عدم وجود راهبردها و استراتژی های مناسب تبلیغاتی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| رییس انتشارات کارگزار روابط عمومی در توضیح دلایل عدم توجه ناشران به تبلیغات کتاب، گفت: یک دلیلش این است بخش بزرگی از ناشران ما، راهبردها و بسترهای لازم برای تبلیغ کتابهای خود ایجاد نکرده اند؟ در حالی که ابزارهای زیادی در جعبه ابزار تبلیغ کتاب وجود دارد که ناشران می توانند به طور رایگان از آنها برای تحقق اهداف خود که همان دسترسی به خوانندگان و در نتیجه فروش است استفاده کنند.
عدم سرمایه گذاری بر روی رسانه های اجتماعی
مهدی باقریان در ادامه با اشاره به این موضوع که همه ما می دانیم طراحی یک استراتژی تبلیغاتی مناسب برای حضور موثر در شبکه ها و رسانه های اجتماعی تا چه اندازه می تواند برای ناشران ارزشمند باشد، افزود: برای رسیدن به خوانندگان، علاوه بر ایجاد سکوهای تبلیغاتی و بازاریابی جدید، باید از فرصت ها و ظرفیت های موجود نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، انتخاب بهترین بسترهای تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی برای هدف قرار دادن خوانندگان بسیار عالی است، بنابراین ناشران باید روی برخی رسانه های اجتماعی مجاز مانند لینکدین سرمایه گذاری کنند.
متاسفانه فعلا به دلیل محدودیت های قانونی دسترسی به برخی از بهترین ها و موثرترین سکوهای تبلیغاتی کتاب مانند آمازون و فیسبوک و همچنین برخی پیام رسان های موبایلی امکان پذیر نیست با این حال ظرفیت های داخلی هم کم نیستند ولی نیاز به برنامه ریزی، اختصاص بودجه حداقلی، نیروی متخصص حداقلی و در نتیجه حضور حرفه ای در این عرصه ها دارد.
عدم استفاده از سایتهای تبلیغاتی رایگان کتاب
وی گفت: برخی از پلتفرمها و سیستم عامل ها، بسترهای تبلیغاتی کاملی را برای ناشران فراهم می کنند زیرا به آنها امکان می دهد دسته ها و طبقات بسیار خاصی از افراد را مورد هدف قرار دهند. استفاده از سایتهای تبلیغاتی رایگان کتاب یکی از این سکوهاست که ناشران می توانند از آنها برای دسترسی به خوانندگان به خدمت بگیرند.
عدم وجود یک ساختار حرفه ای
باقریان با بیان این که تدوین یک برنامه تبلیغاتی منسجم مستلزم وجود یک ساختار حرفه ای است، گفت: ناشری که فاقد یک ساختار حرفه ای است و یا در ساختارش، روابط عمومی را لحاظ نکرده قطعا اختصاص بودجه برای تبلیغات و بازاریابی نمی تواند معنی دار و نتیجه بخش باشد.
وی افزود: برای ایجاد چنین ساختاری به سرمایه نیاز است که متاسفانه درصد زیادی از ناشران ما قادر به تامین چنین سرمایه ای برای ایجاد یک تشکیلات کاملا حرفه ای برای تبلیغ آثار و محصولات شان نیستند.
عدم وجود یک برند قوی و ماندگار
رییس انتشارات کارگزار روابط عمومی اظهار داشت: اگرچه همه سکوهای تبلیغاتی رایگان در مورد کتاب ممکن است مستقیما به فروش ختم نشود اما به ایجاد یک برند قوی و ماندگار در حوزه نشر کمک می کند و همین امر به مرور زمان، سبب فروش کتاب های بیشتر می شود و می تواند یکی از مفیدترین و عاقلانه ترین مسیرها و روشها برای دسترسی به مخاطبان باشد.
فقدان سیستمی برای تربیت متخصصان تبلیغات کتاب
وی با بیان این مطلب که ناشران باید بهترین شیوه های مناسب تبلیغات کتاب را یاد بگیرند، گفت: علاوه بر این، تربیت متخصصان تبلیغات کتاب که این حوزه را بخوبی بشناسند بسیار ضروری است چون آنها می توانند به ناشران کمک کنند تا دریابند که چه نوع تبلیغاتی به احتمال زیاد برای دسترسی به مخاطبان و فروش کتابهای شان موثرتر است و سپس آنها می توانند به شما در تبلیغات و بازاریابی کمک کنند.
محدودیت دامنه تبلیغات ناشران
باقریان اظهار داشت: در حال حاضر، تبلیغات ناشران حداکثر در چند حوزه وب سایت انتشارات، فروشگاههای آنلاین، شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های رسمی در قالب تولید و انتشار خبر خلاصه می شود. متاسفانه برخی رسانه ها از جمله رادیو و تلویزیون در این زمینه کم کاری می کنند و به نظر می رسد برنامه ای برای معرفی کتاب های ارزشمند و فاخر حوزه های مختلف ندارند.
عدم تولید کتابهای با کیفیت
رییس انتشارات کارگزار روابط عمومی در پایان با اشاره به این مطلب که فقدان سرمایه و ساختار سازمانی مناسب به اضافه مشکلات اقتصادی و سیاست گذاری های ناکافی و ناکارامد نمی تواند منجر به آفرینش آثار با کیفیت شود، تصریح کرد: هیچ تبلیغاتی نمی تواند یک کتابی را که به لحاظ فرم و محتوا، کیفیت پایینی دارد توجیه کند. اگر یک کتاب از همه نظر خوب و با کیفیت باشد، تبلیغات در هر مرحله می تواند موثر باشد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|