دکتر محمد مهدی مظاهری
رئیس دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تصمیم گیری و برنامه ریزی را می توان نخستین گام برای اجرای فنون و تکنیک های روابط عمومی قلمداد کرد. فرقی نمی کند که از کدام شیوه مدیریتی استفاده کنیم بلکه آن چه که حایز اهمیت است اعتقاد و باور به اصل فرآیند تصمیم گیری است. در حقیقت بدون تصمیم گیری، مدیریتی وجود ندارد.
برخی از صاحبنظران، مدیریت را علم و هنر اتخاذ تصمیم گیری منطقی، به موقع، قاطع و اثربخش برای نیل به اهداف سازمان از طریق بکارگیری منابع و امکانات مناسب دانسته اند. فرآیندی که ترسیم کننده شیوه تصمیم گیری، اهداف تصمیم گیری و نتایج آن است. اصولا فرآیند تصمیم گیری بخشی از فرآیند حل مسئله در یک روابط عمومی و سازمان تلقی می شود. زمانی که موضوع روابط عمومی یکپارچه مطرح می شود، جلب مشارکت کارکنان واحدها و بخش های مختلف مجموعه روابط عمومی در فرآیند تصمیم گیری بسیار حساس و سرنوشت ساز است. زیرا قرار است با همکاری و مشارکت تمامی بخش های روابط عمومی به سوی هدفی واحد حرکت کنیم.
روابط عمومی، یک حرکت انسانی برای گسترش میان سازمان و جامعه است که محورهای اصلی آن «چگونگی ارتباط» و «نتایج ارتباط» است. چنانچه این محورها مکمل یکدیگر و در راستای تقویت یکدیگر باشند، می توانند حوزه روابط عمومی را از منظر یکپارچه بودن در سطح متعالی آشکار سازند. همپوشانی متناسب عوامل اجرایی با یکدیگر، همگرایی مدیریت سازمانی، ارتباطات مردمی و رسانه ای را به همراه دارد.
فارغ از تمامی تعاریف ارایه شده از سوی صاحب نظران و اندیشمندان این حوزه، آن چه را که باید به خاطر داشت این است که برای ترسیم سیمای واقعی یک روابط عمومی یکپارچه که مبتنی بر مشارکت، هماهنگی میان اجزا و سایر عوامل اجرایی است، گام نخست یعنی تصمیم گیری را با حضور و مشارکت فعالانه تمامی دست اندرکاران و کارگزاران نهاد روابط عمومی سازمان باید برداشت چرا که تحقق روابط عمومی یکپارچه بیش از هر چیز نیازمند همگامی است و در این راستا می توان با اتخاذ شیوه مدیریت مشارکتی بر اهمیت و ارتقا بخشی به جایگاه فرد فرد عناصر حاضر در روابط عمومی صحه گذاشت و ایمان و باور و اعتماد به نفس ایشان را به گونه ای تقویت ساخت که متضمن و دربرگیرنده پایانی موفقیت آمیز برای روابط عمومی یکپارچه و در نتیجه مردم و شهروندان باشد.
مدیریت «روابط عمومی یکپارچه» چیزی نیست جز هماهنگی کامل همه اجزای روابط عمومی به اندازه، به موقع و صحیح مانند یک ارکستر سمفونیک که مدیر روابط عمومی نقش رهبر این ارکستر را بازی می کند. هر چه هماهنگی اجزاء، علمی تر و حرفه ای تر باشد حصول به اهداف سازمانی و همنوایی در ارسال و دریافت پیام ها آسانتر و قابل وصول تر خواهد شد و این همان چیزی است که ما به آن «روابط عمومی یکپارچه»می گوییم.
امید است دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی که با موضوع روابط عمومی یکپارچه برگزار می شود بتواند با ایجاد بسترهای مناسب به پویایی حرفه روابط عمومی در ایران کمک نماید.
|