شارا- کتاب رسانههای اجتماعی: ابعاد و ظرفیتها تازهترین کتاب دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با تلاش حسین بصیریان جهرمی و مقدمه دکتر حسین افخمی منتشر شده است.
به گزارش شارا به نقل از روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها این کتاب در قطع وزیری و 296 صفحه به قیمت 10 هزار تومان و شمارگان 1500 نسخه در سال 92 و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ نخست رسیده است.
کتاب حاضر به شکل مجموعه مقالهها گردآوری شده و بنا به اظهار ناشر با هدف آشنایی علاقهمندان و پژوهشگران تلاش کرده است برخی از مهمترین مسایل و زمینههای تأثیرگذاری رسانههای اجتماعی را تبیین کند.
دکتر حسین افخمی در مقدمه خود که برای این اثر آورده است: به دلیل ماهیت زندگی امروزی فاصله گستردهای بین آگاهی انسانها ایجاد شده و نسل امروز به رغم آرزوهای بیش از بیش خود از وضعیت موجود و نسبت به گذشته دلخور است و گرچه این موضوع در تاریخ همواره وجود داشته اما مانند امروز گسترده و عمیق نبوده است. کاسته شدن از تعاملات رودرو میان آشنایان و بستگان، پراکندگی خانوادگی و نیاز به برخورداری از اطلاعات موجب شده است رسانههایی همچون رادیو و تلویزیون، اینترنت، شبکههای مجازی اجتماعی و مانند اینها با توجه به ساختار اجتماعیشان نو بودن فضا و ابزارهای رسانهای برای نسل جوان کشورهای در حال گذار که در معرض تغییر قرار دارند از جذابیت و کارکرد متفاوتتری نسبت به رسانههای سنتی برخوردار شوند.
هویت و ابعاد آن به عنوان کار ویژه فرهنگی این دست از رسانهها مطرح است و جمعگرایی در این فضا یکی از ابعاد آن بهشمار میرود که نماد آن جنبشهای اعتراضی خیابانی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه شده است. شکلدهی به جنبشهای اجتماعی، دیدهبانی اجتماعی، آموزش و هوشیارسازی رسانهای برای نوشتن تاریخ توسط مردم به جای دولتها و دیگر مقولهها همگی در قالب مجموعه مقالات این کتاب تلاش دارند نقش و کارکرد رسانههای اجتماعی را بازگو نمایند.
بنا بر همین گزارش، "پیشینه، پیدایش و چشمانداز رسانههای اجتماعی"؛ "شبکههای اجتماعی مجازی در جامعه شبکهای: زمینهها، ویژگیها و کاربردها"؛ "دگردیسی مفهوم قدرت و نقش پاد قدرت در رسانههای اجتماعی"؛ "رسانههای اجتماعی و مشارکت اجتماعی"؛ "تأثیر رسانههای اجتماعی بر خبرنگاری"؛ "هویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی"؛ "شبکهنگاری شبکههای اجتماعی مجازی: رویهها و شیوهها گونههای در حال ظهور رسانههای مشخص"؛ "ارتباطات چهره به چهره و الکترونیکی" به منظور حفظ شبکههای اجتماعی و "شکلگیری اجتماعی وب معنایی" عناوین مقالات این کتاب بهشمار میروند.
مقالههای این کتاب توسط حمید ضیاییپور، قدسی بیات، حسین بصیریانجهرمی، منصور ساعی، جواد افتاده، امید جهانشاهی، حبیباله حبیبیفهیم، ابراهیم اسکندریپور، سارا مهدوی، شاهرخ اسکویی، عادله فیضی و ثریا خضرایی نوشته یا ترجمه شده است.
بازانتشار: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)
|