این ترتیب او با خود می‌پندارد که «این سهم هرگز نخواهد ریخت.» به‌ویژه که هر روز ماجرای افزایش قیمت تکرار می‌شود.


بعد از 6 ماه، سرمایه‌گذار داستان ما، همه پس‌انداز عمرش را در این سهم سرمایه‌گذاری می‌کند و چشم‌اش را روی مجموعه ریسکی که متوجه این سهم است می‌بندد و کمی بعد تاوان سرمایه‌گذاری احمقانه‌اش را پس می‌دهد. او فریفته مطلق استقرا است


البته تفکر استقرایی فقط مسیری به‌سوی نابودی نیست. [به‌شرط آنکه نقش دهقان را بازی کنید.] در واقع شما می‌توانید به‌کمک آن و با فرستادن چند ایمیل ثروتی به‌هم بزنید. دستورالعملش این است:

پیش‌بینی‌ای از وضعیت بازار فراهم کنید. در یکی گفته‌باشید که بازار رشد می‌کند و در یکی دیگر هشدار داده‌باشید که بازار سقوط می‌کند. اولی را برای 50 هزار نفر بفرستید و دومی را برای 50 هزار نفر دیگر. فرض کنید بازار در ماه آینده سقوط کند.


 حالا شما می‌‌توانید دوباره پیش‌بینی مشابهی درست کنید، اما این بار برای آن افرادی بفرستید که مرتبه قبل برایشان پیش‌بینی درست را فرستاده بودید. آن گروه را به 2 دسته تقسیم کنید و گروه اول را مطلع کنید که بازار صعودی‌است و به گروه دوم بگویید، بازار همچنان سقوط می‌کند. همین کار را ادامه‌دهید. بعد از 10 ماه در لیست شما 100 نفر باقی مانده‌اند که شما در طول این ماه‌ها بدون هیچ اشتباهی به آنها مشاوره داده‌اید. از نگاه آنها شما یک نابغه هستید. شما ثابت کرده‌اید که قدرتی ماورای طبیعی دارید وپیشگو هستید. بعضی از افراد این لیست، شما را امین همه پولشان خواهند کرد. شما به هدف خود دست یافته‌اید و درآمد چشمگیری به جیب زده اید، پول‌ها را بردارید و زندگی جدیدی آغاز کنید.


تنها افراد خام و ناپخته نیستند که از این طریق فریب می‌خورند. ما دائما با این نوع تفکر خودمان را گول می‌زنیم. مردمی که برای مدتی بیمار نمی‌شوند خود را جاودانه می‌پندارند. مدیرعاملی که برای چند فصل متوالی سود شرکتش صعودی است، خود را از سقوط مصون می‌داند. کارمندان و سهامدارانش هم همین فکر را می‌کنند. دوستی داشتم که بیس جامپر2 بود و از ساختمان‌ها، آنتن‌ها و صخره‌ها می‌پرید و در لحظه آخر رسیدن به زمین، چترش را باز می‌کرد.


یک روز نصیحتش کردم که ورزشی که انتخاب کرده خیلی خطرناک است. او در جواب من انگار که به یک موضوع واقعیت برونی اشاره می‌کند، گفت: «من هزار بار این کار را کرده‌ام و برایم هیج اتفاقی نیفتاده‌است.» 2 ماه بعد او مرد. در سانحه‌ای که موقع پرش از یک صخره خطرناک در آفریقای‌جنوبی برای او پیش‌آمد. همین یک اتفاق برای از بین بردن نظریه او که هزار بار مورد تایید واقع شده‌بود، کافی بود.


تفکر استقرایی می‌تواند نتایج ویرانگری به بار بیاورد، اما همچنان بدون آن نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. وقتی سوار هواپیما می‌شویم به آن اطمینان می‌کنیم و فرض می‌کنیم قوانین آیرودینامیک هنوز معتبر هستند. انتظار داریم قلبمان همچنان‌که تا حالا زده‌است، فردا هم بتپد. اینها اعتمادهایی ا‌ست که بدون آنها نمی‌توانیم زندگی کنیم، اما باید یادمان باشد که چیزهای قطعی همگی موقت هستند. به قول بنیامین فرانکلین هیچ چیز قطعی نیست، مگر مرگ و مالیات.


استقرا ما را فریب می‌دهد و به نتیجه‌گیری‌هایی شبیه این موارد می‌رساند: «نوع بشر تا کنون زنده مانده است و بنابراین ما هم از عهده هر چالشی که پیش روی‌مان باشد برمی‌آییم.» به نظر تئوری خوبی است، اما آنچه درست درک نمی‌کنیم این است که چنین گزاره‌ای تنها در مورد گونه‌ای صادق است که تاکنون ادامه حیات داده است. برای آنکه فرض کنیم وجود و بقای ما تاکنون نشانه‌ای برای بقای ما در آینده‌است نیاز به یک رشته استدلال بسیار جدی داریم. شاید جدی‌تر از هر استدلالی که بشر تا کنون داشته‌است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۹۳

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد