درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 15:18   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چه اتفاقی برای لوگوی کوکاکولا افتاد؟
  گوگل با رشد 15 درصدی درآمد، آن را "عصر جمینی" اعلام کرد
  روزنامه‌نگاری مستقل و مبتنی بر واقعیت: تحت فشار
  تسلا کل تیم بازاریابی خود را اخراج کرد
  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید
  سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» برگزار شد
  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی
  گوگل متوجه می‌شود که عوامل هوش مصنوعی چالش‌های اخلاقی جدیدی ایجاد می‌کنند
  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی
  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9539صفحه نخست » شنبه، 24 اسفند 1398 - 11:00
روزی که انتشار «پراودا» متوقف شد
روزی که انتشار «پراودا» متوقف شد - اهمیت داشتن روزنامه نگار ماهر و باتجربه برای یک ملت
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انتشار «پراودا» که روزگاری در میلیونها نسخه توزیع می شد و نماد قدرت حزب حاکم اتحاد جماهیر شوروی بود از 15 مارس 1992 متوقف شد، زیرا یلتسین که خود از پلکان حزب کمونیست بالا رفته بود نه تنها حزب کمونیست روسیه را بست بلکه دارایی های آن را هم مسدود کرد، و بنابراین پراودا هم تعطیل شد ـ رویدادی که قبلا قابل پیش بینی نبود.


     پراودا نخستین شماره خود را در اپریل 1912 ـ پنج سال و 5 ماه پیش از انقلاب بلشویکی روسیه ـ به عنوان صدای ناراضیان و زحمتکشان منتشر ساخته بود. انتشار منظم و بدون وقفه پراودا از مارس 1917 بود. موسس این روزنامه لنین بود و در زمانی هم که در روسیه نبود برای پراودا مقاله می فرستاد. لنین نویسندگان پراودا را شخصا انتخاب می کرد. وی شاید بیش از هر دولتمرد و سیاستمدار دیگر به اهمیت روزنامه نگار و ژورنالیسم در یک جامعه پی یرده بود. او این نکته مارکس را که گفته است: "روزنامه های کشورهای سرمایه داری زیر بنای کاپیتالیسم و استثمار هستند آنها را هدف قراردهید به لرزه درآورید تا بنا فرو ریزد"، تغییر داد و به این صورت در آورد که رسانه ها زیر بنای هر نظام هستند و زیربنا باید استوار باشد تا همه بنا را پا برجا نگهدارد.


     برای این که پراودا به اخبار و تبلیغات موسسات دولتی آلوده نشود، بعدا روزنامه ایزوستیا (اطلاعات) به عنوان ارگان دولت شوروی تاسیس شد که کار آن انتشار اخبار دولتی بود.


     پراودا به تدریج علاوه بر مقاله و تحلیل، به انتشار خبر و «ضد خبر» هم دست زد. منظور از «ضدخبر»، افشاء دروغها و پروپاگاندای رسانه های سایر کشورها، بویژه کشورهای کاپیتالیستی و استعمارگر بود.


     اهمیت پراودا به جایی رسیده بود که در شوروی به دست داشتن نسخه ای از آن نوعی پرستیژ بود.


     همین روزنامه با این عظمت و نفوذ در مارس 1992 پس از 80 سال انتشار و عزت تعطیل شد و کسی هم بر مرگش اشک نریخت و مانند سایر اموال حزب کمونیست، در یک روز معین به حراج گذارده شد، یک سوسیالیست یونانی به پاس احترام لنین آن را خرید و راه اندازی دوباره کرد و ادیشن آنلاین آن به زبان انگلیسی مخاطبان فراوان دارد.


     باید دانست که یکی از علل عمده شکست سوسیالیسم شوروی و فروپاشی این جماهیریه این بود که نتوانست روزنامه نگار خوب پرورش دهد تا این روزنامه نگاران رشته های رسانه های کشورهای رقیب را پنبه کنند، مردم را آموزش عمومی دهند و روانشناسی و خوی آنان را اصلاح کنند و در یک جهت قراردهند و همفکر سازند. «روزنامه نگاری یک جامعه» همانند ارتش یک ابزار دفاع از آن جامعه است که شوروی با آن همه موشک اتمی فاقد آن بود. در یک جنگ سرد، این رسانه های یک کشورند که از آن دفاع می کنند و چون شوروی «روزنامه نگار ماهر و دلسوز» نداشت جنگ سرد را باخت و از هم فروپاشید.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  هرگز کسی را آزار نده


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد