شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| کرونا پیامدهای شگرف و گستردهای بهدنبال داشته است و بسیاری از قواعد بازی را تغییر داده است و این موضوع در مورد مسئولیت اجتماعی شرکتها هم صدق میکند. در کتاب "بزنگاههای تاریخ" به زمانها و رویدادهایی اشاره شده است که تاثیرات تعیین کنندهای بر زندگی بشر در طول تاریخ داشتهاند و تاریخ بشر را تعریف کردهاند.
سال 2020 و بحران کرونا به سه دلیل یکی از لحظات تاریخی برای مسئولیت اجتماعی شرکتها محسوب میشود. اول اینکه در این بحران جهانی، شرکتهای مسئولیتپذیر توانستند به شکلهای گوناگون و خلاقانه صدایشان را به گوش مردم و جامعه برسانند و این یک اقدام ضروری و اجتنابناپذیر بود و باعث شد تا توجه تمام بخشهای جامعه به موضوع مسئولیت اجتماعی جلب شود و الان زمان مناسبی برای نشان دادن رقابتپذیری واقعی و درست است.
دوم اینکه در دوران همهگیری بیش از هر زمان دیگری در درون و بیرون سازمانها و در ابعاد جهانی به موضوع مسئولیت اجتماعی پرداخته شد و در نتیجه بسیاری از سازمانها و شرکتها مجبور شدند تا نگاه و توجه بیشتر و دقیقتری به جامعهشان داشته باشند و این آزمون مهم برای CSR محسوب میشود.
سوم هم اینکه کرونا یک بار دیگر باعث شد تا جایگاه شرکتها و سازمانهای مسئولیتپذیر در قبال جامعه مستحکمتر گردد و در نتیجه شرکتهای مسئولیتپذیر در دوران بعد از کرونا آینده روشنتری داشته باشند بهطوری که مسئولیتپذیری اجتماعی بهتر و بیشتر به معنا وضعیت کاری و رقابتی بهتر خواهد بود. در واقع مسئولیتپذیرتر بودن شرکتها در برابر جامعه یعنی توانایی بیشتر آنها برای مقابله با بحرانها در دوران پساکرونا.
همهگیری کووید-19، یک چالش جدی و یک لحظه تعیین کننده برای مسئولیتپذیری شرکتها و سازمانها بود چرا که آنچه یک شرکت امروز انجام میدهد دارای اثرات بسیار زیادی بر اعتبار و آبروی آن و کسبوکارش در آینده خواهد بود.
با این همه هستند شرکتهایی که بیتوجه به اخلاقیات فقط در جستجوی کسب سود و منفعت غیراخلاقی هستند و در آنها وسوسه بهدست آوردن نتایج و منافع کوتاه مدت باعث افتادن آنها در منجلاب سودجویی و بیمسئولیتی میشود. با این همه شاهد آن هستیم که خوشبختانه شرکتهایی وجود دارند که با جدیت تمام در برابر اقدامات غیراخلاقی مقاومت میکنند و اسیر وسوسه منفعتطلبی نمیشوند و همین شرکتها هستند که بهطور فعال در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی دست به عمل میزنند.
این همهگیری موجب شده تا پیوندی عمیق بین شرکتها و سهامدارانشان بهوجود بیاید و همین مساله است که برای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها سرنوشتساز و تعیین کننده است. ما با شرکتهای زیادی در گذشته مواجه بودیم که بهطور کامل به مسئولیتهای اجتماعیشان عمل کردهاند و همین مساله موجب شده تا جوی آکنده از اعتماد و خوشنامی در مورد این شرکتها بهوجود آید.
بر همین اساس هم هست که شرکتهایی که در طی بحران کنونی در زمینه مسئولیتپذیری اجتماعیشان فعالتر و موفقتر بودهاند در دوران پساکرونا بهتر و بیشتر خواهند توانست بر چالشهای آینده غلبه کنند.
به هر حال، هنوز هم فاصله زیادی وجود دارد بین آنچه مردم از شرکتها انتظار انجام آن را دارند و آنچه شرکتها در عمل انجامش میدهند. یکی از دستاوردها و پیامدهای بحران همهگیری کووید-19 این بوده که نگاهها و توجه عمومی جامعه به عملکرد شرکتها در حوزههایی مانند مسئولیت اجتماعی و همچنین مسایل اجتماعی و زیست محیطی و حاکمیتی در مقایسه با دوران قبل از ظهور کرونا بیشتر و دقیقتر شده است و باز هم باید گفت که به همین دلیل است که الان لحظهای سرنوشتساز و تعیینکننده برای مسئولیت اجتماعی محسوب میشود.
در ادامه شما را در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ملاقات خواهیم کرد...
|