درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 9 خرداد 1403 - 17:41   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد

  گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


ادامه ادامه مطلب سه

زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی

  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نرخ تبدیل آزمایش رایگان چقدر است؟
  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟
  کانوا: ابزارهای طراحی خود را برای تسلط بر فضای کاری حرفه‌ای ارتقا می‌دهد
  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  هنر جنگ روابط‌عمومی
  اطلاع‌رسانی پولی: چالش‌ها و فرصت‌ها
  چرا بسیاری از مدیران قادر به رهبری موثر نیستند؟
  ارزشیابی ارتباطات: یک چک‌لیست برای سنجش ارتباطات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9539صفحه نخست » شنبه، 24 اسفند 1398 - 10:24
روزی که انتشار «پراودا» متوقف شد
روزی که انتشار «پراودا» متوقف شد - اهمیت داشتن روزنامه نگار ماهر و باتجربه برای یک ملت
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انتشار «پراودا» که روزگاری در میلیونها نسخه توزیع می شد و نماد قدرت حزب حاکم اتحاد جماهیر شوروی بود از 15 مارس 1992 متوقف شد، زیرا یلتسین که خود از پلکان حزب کمونیست بالا رفته بود نه تنها حزب کمونیست روسیه را بست بلکه دارایی های آن را هم مسدود کرد، و بنابراین پراودا هم تعطیل شد ـ رویدادی که قبلا قابل پیش بینی نبود.


     پراودا نخستین شماره خود را در اپریل 1912 ـ پنج سال و 5 ماه پیش از انقلاب بلشویکی روسیه ـ به عنوان صدای ناراضیان و زحمتکشان منتشر ساخته بود. انتشار منظم و بدون وقفه پراودا از مارس 1917 بود. موسس این روزنامه لنین بود و در زمانی هم که در روسیه نبود برای پراودا مقاله می فرستاد. لنین نویسندگان پراودا را شخصا انتخاب می کرد. وی شاید بیش از هر دولتمرد و سیاستمدار دیگر به اهمیت روزنامه نگار و ژورنالیسم در یک جامعه پی یرده بود. او این نکته مارکس را که گفته است: "روزنامه های کشورهای سرمایه داری زیر بنای کاپیتالیسم و استثمار هستند آنها را هدف قراردهید به لرزه درآورید تا بنا فرو ریزد"، تغییر داد و به این صورت در آورد که رسانه ها زیر بنای هر نظام هستند و زیربنا باید استوار باشد تا همه بنا را پا برجا نگهدارد.


     برای این که پراودا به اخبار و تبلیغات موسسات دولتی آلوده نشود، بعدا روزنامه ایزوستیا (اطلاعات) به عنوان ارگان دولت شوروی تاسیس شد که کار آن انتشار اخبار دولتی بود.


     پراودا به تدریج علاوه بر مقاله و تحلیل، به انتشار خبر و «ضد خبر» هم دست زد. منظور از «ضدخبر»، افشاء دروغها و پروپاگاندای رسانه های سایر کشورها، بویژه کشورهای کاپیتالیستی و استعمارگر بود.


     اهمیت پراودا به جایی رسیده بود که در شوروی به دست داشتن نسخه ای از آن نوعی پرستیژ بود.


     همین روزنامه با این عظمت و نفوذ در مارس 1992 پس از 80 سال انتشار و عزت تعطیل شد و کسی هم بر مرگش اشک نریخت و مانند سایر اموال حزب کمونیست، در یک روز معین به حراج گذارده شد، یک سوسیالیست یونانی به پاس احترام لنین آن را خرید و راه اندازی دوباره کرد و ادیشن آنلاین آن به زبان انگلیسی مخاطبان فراوان دارد.


     باید دانست که یکی از علل عمده شکست سوسیالیسم شوروی و فروپاشی این جماهیریه این بود که نتوانست روزنامه نگار خوب پرورش دهد تا این روزنامه نگاران رشته های رسانه های کشورهای رقیب را پنبه کنند، مردم را آموزش عمومی دهند و روانشناسی و خوی آنان را اصلاح کنند و در یک جهت قراردهند و همفکر سازند. «روزنامه نگاری یک جامعه» همانند ارتش یک ابزار دفاع از آن جامعه است که شوروی با آن همه موشک اتمی فاقد آن بود. در یک جنگ سرد، این رسانه های یک کشورند که از آن دفاع می کنند و چون شوروی «روزنامه نگار ماهر و دلسوز» نداشت جنگ سرد را باخت و از هم فروپاشید.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


  جستجوی هوش مصنوعی گوگل خشم آنلاین را برمی‌انگیزد


  سه نکته برای بازسازی گذشته خود


  گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد


  طوفان رسانه‌ای چیست؟


  ارتباطات بحران: وجه اشتراک جنجال‌های تبلیغاتی اپل، بامبل و سوئل


  چرا ثبات در بازاریابی ویدیویی و تناسب اندام مهم است؟


  هوش مصنوعی صنعت بزرگسالان را تکان می‌دهد، اما برخی سازندگان نگران فرار مخاطبان هستند


  هنر جنگ روابط‌عمومی


  ارزشیابی ارتباطات: یک چک‌لیست برای سنجش ارتباطات


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد