شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| پاندمی کرونا باعث شد که افراد بیشتری کارشان را از دست بدهند و بازار کار بیشتر از هر زمان دیگری رقابتی شد. حالا خود فرآیند کار پیدا کردن باید به کار تمام وقت فرد متقاضی تبدیل شود. فردی که به دنبال کار است باید هر روز وبسایتهای کاریابی را بررسی کند و رزومه کاری خود را به طور مرتب بهینهسازی کند.
نکته مهم در فرآیند کاریابی ثبات قدم و خسته نشدن است. اما اولین قدم برای به دست آوردن شغل مورد نظرتان فکر کردن به مسئولیتهایی است که میخواهید بر عهده بگیرید و درنهایت نوشتن یک رزومه حرفهای براساس آن.
ساده و روشن بنویسید و اطلاعات خود را حداکثر در دو صفحه جای دهید؛ شما قرار نیست که داستان زندگی خود را تعریف کنید و صرفا ارائه اطلاعات کافی از تجربیات و سوابق برای دریافت وقت مصاحبه کافی است. اگر موافق به دریافت وقت مصاحبه شدید میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد خود ارائه دهید.
رزومه خود را در ورد مایکروسافت بنویسید و از قرار دادن حاشیههای شلوغ، رنگ یا فونتهای مختلف در آن خودداری کنید. برای هر بخش از رزومه خود زیرتیتر بنویسید و پاراگرافهای خود را کوتاه بنویسید. استفاده از نقطه یا بولت را فراموش نکنید.
برای بیان منظورتان از جملات خودتان استفاده کنید. این قسمت از رزومه که بین ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه میشود در واقع شانسی برای شماست تا توجه مدیر آیندهتان را به خود جلب کنید. در این بخش شما خلاصهای از آنچه هستید و آنچه میخواهید ارائه دهید را مینویسید. همچنین توصیه میشود که بگویید چرا علاقهمند به دریافت شغل مورد نظر هستید و چرا برای این شغل مناسب هستید. چه شغلهایی داشتهاید و چه دورههای آموزشی را پشت سر گذاشتهاید و کدام تواناییهای اختصاصی شما باعث میشود که بهترین گزینه برای آن شغل باشید.
سوابق کاری باید به ترتیب زمانی نوشته شوند و آخرین شغل یا مسئولیت شما در ابتدا نوشته شود. تلاش کنید که هیچ فاصله زمانی میان شغلهای مختلفتان وجود نداشته باشد چراکه در این صورت این سوال در ذهن کارفرما شکل میگیرد که در آن زمان چه میکردهاید. اگر بازه زمانی خاصی وجود دارد که درآن شاغل نبودهاید بهتر است با عباراتی نظیر تحصیل، سفر، مراقبت از دیگران و یا کارهای داوطلبانه آن بخش خالی را پر کنید.
از نوشتن لیست وظایف روزانه خود در رزومه خودداری کنید. در عوض بهتر است که به دستاوردهای خود اشاره کنید و مثلا از ایجاد سیستم جدیدی برای ثبت شکایات، کاهش زمان انتظار مراجعان تلفنی، ایجاد یک سیستم کنترلی جدید و ماننند آن بگویید.
کلمات خود را با دقت انتخاب کنید و صرفا به استفاده از کلمات پر کاربرد نظیر «با انگیزه»، دلسوز و مانند آن اکتفا نکنید چراکه کافرماها این کلمات را مرتبا در همه جا میبینند. در عوض بهتر است که پیرامون علاقهمندیهای خود صحبت کنید و بگویید در شغل قبلی خود به کدام بخشها بیشتر علاقه داشتید و چرا؟
مهارتهای نرمافزاری از اهمیت بالایی برای شرکتها برخوردارند بنابراین بهتر است در کنار مهارتهای سخت مثلا دانش و تخصص فنی خود، به مهارتهای ارتباطی و سازمانی خود نیز اشاره کنید.
اطلاعات شخصی خود را در حداقل مقدار ممکن عنوان کنید. نیازی نیست که از سن خود، وضعیت تاهل یا تعداد فرزندانتان بگویید. اما حتما جزئیات و اطلاعات تماس خود را در رزومه قرار دهید.
در بخش سرگرمیها، صرفا مواردی را بیاورید که به کار مربوط میشوند. در نظر داشته باشید که رزومه میتواند شانس گرفتن وقت مصاحبه را برای شما بالا ببرد نه خود شغل. شما میتوانید در مورد مهارتهای اضافه، علاقهمندیها و مواردی از این دست هم صحبت کنید تا مدیر آیندهتان را تحت تاثیر قرار دهید.
درنهایت یادتان باشد که رزومه خود را از نظر دستور زبان و دیکته بررسی کنید چراکه هرگونه غلط املایی یا نگارشی میتواند شانس شما برای مصاحبه را کم کند.
منبع: ایرنا زندگی
|