درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 17:46   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ما دقیقاً چه‌کاره‌ایم؟
  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟
  منصور شیخ‌الاسلامی مدیر حوزه مدیر روابط‌عمومی صندوق کارآفرینی امید شد
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43462صفحه نخست » آموزش روابط عمومیپنجشنبه، 29 خرداد 1399 - 03:43
سواد سلامت
به میزان توانایی افراد در به دست آوردن، تحلیل کردن، و فهمیدن اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی که به آن نیاز دارند تا بتوانند در مورد مسائل مربوط به سلامتی خود مشارکت داشته و تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند سواد سلامت می‌گویند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| "به میزان توانایی افراد در به دست آوردن، تحلیل کردن، و فهمیدن اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی که به آن نیاز دارند تا بتوانند در مورد مسائل مربوط به سلامتی خود مشارکت داشته و تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند سواد سلامت(Health Literacy) می‌گویند. اما باید توجه داشت که سواد سلامت مفهومی فراتر از توانایی‌های فردی یک شخص می‌باشد. سواد سلامت به توانایی‌ها، سلایق، و انتظارات تهیه کنندگان اطلاعات و مراقبت‌های مربوط به سلامت، نیز ارتباط دارد؛ افرادی مانند پزشکان، پرستاران، رسانه‌ها، و بسیاری دیگر از افراد."

 

سواد سلامت به عوامل فردی و سیستمی زیر بستگی دارد:


1. مهارت های ارتباطی متخصصان: اگر متخصصان، اطلاعات سلامتی را به صورت گیج کننده ارایه دهند یا آن را بسیار پیچیده و فنی جلوه دهند، می تواند بر توانایی دیگران در درک یا استفاده از آن اطلاعات تأثیر بگذارد.


2. آگاهی افراد متخصص از موضوعات سلامتی: اگر دانش افراد متخصص از ابتدا ضعیف باشد این امر بر توانایی آنها در برقراری ارتباط یا درک آنها تأثیر خواهد گذاشت.


3. فرهنگ: فرهنگ، سواد سلامت را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر فرهنگ کسی این گونه باشد که سوال درباره برخی از موضوعات مانند ایدز قبیح باشد، او قادر نخواهد بود اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد.


4- محتوا و پیام: اگر پیام بیش از حد شناختی یا عاطفی باشد، ممکن است گیرنده ها نتوانند اطلاعات را پردازش کنند.


5- پیام رسانی باید به زبان ساده تدوین شود، به این معنی که مخاطب می تواند اولین باری که خوانده یا می شنود آن را درک کند.


6- گاهی اوقات مطالبات یک موقعیت یا محتوا بر سواد سلامت تأثیر می گذارد. زمینه های سلامتی در مقایسه با سایر زمینه ها به دلیل فشار روانی یا عامل ترس غیرمعمول است.

 

 علاوه بر این، زمینه‎ های مراقبت ‎های سلامتی ممکن است شامل شرایط منحصر به فرد مانند اختلال جسمی یا روحی ناشی از بیماری شود. علاوه بر این، وضعیت‌های سلامتی اغلب جدید، ناآشنا و ارعاب کننده هستند، همه این موارد می تواند توانایی فرد را در پردازش اطلاعات محدود کند.


در مورد سطح سواد سلامت در دو سطح مشخص فکر کنید: اول سواد سلامتی مخاطبان خود را در نظر بگیرید و دوم سطح خواندن پیام ‎های خود را در نظر بگیرید. پیام ارایه شده باید با سطح مخاطب مطابقت داشته باشد.


برخی از تکنیک‌های متداول برای اطمینان از اینکه پیام‌های ارتباطی به زبان ساده هستند عبارتند از:
• سازماندهی منطقی اطلاعات با خواننده در ذهن؛
• استفاده از "شما" و ضمائر دیگر؛
• استفاده از صدای فعال برای جذب مخاطب در انجام یک عمل؛
• از جمله کلمات معمول و روزمره؛
• استفاده از ویژگی‌های طراحی آسان برای خواندن، مانند فضای سفید زیاد در صفحه.


فراتر از سواد سلامت، مورد دیگری که هنگام تهیه پیام‌های مؤثر باید به آن توجه کرد، فرهنگ سازی است. معمولاً وقتی مردم به فکر ایجاد "پیام‌های حساس از نظر فرهنگی" هستند، منظور آنها پیام‌هایی است که به زبان صحیح ترجمه می شوند.


- ارایه اطلاعات صحیح، در دسترس و عملی که به صورت هدفمند یا متناسب انجام می شود.

- تسهیل در استفاده معنادار از فناوری اطلاعات و سلامت و تبادل اطلاعات سلامتی در بین متخصصان سلامت و درمان و بهداشت عمومی.

- امکان اقدام سریع و آگاهانه در برابر خطرات سلامتی و فوریت های سلامت عمومی.

- فراهم آوردن فرصت های جدید برای ارتباط با جمعیت های متنوع و دشوار.

- دسترسی به اطلاعات سلامتی آنلاین.

- ارایه اصول صحیح در طراحی برنامه ها و مداخلات که منجر به رفتارهای سالم تر می شوند.

- افزایش دسترسی به اینترنت و تلفن همراه.


منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  ایران قوی با روابط عمومی قوی


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد