درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 23:07   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدل قدرتمند هوش مصنوعی جدید، گفتار را به متن، حتی اصطلاحات تخصصی شرکت شما، به دقت تبدیل می‌کند
  چگونه مخاطبان خود را تعریف کنید: راهنمای گام به گام
  روزنامه‌نگاران نگاه انتقادی خود را به سمت کارفرمایان خود معطوف می‌کنند
  آستری‌بات اس وان: ربات انسان‌نمای سریع و دقیق
  سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  سهام متا به دلیل نگرانی‌های مربوط به هزینه‌های هوش مصنوعی و کاهش رشد سقوط کرد
  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری
  عملکرد آژانس‌های روابط‌عمومی WPP در سه ماهه اول ۲۰۲۴ چگونه بود؟
  آینده روابط‌عمومی مستقل
  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 7003صفحه نخست » دوشنبه، 20 آبان 1392 - 09:19
دیگر نیازی به خلق تمایز نیست
نویسنده Freek Vermeulen مترجم: محمد مهدی قره خانی
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برای چندین دهه استادان استراتژی به بنگاه‌ها توصیه می‌کردند که خود را متمایز کنند. پژوهشگران و اساتیدی نظیر مایکل پورتر، کستاس مارکیدز، چان کیم و رنه مابورنیا با استراتژی اقیانوس‌های آبی خود مدیران را ترغیب می‌کردند که برای به دست آوردن جایگاهی برتر و دست نیافتنی در بازار، محصولات و خدمات خود را تا می‌توانند متمایز کنند؛ زیرا اگر شما همان کاری که رقبایتان در حال حاضر انجام می‌دهند صورت دهید باید بر سر سهمی که در حال حاضر در تملک آنها است بجنگید و تنها می‌توانید رقابتی قیمتی داشته باشید که این امر موجب می‌شود سود شما و رقیبتان کاهش یافته و حتی به صفر برسد

هنوز و در همین حین شما بنگاه‌های زیادی را در صنایع مختلف می‌بینید که کم و بیش مثل یکدیگر عمل می‌کنند و در بین همین بنگاه‌هایی که محصولات و خدماتی مشابه یکدیگر ارائه می‌دهند، اغلب سطوح مختلفی از موفقیت و سودآوری را هم شاهد هستیم. چطور ممکن است ؟ چگونه می‌توان این تفاوت آشکار را توضیح داد ؟

برای درک این تفاوت باید به این امر دقت کنید که بستری که استراتژی‌های مختلف از آن بر می‌آیند، اقتصاد و شرایط اقتصادی است. اولین متفکرانی که در دهه‌های 80 و 90 میلادی وارد عرصه بازاریابی شدند تئوری‌های اقتصادی را اساس پیشنهادها و نظریه‌های خود قرار دادند، تئوری‌هایی که در واقع می‌گویند بقا در محیط رقابتی و سودآوری مستلزم متمایز بودن شما است. طی دو دهه گذشته ما شاهد این بوده ایم که تحقیقات هرچه بیشتر روی استراتژی‌هایی که براساس بینش‌های 

جامعه شناسی شکل گرفته‌اند (که تکمیل‌کننده همان تئوری‌های مبتنی بر اقتصاد هستند) ‌توانسته‌اند روش بهتری برای درک این مشکل خاص باشند

به‌عنوان مثال شرکت مکنزی را در نظر بگیرید. بنگاهی که آشکارا موفق است و حرفه‌ای عمل می‌کند و سودآوری خوبی دارد؛ اما آیا واقعا خدمات آنها در مقایسه با رقبایی نظیر بی سی جی (BCG) یا برین (Brain) متفاوت است ؟ همه آنها پیشنهادهایی کم و بیش مشابه یکدیگر ارائه می‌کنند؛ یعنی با استفاده از تعدادی نیروی باهوش و البته با ذوق که به خوبی آموزش‌های تحلیلی دیده اند با رویکرد حل مسائل برای واکاوی مسائل کلان مدیریتی پیشنهادهایی ارائه می‌دهند. به نظر می‌آید که مزیت رقابتی مکنزی به‌خاطر ارائه پیشنهادها متفاوت نیست.

نکته این است زمانی که با عدم‌قطعیت و اطمینان در کیفیت خدمات و محصولات مواجه هستیم نباید برای ایجاد مزیت رقابتی روی تمایز تکیه کنیم. چه اینکه شما یک شرکت حقوقی باشید یا اینکه آرایشگر، برای افراد سخت است که بتوانند از قبل میزان کیفیت و عملکرد خوب شما را بسنجند و تشخیص دهند؛ ولی با تمام این اوصاف مشتریان هنوز هم مجبور هستند یکی را انتخاب کنند. به‌عنوان مثال شرکت مکنزی ‌مطمئن‌ترین پیشنهادها را می‌دهد. زمانی که شما آنها را استخدام می‌کنید _ یا هر شرکت مشاوره‌ای دیگر _ نمی‌توانید کیفیت نتیجه کاری که آنها برای شما به ارمغان می‌آورند را پیش‌بینی کنید. در حقیقت حتی زمانی که پیشنهاد و توصیه این مشاوران را در اختیار دارید (به‌صورت گزارش یا پاورپوینت) هنوز هم نمی‌توانید کیفیت راهکار پیشنهادی را بسنجید. بدتر از آن، حتی سال‌ها بعد از به‌کارگیری آن پیشنهاد نمی‌توانید با جرات میزان خوبی و درستی آن را بگویید، زیرا عوامل بسیار زیادی هستند که در عملکرد بنگاه اثر می‌گذارند و می‌توان گفت اینکه آیا پیشنهاد مشاوران کمک‌کننده بوده یا بازدارنده تا آخر نا‌معلوم باقی خواهد ماند

تحقیقات در جامعه شناسی سازمانی نشان می‌دهند زمانی که اینچنین عدم‌قطعیتی وجود دارد، مشتریان بر اساس سیگنال‌هایی تصمیم به خریدن یا نخریدن از شما می‌کنند. سیگنال‌هایی نظیر وضعیت و جایگاه فروشندگان، روابط فروشنده با شبکه‌های اجتماعی - مردمی و ارتباطات و وابستگی‌های قبلی خریدار با فروشنده.

این همان کاری است که شرکت مشاوره‌ای مکنزی به خوبی انجام می‌دهد. آنها با استخدام بهترین نیروهای کار و ارائه خدمات به بهترین شرکت‌ها از جایگاه برتر خود مراقبت می‌کنند.شرکت مکنزی با عضویت کارکنان سابق خود در باشگاه بازنشستگان در تلاش است سرمایه‌های انسانی و تجارب گرانبهای خود را حفظ کرده و با جلوگیری از انتقال این افراد سعی بر پرورش و مراقبت از این شبکه وسیع و ممتاز خود دارد. این شرکت در تلاش است ارتباط با مشتریان فعلی خود را با دقت مدیریت کند، زیرا بیش از 85 درصد از درآمد فعلی خود را از آنان به‌دست می‌آورد.

جایگاه بنگاه، شبکه اجتماعی - مردمی و روابط گذشته مشتری با بنگاه، محرک‌های فراموش شده‌ای هستند که در کارآیی شرکت بسیار اثرگذارند و دست کم گرفتن آنها می‌تواند خطری جدی را متوجه بنگاه سازد. اینکه شما چطور می‌خواهید سه عامل فوق را مدیریت کنید، بسیار با اهمیت است. باید همان مقدار که در تلاش هستید که متمایز باشید، این موضوع که چه ارزشی به مشتری پیشنهاد می‌دهید و مشتریان هدفتان کدام دسته هستند در ساختار استراتژی شما سهم داشته باشد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  هرگز کسی را آزار نده


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد