درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 1 خرداد 1403 - 02:56   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

نابینایان و هوش مصنوعی

  نابینایان و هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب دو

مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر

  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر


ادامه ادامه مطلب سه

چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی

  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  حرکت از برند شخصی به تجاری
  فرهنگ دیجیتال در روابط‌عمومی
  4 راه برای تصمیم‌گیری موثرتر
  روابط‌عمومی چگونه «هنر هشتم» لقب گرفت؟
  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟
  هرچه من را تأیید کند، درست است!
  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر
  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما
  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم
  اهمیت مشارکت روابط عمومی‌ها در تصمیمات سازمان تأمین‌اجتماعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4983صفحه نخست » پنجشنبه، 14 شهریور 1392 - 11:13
بررسی عوامل موثر بر انتخاب کانال های توزیع
  

نویسندگان : 

مجید اسماعیل پور

استادیار گروه مدیریت دانشگاه خلیج فارس بوشهر
majidesmailpour@yahoo.com
رقیه ابراهیمی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-دانشگاه خلیج فارس بوشهر
Roghaye.ebrahimy@gmail.com

 شارا:

 

چکیده

یکی از مهمترین چالش های مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است. بر این اساس تصمیم‌گیری در خصوص شیوه انتقال کالا به محل خرید یا مصرف، از جمله تصمیمات مهمی است که مدیر بازاریابی با آن مواجه است.اهمیت تصمیمات اتخاذ شده در خصوص کانالهای توزیع به این دلیل می­باشد،که شرکت مجبور است برای مدتی طولانی به این تصمیمات پایبند و متعهد بماند. چراکه چندین سال طول می‌کشد یک سیستم توزیع بطور مطلوب مستقر شود و نیز به آسانی قابل تغییر نیست. تصمیم گیری درباره انتخاب کانال توزیع از جمله مهمترین تصمیماتی است، که فرا روی مدیران قرار دارد. توزیع فیزیکی کالا بر سایر تصمیمات بازاریابی تاثیر مستقیم داشته و خط مشی قیمت گذاری و تبلیغات کالابه سیستم توزیع و کانالهای واسطه فروش وابستگی کامل دارد. انتخاب کانال توزیع مناسب منجر به ایجاد مزیت برای تولید کننده خواهد شد. از جمله مزایایی که با انتخاب مناسب کانال توزیع نصیب تولیدکننده می­گردد، می­توان به ایجاد مزیت رقابتی، ایجاد رضایت در مشتریان و در نتیجه وفاداری مشتریان نسبت به محصولات و خدمات و درنهایت سودآوری اشاره کرد. طبق بررسی­های انجام شده، نتایج مطالعات نشان می­دهند که، ویژگی­های محصول، مشتری، شرکت و بازار از جمله مهمترین عوامل موثر بر انتخاب کانال توزیع می­باشند.

 

واژگان کلیدی:  انتخاب کانال توزیع، ویژگیهای مشتریان،  ویژگی­های محصولات، ویژگی­های بازار، ویژگی­های شرکت

 

 

مقدمه
نقش توزیع، انجام وظایف یک شرکت در خصوص ارائه محصول در زمان و مکان منایسب همراه با کمترین هزینه است (Da Silva, 2008). کانال های بازاریابی کسب و کار، سیستم های طراحی شده بریا بستن شکاف های متعدد بین تولیدکننده و کاربران نهایی هستند (Dwyer & Tanner Jr, 2003). کانال های توزیع، مجموعه‌ای از سازمانها و افراد وابسته است که کالا یا خدمت مورد نظر را در دسترس مشتریان نهایی قرار می‌دهد. کانال توزیع، تولیدکننده و مشتریان کالا را به یکدیگر متصل می‌کند. ارکان کانال توزیع را واسطه ها تشکیل می دهند (ملکی, نوروززاده ثانی, عالیشاه, & نعمتی, 1390). هماهنگی بین کسب و کار های مختلفی چون زنجیره تامین و کانال توزیع موجب کسب مزیت رقابتی می شود (Musso, 2011).
نقطه شروع در انتخاب مدیریت مؤثر کانال بستگی به بازار هدف و نیازها و اولویتهای آن دارد. مشتریان بالقوه در کجا مستقر شده اند؟ نیازمندیهای آنها چیست؟اولویتهای آنها برای خدمات چیست ؟ حساسیت قیمت چقدر است؟ تمامی ابعاد اولویتهای مشتری بایستی به دقت بررسی شود و هر بازار بایستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و هزینه ارسال محصول مشخص گردد (مشبکی & باقری, 1381). استراتژی کانال در برنامه ریزی بازاریابی بین المللی بایستی با موقعیت رقابتی شرکت همخوانی داشته باشد و اهداف بازاریابی در بازارهای مختلف پوشش دهد. در سالهای اخیر، جهانی شدن دراستراتژی و ساختار کانال بازاریابی  منجر به پیچیده تر شدن مفهوم بازاریابی کانال های بازایابی  شده است که منجر به ظهورپدید های جدیدی همچون عدم  واسطه گری، واسطه گری مجدد، چندکانالی و تخصص های جدیدشده است. در این زمینه، نوآوری در  کانال های  بازاریابی  پیچیده تر شده است، فعالیتهای چند رشته-ای و چند سازمانی که به همکاری و تعامل  متقابل در شبکه تامین نیاز دارد. در سالهای اخیر، فرآیند نوآوری در کانال بازاریابی با شدت و سرعتی بالا، به خصوص به دنبال تغییرات که به وسیله تکنولوژی ایجاد شد که منجر به پذیرش راه حل های کارآمد سازمانی شد، رخ داده است (Musso & Consoli, 2010). یک کانال زمانی نوآور است که، از نیاز بازار برای ارزانتر بودن، بهتر بودن و سریعتر بودن ایجاد شده باشد (Dwyer & Tanner Jr, 2003). نوآوری به عنوان معرفی یک محصول جدید یا بهبود قابل توجه در محصول (کالا یا خدمت)، یا فرآیند، یا روش های بازاریابی جدید، یا روش سازمانی جدید در شیوه کسب وکار، محل کار سازمان یا روابط خارجی است (Efi, 2010). در هر بازار، محصولات صنعتی و مصرفی باید از طریق کانالهای توزیع در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار گیرند. انتخاب بهترین کانال برای یک محصول خاص یک شرکت در بازاری خاص، سیاست توزیع شرکت نامیده می‌شود. (Jeannet & Hennessey, 2004). یکی از مسائل مهمی که مدیران با آن مواجه اند تصمیم گیری در مورد  انتخاب کانال توزیع کالا است. زیرا این تصمیم بر دیگر تصمیمات بازاریابی از جمله قیمت گذاری، تبلیغات و بسته بندی و... اثر مستقیم دارد. توزیع به زبان ساده به معنای رساندن محصول تولید شده به مصرف کنندگان در زمان و مکان مناسب می باشد.

 

منبع: http://marketingarticles.ir

بازانتشار: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

   
  

فايل ها الصاقي:

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟


  بررسی دو دیدگاه در خصوص مسئولیت اجتماعی


  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم


  خطا بقا در روابط‌عمومی


  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر


  استراتژی موفقیت: قدرت پیروزی‌های شخصی


  آیا روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی در یک صنعت ادغام می‌شوند؟


  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما


  چرا شرکت‌ها باید گزارش سالانه فرسودگی شغلی را شروع کنند؟


  هرچه من را تأیید کند، درست است!


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد