شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| روابط عمومی به عنوان یک هنر و علم، وابسته به تفکر مثبت است. ما به منظور نقل موضوعاتی که عموم را جذب کند، در جستجوی بهترین نگرش ها در مشتریهای مان هستیم. با این حال افکار منفی میتوانند بر ما مستولی شوند. مثبت بودن با ضرب الاجلهای همیشه ناگهانی و زمانی که تقاضاهای شغلی در حال افزایش هستند، دشوار است. بعلاوه فشارهای خارج از دفتر، مسائلی هستند که میتواند حتی بر ذهن شخص خوش مشرب (با روابط عمومی بالا) سایه بیفکند.
ملاکهای مثبت و منفی
متأسفانه، افکار تاریک به معنای واقعی کلمه، انتخابهای مان را محدود میسازد. زیستشناسان بر این فرضیه استدلال دارند که این یک واکنش ابقایی است. شخصی که با ببری مواجه شود، اگر به هر چیزی غیر از فرار یا مبارزه کردن فکر کند، شانس بقایش را بطور چشمگیری کاهش خواهد داد.
علاوه بر این، تفکر منفی، استرس را افزایش میدهد و با این که یکی از عملکردهای ضروری برای بقاست، اگر به درستی مدیریت نشود، میتواند منجر به از دست رفتن سلامت گردد. استرس نشانی از اضطراب است که باعث میشود بدن هورمونهایی را آزاد سازد که به ما در جنگیدن یا فرار کردن کمک میکند.
به عبارت دیگر، افکار منفی خلاقیت را تعدیل ساخته، استرس پایدار سطح پایینی را تحمیل میسازد و تاثیر منفی بر سلامت ما میگذارد.
با افکار مثبت، چیزهای بهتری اتفاق میافتد. یک پژوهش منتشر شده توسط انجمن سلطنتی نشان داد که احساسات مثبت لذت، رضایت و عشق، مجموعه امکانات و گزینههای شخص را گسترش میدهد و امکان کسب مهارتهای جدید یا بهبود یافته را در وی فراهم میسازد. برای توضیح تئوری ساخت و گسترش میتوان یک کودک را در نظر گرفت که عاشق دویدن یا استفاده از اسباب بازی است و به عنوان یک بزرگسال، ورزشکار یا برنامهنویس می شود.
در پرتو این تحقیق، منافع نگرش مثبت در کار روابط عمومی فوقالعاده مهم است. از طریق تفکر مثبت، ذهن ما بهتر میتواند احتمالات و زوایای منحصر بفردی که مشتریان و نام تجاری ما نیاز دارند را دریابد. همچنین توانایی ما در انجام پروژههای بزرگتر و کمپینها تا حد زیادی بهبود مییابد زیرا ما قادریم بطور مداوم مجموعههای مهارتیمان را زمانی بسازیم که با احساسات مثبت همراه هستند.
پرورش افکار شاد
با مزایای ارائه شده به واسطه تفکر مثبت از نظر خلاقیت، رشد و سلامت، افراد در روابط عمومی و زمینه های دیگر فعالیت باید سعی کنند که عادت مثبتگرایی را در خود ایجاد کنند. در ابتدا ممکن است این موضوع به نظر نیازمند به تلاشی عظیم برسد، اما شما به سرعت متوجه خواهید شد که این روش فکر کردن چقدر طبیعی است.
تعمق کنید
تحقیقات نشان میدهد که افرادی که تعمق می کنند، احساسات مثبت آشکار بیشتری نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمیدهند، از خود ساطع می سازند. زمان و مکانی مناسب برای خود پیدا کنید، در وضعیتی راحت بنشینید، چشمان خود را ببندید و فقط به آرامی به جهان گوش دهید و افکار درونی خود را بیابید.
ورزش کنید
حرکت دادن بدنتان با آزاد کردن اندورفین و ایجاد حس موفقیت، به شما کمک میکند افکار تاریک را از خود دور کنید. ورزش یا فعالیتی را که دوست دارید پیدا کنید، برنامه منظمی برای خود تدوین کنید و به آن پایبند باشید.
بازی کنید
آخرین باری که یک فعالیت سرگرمکننده را برنامهریزی کردید، کی بود؟ زمانی را از کار دست بکشید و کاری را انجام دهید که لبخند را بر چهره شما مینشاند. با دوستان تان تخته نرد بازی کنید، به پارک بروید یا ابرهای شاد کوچکی را نقاشی کنید.
بنویسید
پژوهشی دیگر نشان میدهد افرادی که در مورد تجربیات مثبت نوشتند، روحیه بهتری داشتند و احتمال کمتری وجود داشت که بیمار شوند. ثبت وقایع روزانه خود را آغاز کنید و درباره موفقیت ها و شادی های کوچک روزانه خود بنویسید.
لبخند بزنید
حتی اگر سرحال نیستید، به اجبار لبخند زدن، میتواند موجهای مثبتی را به همراه داشته باشد. حرکت ساده عضلات صورت در هنگام لبخند زدن به طور خودکار موجب آزاد شدن دوپامین و سروتونین در مغز میشود و باعث میشود احساس بهتری داشته باشیم. بنابراین لبخند بزنید حتی اگر قلبی مالامال از درد دارید و شاید فردا شما خواهید دید که زندگی روی خوشش را به شما نشان خواهد داد.
اجازه ندهید منفی بودن، شما و مشتریان تان را به زانو درآورد. تا جایی که میتوانید لبخند بزنید، بازی کنید، حرکت کنید، بنویسید و افکار شادی را داشته باشید.
چگونه روابط عمومی مثبت ایجاد کنیم
روابط عمومی میتواند موسسه شما را به قلههای جدیدی سوق دهد و آن را به پایینترین سطح برساند. روابط عمومی مثبت به مشتریان آینده شما نشان میدهد که شما موسسه ای هستید که میتوانند به آن اعتماد کنند و از آن اطمینان داشته باشند، درحالیکه روابط عمومی منفی اساسا به مردم میگوید که دور بمانند.
ایجاد یک استراتژی روابط عمومی قوی مستلزم این است که شما به مردم نزدیک شوید و آنها را از کارایی خوب موسسه خود آگاه کنید. راه های متعددی برای ایجاد روابط عمومی مثبت وجود دارد؛ از مشارکت در موسسات خیریه تا اطمینان از اینکه کارمندان شما پاداش خوبی دریافت کردهاند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|