درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 14:10   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
  مدل قدرتمند هوش مصنوعی جدید، گفتار را به متن، حتی اصطلاحات تخصصی شرکت شما، به دقت تبدیل می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47282صفحه نخست » جهان روابط عمومیپنجشنبه، 20 خرداد 1400 - 18:07
موفقیت‌های روابط عمومی تسلا به آسمان می‌رود
قصه قرار گرفتن یک ماشین در مدار زمین یکی از جذاب‌ترین کمپین‌های روابط‌عمومی قرن است و تا سال‌ها همین‌طور جذاب خواهد ماند. اما چند نفر حاضر هستند تن به چنین کاری بدهند؟ لازم نیست جایگاه ایلان ماسک را داشته باشید فقط باید خارج از چارچوب فکر کنید و از ایده‌های جلسه‌های توفان فکری بیشترین استفاده را ببرید.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| ایلان ماسک به‌عنوان یک کارآفرین موفق و مشهور در سیلیکون‌ولی با برند تسلا و اسپیس‌ایکس می‌داند چگونه کسب‌و‌کار خود را در کانون توجه قرار دهد و با مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی تعامل کند.

او درباره فعالیت‌ها و محصولات تسلا و اسپیس‌ایکس در توییتر وقت صرف می‌کند، صحبت می‌کند و فراتر از یک کارآفرین موفق در سیلیکون‌ولی ظاهر می‌شود و همین فعالیت‌های او باعث تقویت برند تسلا یا اسپیس‌ایکس شده است. به‌عبارت دیگر ایلان ماسک خارج از چارچوب‌های مرسوم روابط‌عمومی فکر و عمل می‌کند. همان‌طور که پیش از این در یادداشت‌هایی که در این ستون منتشر شده اشاره کردم خلاقیت نقش مهمی در فعالیت‌های ارتباطات بازاریابی و روابط عمومی دارد اما به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک اعتقادی به ماندن در چارچوب‌های روابط عمومی ندارد و گاه حتی جایی می‌ایستد که خبری از خلاقیت هم نیست.

 

شاید کمی اغراق‌آمیز به‌نظر برسد اما انگار او جایی میان خلاقیت و جنون ایستاده است. او یک کارآفرین فوق‌العاده است و توانایی‌اش در استفاده از روابط‌عمومی نیز او را از دیگر هم‌رده‌هایش جدا می‌کند. به فعالیت ماسک درباره تسلا یا اسپیس‌ایکس نگاه کنید، تعداد کمی توانایی خرید محصولی از تسلا را دارند اما ماسک با توییت‌هایش تعداد زیادی از مردم را همراه خود کرده است. در حقیقت ماسک کاملا از روش‌های سنتی بازاریابی گریزان است و به‌شدت به روابط‌عمومی متکی است. به مورد تسلا در مقایسه با دیگر غول‌های خودروسازی در هزینه تبلیغات نگاه کنید.

 

براساس گزارش Global Equities Research تسلا فقط ۶ دلار برای تبلیغات هر خودرو هزینه می‌کند درحالی‌که «تویوتا» ۲۴۸ دلار برای هر خودرو هزینه تبلیغاتی دارد. این درحالی است که تولیدکنندگانی مانند «جگوار» هزینه‌های چند هزار دلاری صرف تبلیغات خود می‌کنند. تسلا یک استراتژی روابط‌عمومی دارد که تمرکز آن بر انتشار اطلاعات از طریق حساب کاربری توییتر ماسک است که امروز بیش از ۵۶ میلیون کاربر یا مخاطب دارد. از بازنشرها و لایک‌ها و منشن‌ها که بگذریم می‌رسیم به اینجا که هر چیزی ماسک در توییتر منتشر می‌کند معمولا سر از دیگر رسانه‌های رسمی هم درمی‌آورد و آنجا هم پوشش داده می‌شود.

ماسک می‌داند هر موقع توییت می‌کند توییت او خبرساز است. تسلا به‌دلیل معروف بودن ماسک شناخته شده است. اپل نیز همین کار را کرد. مشتریان اپل فقط محصولی از اپل نخریدند آنها فرهنگ (کالت۱) اپل را هم خریدند یا مشتریان اپل محصولی را که استیو جابز به فرهنگ تبدیل کرده بود خریدند. افکار و توییت‌ها و... از ایلان ماسک صرف نظر از اینکه درباره چه چیزی صحبت می‌کند در سراسر دنیا مخابره می‌شود و در واقع هرجا صحبت درباره او باشد درباره تسلا و اسپیس‌ایکس نیز صحبت خواهد شد.

 

در فوریه ۲۰۱۸ ایلان ماسک با موفقیت تسلا رودستر(Roadster) محبوب خود را با فالکون هوی به فضا منتقل کرد. ماسک گفته بود که هدف نهایی اسپیس‌ایکس، سفر انسان به فضا و زندگی در کره مریخ است. هدف مشخص بود: «پرتاب موشک با موفقیت» اما اضافه کردن تسلا رودستر به موشک انگار یک سرگرمی برای ماسک بود. هیچ‌کس انتظار نداشت ماسک با موشک، ماشین تسلا رودستر محبوب خود را از زمین دور کند اما ماسک هوشمندانه با این کار توجه همه را علاوه بر پرتاب موشک با موفقیت به سمت تسلا نیز جلب کرد که این می‌تواند امکانی جدید در یک سفر فضایی باشد.

 

در این پروژه ماسک بیشترین بهره‌برداری را از ظرفیت روابط عمومی کرد. درحالی‌که حسابی درباره این رویداد سر و صدا شده بود و درباره‌اش صحبت می‌کردند ماسک تازه‌ترین اطلاعات را از طریق حساب کاربری خود در توییتر به فالوورهایش می‌داد و حتی با «جف بزوس» موسس آمازون و شرکت Blue Origin که رقیب اسپیس‌ایکس است وارد جدل شد. بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک، ماسک در توییتر خود نوشت: «از قرار یک ماشین در مدار زمین است.» بعد از این اسپیس‌ایکس به‌شدت جلب توجه کرد و تسلا هم اعلام کرد سریع‌ترین اتومبیل را در کهکشان دارد.

همین اخبار کافی بود تا توجه‌ها از اخبار منفی درباره تولید جدیدترین خودرو تسلا از بین برود و این چیزی جز موفقیت روابط عمومی نبود. حالا دیگر ماسک هر کاری انجام می‌دهد در جهان مخابره می‌شود. از آغاز پاندمی کووید-۱۹ در دنیا ارزش سهام تسلا چهار برابر شده است و این شرکت از تویوتا که باارزش‌ترین خودروسازی دنیا بود سبقت گرفته است. او یک ماجراجوست و تمایل دارد هنجارها را به چالش بکشد پس حالا حالاها نباید انتظار داشت که او تغییر رویکرد بدهد.

 

به جرات می‌توان گفت قصه قرار گرفتن یک ماشین در مدار زمین یکی از جذاب‌ترین کمپین‌های روابط‌عمومی قرن است و تا سال‌ها همین‌طور جذاب خواهد ماند. اما چند نفر حاضر هستند تن به چنین کاری بدهند؟ لازم نیست جایگاه ایلان ماسک را داشته باشید فقط باید خارج از چارچوب فکر کنید و از ایده‌های جلسه‌های توفان فکری بیشترین استفاده را ببرید.
 

نویسنده: حمید جعفری متخصص روابط‌عمومی و ارتباطات بازاریابی

منبع:


پاورقی:
cult: به جامعه‌ای از طرفداران پروپاقرص که هواداران عقیده یا فرهنگ خاصی هستند، گفته می‌شود.


 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد