شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تبلیغات اطلس مال این روزها بر بیلبوردها و در و دیوار تهران سایه افکنده است. تبلیغاتی که اگرچه اطلس مال را مشهور کرد، اما اعتباری برای آن نیاورد. روابط عمومی اطلس مال در سری سوم سریال نوروزی پایتخت که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حضور داشت. نام اطلس مال که نوعی لوکس بودن را برای مخاطب تداعی می کند در سریالی که انسان های بدبخت و بیچاره اش آواره این طرف و آن طرف هستند یکی از پارادکس هایی بود که روابط عمومی این شرکت به آن توجه نکرده است. در سریال «پایتخت 3» علاوه بر پیامهایی که به مخاطب ارایه میشد، مخاطب شاهد تبلیغ شرکتی چه در دیالوگهای بازیگران و چه در تصاویر بود که طبق گفته مدیرکل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی برای تبلیغ کردن در این سریال تلویزیونی نداشته است. از سوی دیگر، بهگفته مقامات مسؤول، بارها تأکید شده که از کلمات غیرفارسی نباید در نامها استفاده شود؛ در حالی که این شرکت، پسوند «مال» را به معنی فروشگاه بزرگ یا چندمنظوره با خود یدک میکشید. در همین زمینه، احسانالله حجتی - مدیرکل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چنین تبلیغی، مجوز صادر کرده است، گفت: متأسفانه در حالی شاهد این تبلیغ در یکی از سریالهای صداوسیما بودیم که این موسسه اجازه تبلیغ از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نگرفته بود. او ادامه داد: شرکت «اطلسمال» بهدلیل اینکه واژه لاتین (مال) در نام خود دارد، موفق به دریافت مجوز برای تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشد. حجتی درباره اینکه آیا برخوردی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از ادامه یافتن این تبلیغات شد؟ توضیح داد: به این شرکت در همین رابطه تذکر داده و درخواست شد که توضیحی مبنی بر اینکه با چه مجوزی اقدام به تبلیغ کرده است، داده شود. این در حالی است که در قانون «ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» مصوب 14 آذرماه 1375 مجلس شورای اسلامی آورده شده است: بهمنظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی بهعنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسلام و معارف و فرهنگ اسلامی، دستگاههای قانونگذاری، اجرایی و قضایی کشور و سازمانها، شرکتها و موسسات دولتی و کلیه شرکتهایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام است و تمام شرکتها، سازمانها و نهادهای مذکور در بند (د) تبصره (22) قانون برنامه دوم توسعه موظفاند از بهکار بردن کلمات و واژههای بیگانه در گزارشها و مکاتبات، سخنرانیها، مصاحبههای رسمی خودداری کنند و همچنین استفاده از این واژه روی کلیه تولیدات داخلی اعم از بخشهای دولتی و غیردولتی که در داخل کشور عرضه میشود، ممنوع است. همچنین در تبصره 7 این ماده آمده است: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است از بهکارگیری واژههای نامأنوس بیگانه خودداری کند و ضوابط دستوری فارسی معیار را رعایت کند، سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران و کلیه دستگاههای مذکور موظفاند واژههای مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی را پس از ابلاغ در تمای موارد بهکار برند. صرف نظر از بی توجهی صدا و سیما به این تبصره، روابط عمومی اطلس مال باید در این خصوص دقت نظر بیشتری به خرج می داد. چراکه در عصر جامعه دانایی بنیان یکی از عناصر مهم، پیش بینی است. روابط عمومی باید با آگاهی کامل اقدام به اجرای فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی کند. در غیر این صورت با تبعات ناشی از آن روبرو خواهد شد. هزینه های تبلیغات میلیاردی اطلس مال در چند وقت اخیر می تواند در اثر این بی توجهی مسئولان روابط عمومی آن از بین رود و این نتیجه بی توجهی به قانون، روندها و عرف های جامعه است. این مساله صرف نظر از تبلیغات لوکس اطلس مال می تواند آینده این کسب و کار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. |