درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 09:45   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  غول روابط‌عمومی در تضاد با تعهدات آب و هوایی خود با بنیاد چارلز کخ قرارداد امضا کرد
  هرگز کسی را آزار نده
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10353صفحه نخست » یکشنبه، 14 اردیبهشت 1393 - 05:12
نگاهی به تاریخچه ایرنا
بازگرداندن خبرگزاری 80 ساله به دوران شهرت
محمد خُدادی مدیر عامل تازه خبرگزاری ملی و برنامه های او برای بازگرداندن این خبرگزاری 80 ساله به دوران شهرت
  

بازگرداندن خبرگزاری 80 ساله به دوران شهرت

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)شارا(،  مدیریت تازه خبرگزاری ملی ـ ایرنا برای برگزاری هشتادمین سالروز تاسیس این خبرگزاری که نوزدهم اَمُرداد 1393 (دهم آگوست 2014) است آماده می شود. این خبرگزاری ملی به نام خبرگزاری پارس که تا بهمن 1350 تنها خبرگزاری ایران بود نوزدهم اَمرداد 1313 تاسیس شد. از زمان تاسیس رادیو ایران در 1319 نه تنها برای روزنامه ها بلکه برای این رادیو هم خبر تهیه و تنظیم می کرد و از سال 1334 اخبار 24 ساعته رادیو ایران را مستقیما به استودیوهای پخش ارسال می داشت و از سال 1337 اخبار تلویزیون غیر دولتی را. به این ترتیب، این خبرگزاری عظیم دارای چهار سرویس اصلی بود: اخبار ویژه (اصطلاحا؛ غیر منتشره) که برای مقامات ازجمله رئیس کشور و رئیس دولت فرستاده می شد، اخبار روزنامه ای ویژه ارسال برای جراید و گاهی صفحه به صفحه، اخبار رادیو شامل 3 بخش مشروح و گاهی یک ساعته و 21 بخش 3 دقیقه، دو فیچر روز و دو تفسیر، اخبار تلویزیون غیر دولتی برای پخش در شب و بعدا ظهر و شب با عکس و فیلم. سه سرویس کوچکتر (فرعی): ارسال اخبار اقتصادی داخلی و خارجی برای مشترکان و عمدتا بازرگانان و شرکت ها در برابر دریافت پول، حوادث شهری شامل اتفاقات پلیسی و قضایی که فقط برای روزنامه ها و مجلات ارسال می شد و بخش تهیه و تنظیم فیچر و گزارش روز و عمدتا برای ارسال به مجلات و نیز روزنامه ها جهت استفاده در صفحات لایی.


خبرگزاری پارس در آغاز تاسیس به نوعی وابسته به وزارت امور خارجه بود و آژانس پارس گفته می شد که پس از ایجاد اداره انتشارات و تبلیغات که بعدا به انتشارات و رادیو تغییر نام داد به این اداره پیوست و این اداره از دهه 1340 دارای وزیر شد و یکی ـ دو سال بعد به وزارت اطلاعات و جهانگردی و اینک فرهنگ و ارشاد تبدیل شده است. تا دهه 1340 یک معاون نخست وزیر بر آن ریاست می کرد.


ایجاد تحول در خبرگزاری ملی (خبرگزاری پارس) مربوط به زمان انتصاب نصرت الله معینیان است که ناصر شیرزاد معاون او در عین حال مدیر عامل خبرگزاری بود. از این زمان بود که با جلسه ای کردن استخدام (دریافت مزد بلافاصله پس از انجام کار) روزنامه نگاران کشور و زبان دان ها به آن جلب شدند، خبرگزاری دارای نمایندگی در سایر کشورها شد و خبرنگاران اعزامی باید دست کم ده سال تجربه کار خبر می داشتند و زبان کشور محل ماموریت و یا زبان انگلیسی را می دانستند و اگر روزانه کمتر از 5 خبر و ترجمه مقالات روزنامه های محل را می فرستادند جریمه می شدند. به این سبب میان آنان و آژانس های خبری بزرگ شدیدا رقابت بود. خبرگزاری پارس از همین زمان دارای یک دستگاه عظیم مانیتورینگ شد که رادیوهای کشورهای مختلف بویژه رادیوهای عربی و روسی را به صورت خودکار ضبط می کرد. پس از نصب این مانیتورینگ، میز ترجمه و بولتن کردن اخبار عربی هم بر وظایف خبرگزاری اضافه شد.


پنج ماه پس از یکی شدن رادیو و تلویزیون دولتی و انتقال پخش اخبار رادیو از میدان ارگ (میدان 15 خرداد) به ساختمان جام جم از بهمن ماه 1350 و تاسیس خبرگزاری رادیوتلویزیون که چندی بعد به دفتر مرکزی خبر تغییر نام داد از اهمیت خبرگزاری پارس کاسته و دو واحد تنظیم اخبار رادیویی و تلویزیونی آن حذف شد. مدیریت وقت سازمان رادیوتلویزیون دولتی، تلویحا به سردبیران خبر گفته بود که حتی الامکان از اخبار خبرگزاری پارس استفاده نکنند و اگر بکنند نام این خبرگزاری را ذکر نکنند. این خصومتِ نرم از زمان انتصاب حسینقلی جوانشیر به مدیر عاملی خبرگزاری آغاز شده بود زیرا که جوانشیر قبلا سردبیر اخبار تلویزیون دولتی بود و در پی یک درگیری با مدیریت این دستگاه کناره گیری و هویدا نخست وزیر اورا مدیر عامل خبرگزاری کرده بود. جوانشیر قبلا عملا مشاور مطبوعاتی هویدا بود.


تضعیف خبرگزاری تا پیروزی انقلاب ادامه داشت که پس از انقلاب به خبرگزاری جمهوری اسلامی (اختصارا ایرنا) تغییر نام داده شد. تحول دوم خبرگزاری از زمان مدیریت عامل دکتر فریدون وردی نژاد آغاز شد که روزنامه دولتی نزدیک به 200 ساله را احیاء و به نام روزنامه ایران ضمیمه آن کرد و برای تأمین کادر خبری رسانه ها دانشکده خبر و نیز سازمان نشر کتاب را تاسیس، برای نابینایان روزنامه داد و دو روزنامه عربی و انگلیسی زبان و نیز یک روزنامه ورزشی بر آن افزود و شروع کرد به دیجیتالی کردن خبرگزاری. پس از او شتاب این تلاش ها تا حدبی کُند شد که در شهریور 1392 محمد خُدادی از همکاران سابق وردی نژاد که تجربه خبرنگاری، دبیری میز و سردبیری خبرگزاری و مدیریت و سردبیری روزنامه «ایران دیلی» را در کارنامه خود دارد مدیر عامل ایرنا شد و برنامه های خودرا اعلام داشت که تحقق آنها آغاز شده است و در سه ماه آینده و تا هشتادمین سالروز «ایرنا» تکمیل خواهند شد و او تصمیم دارد که با هدف بازگرداندن ایرنا به شهرت قدیم، زادروز گسترده ای برای آن برگزار کند.


برنامه هایی را که خُدادی اعلام داشته عبارتند از: اولویت دادن و گسترش فعالیت های ایرنا در منطقه (منطقه خودمان که در دو دهه اخیر منطقه نوروز خوانده می شود) بویژه کشورهای فارسی زبان و احیانا سیریلیک کردن برخی از خبرها برای استفاده تاجیک ها و فارسی زبانان بخارا و سمرقند. تکمیل و گسترش آرشیو خبری شامل عکس ها و مطالب قدیمی و آسان ساختن دسترسی به آنها، بازپخش ایمیلی اخبار، نقل دیدگاهها (مقالات و نظرات) مندرج در روزنامه ها، افزودن اخبار حوادث شهری، نصب خبرخوان در فرودگاهها، بانک ها، راه آهن و ... با هدف در جریان اوضاع قرار گرفتن مردم در همه اوقات، ایجاد سرویس نظر سنجی و انتشار نتایج آن، توجه هرچه بیشتر به تهیه فیچر، گسترش برنامه اس.ام. اس SMS خبری، تهیه مطالب حاشیه ای و تحلیل. علاوه براینها برقراری استایل های ویژه ازجمله رسم الخط درست و قراردادن معانی واژه های نامأنوس در پرانتز. توجه به همه عناصر خبر هنگام تنظیم تا زحمت (ادیت مجدد) رسانه های مشترک کم شود و خواندن خبر جای سئوال برای مخاطب باقی نگذارد و بالاخره ایجاد یک شورای راهبردی در خبرگزاری مرکب از روزنامه نگاران با تجربه و بنام.


محمد خُدادی متولد چهارم دیماه 1341 و تجربه او در کار خبر:


خبرنگار میز اقتصادی ایرنا، خبرنگار ایرنا در هند، سردبیر اخبار جهانی ایرنا و عضو شورای مشورتی این خبرگزاری، از اعضای شورای تاسیس روزنامه ایران که ریاست آن با فریدون وردی نژاد بود (دهه 1370 و آغاز کار شورا در سال 1373)، مدیر و سردبیر ایران دیلی (روزنامه انگلیسی زبان موسسه ایران)، دبیر اول سازمان (ائتلاف) خبرگزاری های کشورهای عضو جنبش غیر متعهد، دبیر اول سازمان خبرگزاری های مؤتلفه قاره آسیا و اقیانوسیه، هماهنگ کننده خبرگزاری های کشورهای عضو اِکو و پس از آن دبیر اول سازمان خبرگزاری های کشورهای حاشیه دریای مازندران (کاسپیان سی)، مدیر و سردبیر ماهنامه نفت، گاز و پتروشیمی، تهیه کننده چند برنامه شهری ـ اجتماعی و عمدتا به صورت گزارش زنده برای تلویزیون.


خدادی در یک برهه سمت های دیپلماتیک هم داشت.


خُدادی که کار ژورنالیستی را از زمان جبهه و جنگ آغاز کرده از سوی مجمع عمومی خبرگزاری با توجه به تجربه و مهارت های او و با حکم علی جنتی وزیر ارشاد منصوب شده است.

 

منبع: روزنامک

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  هرگز کسی را آزار نده


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد