شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي به مثابه گنج
سه شنبه، 30 مهر 1392 - 23:56 کد خبر:6374

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دنياي كسب‌وكار روزبه‌روز پيچيده‌تر و رقابتي‌تر مي‌شود. در اين فضاي رقابتي هر روز افراد جديد با ايده‌هاي جديد وارد مي‌شوند و به دنبال جذب مشتري هستند. در اين فرآيند رقابتي، كسب وكارهايي دوام مي‌آورند و مي‌توانند عملكرد بهتري داشته باشند كه چشم و گوش‌شان را باز كنند. درست است كه نمي‌توان آينده را پيش بيني كرد اما كسب‌وكارهايي كه بگوش باشند و محيط را رصد كنند مي‌توانند امواج تغييرات را حس كنند و خود را براي مقابله با آن آماده كنند. تكليف برخي شركت‌ها مشخص است، آنها خودشان را به خواب زده‌اند و هيچ نشانه‌اي از محيط دريافت نمي‌كنند. اما برخي كسب‌وكارها لزوم توجه به محيط را درك كرده‌اند اما در اجراو ابزار آن مشكل دارند و نمي‌توانند آن‌گونه كه مي‌خواهند با مشتريان و جامعه تعامل برقرار كنند. روابط عمومي حلقه گمشده‌اي است كه مي‌تواند اين كسب‌وكارها را نجات دهد.
طبق تعريف انجمن جهانى روابط عمومى، روابط عمومي بخشى از وظايف مديريت سازمان و عملى پيوسته، مداوم و برنامه‌ريزى شده است كه از طريق آن افراد و سازمان‌ها تلاش مى‌كنند تفاهم و پشتيبانى كسانى را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند. روابط عمومي‌ بايد كسب‌وكار را از شرايط متغير جامعه و افكار عمومي مطلع كند؛ مشكلات را پيش‌بيني كرده و قبل از وقوع آنها بتواند علتشان را برطرف كند و منتظر نماند تا مشكلات رخ دهد و آنگاه بخواهد عذرخواهي كند. روابط عمومي بايد بيش‌فعال باشد.
يك كسب‌وكار با كاركنان، سهامداران شركت، تامين‌كنندگان، مصرف‌كنندگان و مشتريان و در مقياس وسيع‌تر با كل جامعه سروكار دارد و روابط عمومي در اينجا نقش مهمي مي‌تواند ايفا كند. يك كسب‌وكار بخش‌هاي مختلفي دارد و اگر منابع آن اجازه بدهد واحدهاي مختلفي برايش درنظر گرفته مي‌شود. مثل واحد بازاريابي، مثل واحد توليد، حسابداري و مالي. اگر هم كسب‌وكار كوچكي باشد محدوديت‌هاي خودش را دارد ولي اين وظايف منتفي نمي‌شود بلكه واحدي براي آنها درنظر گرفته نمي‌شود و معمولا خود صاحب كسب‌وكار اين وظايف را انجام مي‌دهد. اما در بسياري از كسب‌وكارها روابط عمومي فراموش مي‌شود و فكر مي‌كنند فقط هزينه ايجاد مي‌كند در صورتي كه اگر روابط عمومي وجود داشته باشد و به درستي وظايفش را انجام دهد شركت مي‌تواند با مشتريان تعامل خوبي داشته باشد و از نظرات و خواسته‌هاي آنها مطلع باشد و در اين حوزه به بخش بازاريابي كمك كند. حضور روابط عمومي در پروسه برنامه‌ريزي بازاريابي و تبليغات باعث مي‌شود تا همسويي بين اين واحدها ايجاد شود و بتوانند استراتژي‌هاي شركت را عملي كنند.
مديري كه استراتژي‌هاي عالي طراحي كند اما نتواند آنها را عملياتي كند نمي‌تواند كسب‌وكار خود را حفظ كند. دنياي كسب و كار دنياي عمل است و بايد انديشه‌ها را عملي كرد. براي اجراي برنامه‌ها بايد ابزار و راهكار انديشيد. روابط عمومي مي‌تواند گنجي باشد كه مديران با به كارگيري آن در همه بخش‌هاي كسب‌وكار خود بهره‌وري ايجاد كنند. روابط عمومي مي‌تواند نقش همسوكنندگي براي كل شركت داشته باشدتا كل مجموعه به صورت واحد در جهت اهداف مشخص شده حركت كنند.

 

http://shara.ir