درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 13:37   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
  مدل قدرتمند هوش مصنوعی جدید، گفتار را به متن، حتی اصطلاحات تخصصی شرکت شما، به دقت تبدیل می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47436صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریپنجشنبه، 17 تیر 1400 - 08:21
ضداطلاعات و ارتباطات و بهبود سواد سلامتی
نویسنده: سانشاین جویس باتاسین - یکی از جدیدترین نمونه‌های انتشار ضداطلاعات و شایعاتی که پیامدهای منفی آن به‌طور حتم تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت به این اطلاعات نادرست مربوط می‌شود که ویروس کرونا به‌خاطر مصرف خفاش در چین و استفاده از خفاش خام در غذاهای چینی انتشار پیدا کرده است و پس از مدت کوتاهی به تمام جهان سرایت کرده است.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| با بالا رفتن سرعت انتشار اطلاعات از طریق اینترنت، به میزان زیادی بر احتمال رواج ضداطلاعات و شایعات نیز در فضای مجازی افزوده شده است. در واقع، امروزه ظرفیت رسانه‌های اجتماعی تا بدان حد افزایش پیدا کرده است که امکان انتشار سریع و نامحدود هر خبر درست یا نادرستی در آن فراهم است و ناگفته پیداست که در چنین شرایطی، بستر مناسبی برای پخش شدن شایعات و ضداطلاعات در مورد موضوعاتی که کانون توجه عموم مردم قرار دارند، فراهم می‌شود. آنچه در این میان می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن قضیه شود، پیامدهای بلندمدت و ماندگاری است که در نتیجه نشر اکاذیب و ضداطلاعات در رسانه‌های اجتماعی به‌خصوص در دوران بروز بحران‌های فراگیر، یک شبه اتفاق می‌افتند اما پاک شدن آنها از ذهن جامعه به مدت زمان طولانی و گذر زمان نیاز دارد.


یکی از جدیدترین نمونه‌های انتشار ضداطلاعات و شایعاتی که پیامدهای منفی آن به‌طور حتم تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت به این اطلاعات نادرست مربوط می‌شود که ویروس کرونا به‌خاطر مصرف خفاش در چین و استفاده از خفاش خام در غذاهای چینی انتشار پیدا کرده است و پس از مدت کوتاهی به تمام جهان سرایت کرده است.


گواه این مدعا، انتشار ویدیویی در ژانویه سال 2020، یعنی در روزهای نخست آشنایی مردم جهان با ویروس کرونا بود که در آن، زنی از اهالی ووهان چین در حال خوردن خفاش بود که این ویدیو با سرعت شگفت‌انگیزی در اینترنت دست به‎‌دست شد و یک نوع انزجار از عادات غذایی آسیایی‌ها به‌ویژه چینی‌ها را در بین مردم جهان پدید آورد.


در این میان، رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسان و شبکه‌هایی مانند راشا تودی و دیلی میل با پرداختن به این موضوع، بر دامنه و ابعاد آن افزودند و پس از آن بود که هزاران نفر از کاربران رسانه‌های اجتماعی در جهان شروع کردند به انتقاد کردن و سرزنش آسیایی‌ها و به‌خصوص چینی‌ها به‌خاطر "عادات غذایی کثیف‌شان" که موجب انتشار ویروس مرگبار کرونا در سرتاسر جهان شده است و همه این اتفاقات در حالی رخ داد که اصل موضوعی که در این ویدیو ادعا شده بود از ریشه غلط بود چرا که آنچه در آن ویدیو به نمایش درآمده بود مربوط بود به یک مسابقه و شوی خوردن غذا که در سال 2016 در یکی از جزایر اقیانوسیه به نام پالا برگزار شده بود.


با این همه، در ماه‌های بعدی و با افزایش اطلاعات دقیق و یافته‌های علمی در ارتباط با ویروس کرونا، بازهم پندارهای نادرست و هراس‌افکنی‌های ضدچینی همچنان پابرجا ماند و بسیاری از مردم جهان همچنان عادات غذایی چینی‌ها را به‌عنوان عامل اصلی ایجاد و انتشار ویروس کرونا قلمداد می‌کردند. این موج انزجار و بدبینی نسبت به چینی‌ها در کشوری مانند آمریکا که در آن، تبعیض و پیش‌داوری‌های جانبدارانه نسبت به کشورهای دیگر دارای ریشه تاریخی است، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و اثرات آن همچنان باقی مانده است.


در این میان، درک و فهم بهتر موضوعات سلامت‌محور که در نهایت موجب بهبود سواد سلامتی افراد می‌شود می‌تواند باعث شود تا شهروندان با دیدی بازتر و آگاهانه‌تر با ضداطلاعات و شایعاتی برخورد کنند که در شرایط بحرانی مانند همه‌گیری کووید-19 به سرعت و در ابعاد گسترده انتشار می‏یابند. بر این اساس، توانایی دسترسی شهروندان به اطلاعات حساس و مهم در زمینه سلامت، نه تنها به آنها در رویارویی با ضداطلاعات و شایعات بهداشتی کمک می‌کند بلکه از شکل‌گیری و گسترش موج هراس‌افکنی‌های گاه‌وبیگاه رسانه‌های اجتماعی در موضوعات مختلف جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد