شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروز کمتر کسی در جهان پیدا می شود که نام فیسبوک را نشنیده باشد.
فیسبوک ابداع آقای مارک زوکربرگ، میهمان خانه بسیاری از مردم جهان شده است و افراد را در اجتماعی بسیار نزدیک به هم قرار می دهد. آنقدر نزدیک که گاهی وارد اتاق خواب افراد هم می شود و حوزه خصوصی آنها را به حوزه عمومی می گستراند.
اگر به گفته مشهور آقای مک لوهان توجه کنیم که می گوید: «رسانه همان پیام است»، در میابیم که فیسبوک نیز به عنوان یک رسانه جدید، پیام ها و به تبع آن تغییرات جدیدی را در جامعه ایجاد می کند و این نوشتار به اختصار به یکی از این تغییرات اشاره می کند.
یکی از کارهایی که میان کاربران فیسبوک متداول است، قرار دادن عکس های شخصی در گروه ها و صفحه شخصی است. این کار بازخوردهایی به نام های «لایک و کامنت» دارد. یعنی افراد بعد از مشاهده عکسی که شخص از خودش در گروه یا صفحه اصلی فیسبوکش درج کرده است به آن لایک و کامنت می دهند یا به اصطلاح آن را تایید می کنند و یا از کنار آن عبور می کنند.
گفتنی است که اگر شخصی عکس شما را در فیسبوک ببیند و نسبت به آن عکس العملی نشان ندهد، نشان داده می شود که این عکس توسط «X» دیده شده است. یا به عبارت دیگر او آن عکس را دیده و لایک نکرده و نظر نداده است و به بیان دیگر، عکس شما مقبول افراد قرار نگرفته است.
طبق نظریه شرطی سازی کلاسیک پاولف، اگر شما به اندازه کافی لایک و کامنت (توجه) گرفتید، به کار خود (قرار دادن عکس) در فیسبوک ادامه می دهید. اما اگر شما به اندازه کافی توجه دریافت نکردید، کارتان را بازنگری کرده و سعی می کنید کاری کنید که لایک دریافت کنید.
یک حقیقت در کاربران امروزه فیسبوک این است که آنها غالبا افرادی جزو طبقه مرفه جامعه هستند و این رفاه باعث می شود که از مدهای روز تبعیت کنند و بالتبع آنها تصاویر افرادی را می پسندند که در نوع پوششان با مد روز همخوان باشند. بنابراین یکی از مهمترین تغییراتی که شخص پس از حضور مداوم در فیسبوک به آن دچار می شود، تمایل زیاد به خود (خودشیفتگی) و مدگرایی برای جلب توجه دیگران (دریافت لایت و کامنت) است.
نتیجه این مساله فرهنگ مصرف مردم است و اینکه کاربران فیسبوک، مدام برای گرفتن عکس های جدیدتر که قابلیت توجه (دریافت لایک و کامنت) را داشته باشد، لباس های جدیدتر می خرند و بازار این لباس ها نیز در خود فیسبوک وجود دارد.
مساله خرید پوشاک یک معضل به حساب نمی آید، اما این خرید باعث می شود که فرهنگ جامعه قربانی شود. و به نظر می رسد از این حیث باید کارهای فرهنگی زیادی در حوزه طراجی ترول ها و کاریکاتورها انجام شود و از طریق فیسبوک به اشتراک گذاشته شود، تا شاید بتوان از اثرات این تخریب فرهنگی کاست.
قطعا فیلترینگ (پاک کردن صورت مساله) مشکل را حل نخواهد کرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|