شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دنیای کسبوکار روزبهروز پیچیدهتر و رقابتیتر میشود. در این فضای رقابتی هر روز افراد جدید با ایدههای جدید وارد میشوند و به دنبال جذب مشتری هستند. در این فرآیند رقابتی، کسب وکارهایی دوام میآورند و میتوانند عملکرد بهتری داشته باشند که چشم و گوششان را باز کنند. درست است که نمیتوان آینده را پیش بینی کرد اما کسبوکارهایی که بگوش باشند و محیط را رصد کنند میتوانند امواج تغییرات را حس کنند و خود را برای مقابله با آن آماده کنند. تکلیف برخی شرکتها مشخص است، آنها خودشان را به خواب زدهاند و هیچ نشانهای از محیط دریافت نمیکنند. اما برخی کسبوکارها لزوم توجه به محیط را درک کردهاند اما در اجراو ابزار آن مشکل دارند و نمیتوانند آنگونه که میخواهند با مشتریان و جامعه تعامل برقرار کنند. روابط عمومی حلقه گمشدهای است که میتواند این کسبوکارها را نجات دهد.
طبق تعریف انجمن جهانى روابط عمومى، روابط عمومی بخشى از وظایف مدیریت سازمان و عملى پیوسته، مداوم و برنامهریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمانها تلاش مىکنند تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سروکار دارند به دست آورند. روابط عمومی باید کسبوکار را از شرایط متغیر جامعه و افکار عمومی مطلع کند؛ مشکلات را پیشبینی کرده و قبل از وقوع آنها بتواند علتشان را برطرف کند و منتظر نماند تا مشکلات رخ دهد و آنگاه بخواهد عذرخواهی کند. روابط عمومی باید بیشفعال باشد.
یک کسبوکار با کارکنان، سهامداران شرکت، تامینکنندگان، مصرفکنندگان و مشتریان و در مقیاس وسیعتر با کل جامعه سروکار دارد و روابط عمومی در اینجا نقش مهمی میتواند ایفا کند. یک کسبوکار بخشهای مختلفی دارد و اگر منابع آن اجازه بدهد واحدهای مختلفی برایش درنظر گرفته میشود. مثل واحد بازاریابی، مثل واحد تولید، حسابداری و مالی. اگر هم کسبوکار کوچکی باشد محدودیتهای خودش را دارد ولی این وظایف منتفی نمیشود بلکه واحدی برای آنها درنظر گرفته نمیشود و معمولا خود صاحب کسبوکار این وظایف را انجام میدهد. اما در بسیاری از کسبوکارها روابط عمومی فراموش میشود و فکر میکنند فقط هزینه ایجاد میکند در صورتی که اگر روابط عمومی وجود داشته باشد و به درستی وظایفش را انجام دهد شرکت میتواند با مشتریان تعامل خوبی داشته باشد و از نظرات و خواستههای آنها مطلع باشد و در این حوزه به بخش بازاریابی کمک کند. حضور روابط عمومی در پروسه برنامهریزی بازاریابی و تبلیغات باعث میشود تا همسویی بین این واحدها ایجاد شود و بتوانند استراتژیهای شرکت را عملی کنند.
مدیری که استراتژیهای عالی طراحی کند اما نتواند آنها را عملیاتی کند نمیتواند کسبوکار خود را حفظ کند. دنیای کسب و کار دنیای عمل است و باید اندیشهها را عملی کرد. برای اجرای برنامهها باید ابزار و راهکار اندیشید. روابط عمومی میتواند گنجی باشد که مدیران با به کارگیری آن در همه بخشهای کسبوکار خود بهرهوری ایجاد کنند. روابط عمومی میتواند نقش همسوکنندگی برای کل شرکت داشته باشدتا کل مجموعه به صورت واحد در جهت اهداف مشخص شده حرکت کنند.