شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروز كمتر كسي در جهان پيدا مي شود كه نام فيسبوك را نشنيده باشد.
فيسبوك ابداع آقاي مارك زوكربرگ، ميهمان خانه بسياري از مردم جهان شده است و افراد را در اجتماعي بسيار نزديك به هم قرار مي دهد. آنقدر نزديك كه گاهي وارد اتاق خواب افراد هم مي شود و حوزه خصوصي آنها را به حوزه عمومي مي گستراند.
اگر به گفته مشهور آقاي مك لوهان توجه كنيم كه مي گويد: «رسانه همان پيام است»، در ميابيم كه فيسبوك نيز به عنوان يك رسانه جديد، پيام ها و به تبع آن تغييرات جديدي را در جامعه ايجاد مي كند و اين نوشتار به اختصار به يكي از اين تغييرات اشاره مي كند.
يكي از كارهايي كه ميان كاربران فيسبوك متداول است، قرار دادن عكس هاي شخصي در گروه ها و صفحه شخصي است. اين كار بازخوردهايي به نام هاي «لايك و كامنت» دارد. يعني افراد بعد از مشاهده عكسي كه شخص از خودش در گروه يا صفحه اصلي فيسبوكش درج كرده است به آن لايك و كامنت مي دهند يا به اصطلاح آن را تاييد مي كنند و يا از كنار آن عبور مي كنند.
گفتني است كه اگر شخصي عكس شما را در فيسبوك ببيند و نسبت به آن عكس العملي نشان ندهد، نشان داده مي شود كه اين عكس توسط «X» ديده شده است. يا به عبارت ديگر او آن عكس را ديده و لايك نكرده و نظر نداده است و به بيان ديگر، عكس شما مقبول افراد قرار نگرفته است.
طبق نظريه شرطي سازي كلاسيك پاولف، اگر شما به اندازه كافي لايك و كامنت (توجه) گرفتيد، به كار خود (قرار دادن عكس) در فيسبوك ادامه مي دهيد. اما اگر شما به اندازه كافي توجه دريافت نكرديد، كارتان را بازنگري كرده و سعي مي كنيد كاري كنيد كه لايك دريافت كنيد.
يك حقيقت در كاربران امروزه فيسبوك اين است كه آنها غالبا افرادي جزو طبقه مرفه جامعه هستند و اين رفاه باعث مي شود كه از مدهاي روز تبعيت كنند و بالتبع آنها تصاوير افرادي را مي پسندند كه در نوع پوششان با مد روز همخوان باشند. بنابراين يكي از مهمترين تغييراتي كه شخص پس از حضور مداوم در فيسبوك به آن دچار مي شود، تمايل زياد به خود (خودشيفتگي) و مدگرايي براي جلب توجه ديگران (دريافت لايت و كامنت) است.
نتيجه اين مساله فرهنگ مصرف مردم است و اينكه كاربران فيسبوك، مدام براي گرفتن عكس هاي جديدتر كه قابليت توجه (دريافت لايك و كامنت) را داشته باشد، لباس هاي جديدتر مي خرند و بازار اين لباس ها نيز در خود فيسبوك وجود دارد.
مساله خريد پوشاك يك معضل به حساب نمي آيد، اما اين خريد باعث مي شود كه فرهنگ جامعه قرباني شود. و به نظر مي رسد از اين حيث بايد كارهاي فرهنگي زيادي در حوزه طراجي ترول ها و كاريكاتورها انجام شود و از طريق فيسبوك به اشتراك گذاشته شود، تا شايد بتوان از اثرات اين تخريب فرهنگي كاست.
قطعا فيلترينگ (پاك كردن صورت مساله) مشكل را حل نخواهد كرد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)