شارا- كتاب رسانههاي اجتماعي: ابعاد و ظرفيتها تازهترين كتاب دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها با تلاش حسين بصيريان جهرمي و مقدمه دكتر حسين افخمي منتشر شده است.
به گزارش شارا به نقل از روابطعمومي دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها اين كتاب در قطع وزيري و 296 صفحه به قيمت 10 هزار تومان و شمارگان 1500 نسخه در سال 92 و با همكاري پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ نخست رسيده است.
كتاب حاضر به شكل مجموعه مقالهها گردآوري شده و بنا به اظهار ناشر با هدف آشنايي علاقهمندان و پژوهشگران تلاش كرده است برخي از مهمترين مسايل و زمينههاي تأثيرگذاري رسانههاي اجتماعي را تبيين كند.
دكتر حسين افخمي در مقدمه خود كه براي اين اثر آورده است: به دليل ماهيت زندگي امروزي فاصله گستردهاي بين آگاهي انسانها ايجاد شده و نسل امروز به رغم آرزوهاي بيش از بيش خود از وضعيت موجود و نسبت به گذشته دلخور است و گرچه اين موضوع در تاريخ همواره وجود داشته اما مانند امروز گسترده و عميق نبوده است. كاسته شدن از تعاملات رودرو ميان آشنايان و بستگان، پراكندگي خانوادگي و نياز به برخورداري از اطلاعات موجب شده است رسانههايي همچون راديو و تلويزيون، اينترنت، شبكههاي مجازي اجتماعي و مانند اينها با توجه به ساختار اجتماعيشان نو بودن فضا و ابزارهاي رسانهاي براي نسل جوان كشورهاي در حال گذار كه در معرض تغيير قرار دارند از جذابيت و كاركرد متفاوتتري نسبت به رسانههاي سنتي برخوردار شوند.
هويت و ابعاد آن به عنوان كار ويژه فرهنگي اين دست از رسانهها مطرح است و جمعگرايي در اين فضا يكي از ابعاد آن بهشمار ميرود كه نماد آن جنبشهاي اعتراضي خياباني در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه شده است. شكلدهي به جنبشهاي اجتماعي، ديدهباني اجتماعي، آموزش و هوشيارسازي رسانهاي براي نوشتن تاريخ توسط مردم به جاي دولتها و ديگر مقولهها همگي در قالب مجموعه مقالات اين كتاب تلاش دارند نقش و كاركرد رسانههاي اجتماعي را بازگو نمايند.
بنا بر همين گزارش، "پيشينه، پيدايش و چشمانداز رسانههاي اجتماعي"؛ "شبكههاي اجتماعي مجازي در جامعه شبكهاي: زمينهها، ويژگيها و كاربردها"؛ "دگرديسي مفهوم قدرت و نقش پاد قدرت در رسانههاي اجتماعي"؛ "رسانههاي اجتماعي و مشاركت اجتماعي"؛ "تأثير رسانههاي اجتماعي بر خبرنگاري"؛ "هويت كاربران در شبكههاي اجتماعي مجازي"؛ "شبكهنگاري شبكههاي اجتماعي مجازي: رويهها و شيوهها گونههاي در حال ظهور رسانههاي مشخص"؛ "ارتباطات چهره به چهره و الكترونيكي" به منظور حفظ شبكههاي اجتماعي و "شكلگيري اجتماعي وب معنايي" عناوين مقالات اين كتاب بهشمار ميروند.
مقالههاي اين كتاب توسط حميد ضياييپور، قدسي بيات، حسين بصيريانجهرمي، منصور ساعي، جواد افتاده، اميد جهانشاهي، حبيباله حبيبيفهيم، ابراهيم اسكندريپور، سارا مهدوي، شاهرخ اسكويي، عادله فيضي و ثريا خضرايي نوشته يا ترجمه شده است.