شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی که در خصوص "پیامدهای بلندمدت "هنجارهای جدید" بر حرفه روابطعمومی" در هفدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران سخن می گفت، افزود: ارتباطات استراتژیک موثر و مبتنی بر مدیریت ارتباطات ریسک زمانی به سرانجام میرسد که موجب نجات یافتن جان انسانها شود نه اینکه صرفا تکرار یک سری مفاهیم و موارد کلیشهای باشد و تنها در این صورت است که ما میتوانیم بگوییم کارمان به خوبی انجام شده است.
به گزارش شارا به نقل از ستاد خبری کنفرانس، فیلیپ بورمانس با بیان این که در دوران همهگیری، ما شاهد افزایش اهمیت و جایگاه ارتباطات جهانی و محلی و ارتباطات جهان محلی بودیم، گفت: در نگاه اول شاید یک واژه عجیب و ناشناخته به نظر برسد اما چنین ارتباطاتی واقعیت دارند و در دوران همهگیری بر اهمیت آنها افزوده شده است چرا که در این دوره یک سری رهنمونها و دستورالعملهای جهانی و فراگیر برای مقابله هر چه بهتر با این ویروس ناشناخته و نحوه برقراری ارتباطات بین سازمانها در این زمینه گسترش پیدا کرد و دستورالعملهای مدیریتی و اجرایی متعددی در سطح جهان منتشر شد که بسیار حیاتی و کلیدی بودند و در این زمان، ما با ترکیبی از برنامههای ارتباطی جهانی و محلی مواجه بودیم که نه کاملا و صددرصد جهانی بودند و نه به طور کامل محلی.
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی افزود: ارتباطات علم و دیتامحور یکی از مواردی بود که من فکر میکنم در خیلی جاها از جمله در انجمن بینالمللی روابطعمومی به موضوع بحث اصلی تبدیل شد. در اغلب موارد، برقرارکنندگان ارتباط را به عنوان نویسندگانی خلاق و مبتکر در نظر میگیرند که به مهارتهای بسیاری مجهز هستند و ما به طور روزافزونی با روشهای علمی و دیتامحوری کار میکنیم که پایه و اساس آنها انتقال اطلاعات علمی است و در نهایت موجب اطلاعرسانی علمی به مخاطبین میشود.
مدیر اسبق روابطعمومی شرکت "آی بی ام" با ذکر نمونههایی از ارتباطات علمی و دیتامحور گفت: ما داریم بر روی ارتباطات علمی و دیتامحوری کار میکنیم که در سازمانهای سیال و چابک و در درون تیمهای کاری مجازی و متخصص به خوبی صورت میگیرد و میتواند به حل چالشهای ارتباطی امروز ما کمک کند و همه اینها از جمله مواردی بودند که همهگیری بر شیوه کار کردن ما تاثیر گذاشته است.
بورمانس همچنین تاکید کرد: اولین و مهمترین ارتباطی که باید بگیرید برقراری ارتباطهای درونی با کارکنان برنامهریزی است و نه ارتباط با رسانهها و دیگران و این اولویت بویژه در امسال و در دوران همهگیری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
رییس ایپرا با اشاره به کارکردهای متخصصان روابطعمومی اظهار داشت: ما متخصصان بخش روابطعمومی بنا به تعریف شغلیمان و بر اساس وظایف ذاتیمان اخبار و گزارشها را دنبال میکنیم و به موضوعات مختلفی توجه داریم و در مورد آنها اطلاعات کسب میکنیم و این اطلاعات را تجزیه و تحلیل مینماییم و نگاه عمیقتری نسبت به آنچه امروز و فردا اتفاق میافتد داریم و اینها کارکردهای کامل و تعیینکنندهای هستند که میتوانند جایگاه روابطعمومیها را در اکوسیستم ارتباطی سازمانها به جایگاه اتاقهای فکر تبدیل نمایند و این چیزی است که من فکر میکنم اتفاق افتاده و متخصصان و کارشناسان روابطعمومی در سازمانها را در جایگاهی قرار داده که آنها با افتخار و اطمینان میتوانند ادعا کنند که "بله من مغز متفکر و عضو اتاق فکر رئیس هستم" و "من بهتر از هر کسی میتوانم مسایل و رویدادها را ببینم و تحلیل کنم" یا "من میتوانم تحولات اجتماعی پیش رو را بهتر از هر کسی ببینم و شناسایی کنم"یا "من به خوبی از تغییر و تحولات فرهنگی و سیاسی که در راه است آگاهی دارم" و اینها همگی از کارکردهای ما به عنوان متخصصان عرصه روابطعمومی است.
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی گفت: استفاده از تکنولوژیهای جدید برای پردازش روزانه و پیوسته بازخوردهای بین فرستندگان و دریافتکنندگان پیام همگی تا چند سال پیش جزو آرزوهای متخصصان روابطعمومی به حساب میآید اما الان و به لطف امکاناتی که اینترنت برای سنجش و ارزیابی در اختیار ما قرار داده تحقق پیدا کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وقتی به دوران همهگیری کووید-19 نگاه کنید میبینید که ارتباطات درست در چنین دورانی تا چه اندازه اهمیت دارد آن هم ارتباطاتی شفاف، باز و اخلاقگرایانه. ارتباطاتی دوطرفه و متقابل چرا که قرار نیست شما فقط به مردم بگویید چه کنند بلکه باید به آنها اطلاعات لازم و مورد نیازشان را بدهید تا آنها به خودشان کمک کنند ارتباطاتی که جامعه را در بر میگیرد و به رفع موانع موجود منتهی شود و همه این مهارتها به ما کمک میکنند تا حرفهایتر شویم و به افرادی تبدیل شویم که به شدت مسئولیتپذیر هستند و میخواهند نقش موثری در جامعه داشته باشند.
بورمانس با بیان این مطلب که ما باید همیشه و در همه حال، پرسشهای اخلاقی و اخلاقگرایانه را از خود بپرسیم و برای آنها پاسخهای قانعکنندهای بیابیم و کدهای اخلاقی را هیچگاه نادیده نگیریم، گفت: در سالهای 2019 و 2020، اخلاقیات با سرعت زیادی به دغدغه اصلی فعالان حوزه روابطعمومی تبدیل شده است و به نظر من، این مسئولیت تک تک ما متخصصان روابطعمومی است که به کدهای اخلاقی موجود پایبند و وفادار باشیم و آنها را به طور پیوسته و تحت هر شرایطی رعایت کنیم و آنها را به طور کامل به مرحله اجرا درآوریم و انجام آنها را سرلوحه برنامهریزیها و فعالیتهایمان قرار دهیم.
رییس انجمن بینالمللی روابطعمومی گفت: هنگامی که صحبت از ارتباطات مسئولیتپذیرانه به میان میآید موضوع بحران آب وهوایی از آن دسته سوژههایی است که همیشه دارای اهمیت فراوانی است و تمرکز زیاد ما بر روی همهگیری کووید-19 نباید و نمیتواند ما را از توجه به آن غافل کند و بحران آب وهوایی در میان مدت، مهمترین دغدغه جهانیان خواهد بود و به عقیده من باز هم این جزو اولویتهای ما متخصصان روابطعمومی است که در زمینه مقابله با بحرانهای آب وهوایی نیز نقش فعالی را ایفا کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم سال 2021، سالی باشد که ما نگرشهای سنتی نسبت به روابطعمومی را بیرون بریزیم که عمدتا بر اصل برابر دانستن روابطعمومی با تبلیغات استوار بودهاند و امیدوارم که این سال، سالی باشد که طی آن ما متخصصان روابطعمومی بتوانیم اثرگذاری که باید و میتوانیم برجا داشته باشیم را تحقق ببخشیم و ایفای نقشی فراتر از کلیک کردن و اطلاعرسانی داشته باشیم. ما باید خودمان و رفتارمان را در این سال تغییر دهیم و بر نفوذ و تاثیرگذاریمان بیفزاییم و در قبال کاری که انجام میدهیم هدفمندتر و دقیقتر باشیم
|