درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 10 خرداد 1403 - 23:05   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد

  گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


ادامه ادامه مطلب سه

زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی

  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  استراتژی‌های روابط‌عمومی برای رسیدن به نسل Z
  چگونه یک برند شخصی قوی بسازیم: نکات کلیدی از کارشناسان
  آنچه در مورد اطلاعات نادرست به شما می‌گویند را باور نکنید
  نرخ تبدیل آزمایش رایگان چقدر است؟
  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟
  کانوا: ابزارهای طراحی خود را برای تسلط بر فضای کاری حرفه‌ای ارتقا می‌دهد
  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  هنر جنگ روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39917صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریسه شنبه، 29 مرداد 1398 - 12:19
کدام اخلاق رسانه‌ای؟
امیر ترقی‌نژاد - ​ استاد سرکلاس روزنامه‌نگاری بارها از ذکر منبع به‌عنوان یک کار اخلاقی در این حرفه یاد می‌کرد، ما هم کلی کلنجار می‌رفتیم که این منبع کجا باید تنظیم شود؟
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| امیر ترقی‌نژاد، کارشناس رسانه و نویسنده کتاب «تاکتیک‌های روابط عمومی» در یادداشتی ضمن اشاره به فقدان آموزش‌های تئوری و عملی در میان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه، این موضوع را آسیب‌شناسی کرد.

استاد سرکلاس روزنامه‌نگاری بارها از ذکر منبع به‌عنوان یک کار اخلاقی در این حرفه یاد می‌کرد، ما هم کلی کلنجار می‌رفتیم که این منبع کجا باید تنظیم شود؟

اختلاف نظر زیاد بود، یکی می‌گفت بعد از لید، یکی دیگر اعتقاد داشت بعد از اتمام خبر و بالاخره صاحبنظران و اساتید قدیمی، روزنامه اطلاعات و خبرگزاری ایرنا را مثال می‌زدنند که باید ابتدای متن خبر خودنمایی کند.

حالا بیایید حساب کنید در دوره انفجار اطلاعات باید تمام بحث‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را کنار می‌گذاشتیم تا مثلاً این نکته را رعایت کنیم که مبادا مطلبی بدون ذکر منبع درج شود که فردا روزی دزد نشوید.

دوباره سر کلاس روزنامه‌نگاری این مبحث را با یکی از بهترین تئوریسین‌های این حوزه در میان گذاشتم.‌ هادی خانیکی، مردی که این روزها خیلی زود ریش‌سفید شده و به اخلاق مداری در میان روزنامه‌نگاران شهره است، ذکر منبع را از بعدی دیگر هم نگاه می‌کند و معتقد است: «ذکر منبع، اعتبار پیام را به بالاترین وجه ممکن در میان گیرنده پیام، افزایش می‌دهد.»

این جمله استاد ارتباطات خیلی معنادار است؛ باید بارها فصل دو و سه کتاب «ارتباط شناسی» مهدی محسنیان‌راد را مرور کنیم تا متوجه حساسیت موضوع شویم. متاسفانه عدم آموزش‌های تئوری و عملی در میان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در خصوص منبع‌نگاری باعث شده تا نه تنها سطح اعتماد مخاطب کنونی به رسانه کاهش پیدا کند بلکه ارزش‌های اخلاقی روزنامه‌نگاری در ایران نیز به پایین‌ترین وجه ممکن تنزل پیدا کرده و این خطرناک‌ترین آسیبی است که جامعه ایرانی دچار آن شده و حتی آن را وارد فاز جدیدی از مخاطرات ارتباطی کرده است.

وقتی از مسئولیت اجتماعی و منافع عمومی جامعه حرف می‌زنیم، در قدم اول باید رسانه خود را ملزم به رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای بداند. باید بداند که برای اینکه خود را حرفه‌ای نشان دهد، فقط عدم درج منبع و به اسم خود کار کردن نیست بلکه در همین اوضاع کمبود نیرو هم می‌تواند حداقل با بازآفرینی پیام اما با درج منبع، مخاطب خود را داشته باشد و این خود حتی یک احترام شرعی، عرفی و اخلاقی است.

چه اشکالی دارد سبک تاریخی فلان رسانه با بازآفرینی حرفه‌ای به سبک هرم وارونه اما با ذکر منبع در رسانه دیگری منتشر شود؟ هم تسهیل در ارتباط انجام شده و هم پیام در بُعدهای مختلف بازنشر شده و از همه مهمتر حرفه‌ای بودن و اخلاقی بودن کار رسانه‌ای را به تصویر کشیده است.

ما روزنامه‌نگاران باید یاد بگیریم به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی در شیوه‌های مختلف روزنامه‌نگاری، حرف اول احترام به مخاطب است و این احترام با سرقت مطلب به‌وجود نخواهد آمد.

یاد بگیریم که در جامعه پراحساس ایرانی، ما مسئولیت اجتماعی داریم و نمی‌توانیم منافع حزبی و شخصی خود را با دزدی پُر و ارضا کنیم.

پس حرف اول احترام است و احترام با منبع‌نگاری مناسب که باید تجربه خاک تحریریه را خورد و به‌صورت عملی آن را مرتب تمرین کرد و آموخت.

بگذریم؛ این قصه می‌تواند سر دراز داشته باشد و جدا از آن در همایش‌ها و برنامه‌های دیگر به نقد و آسیب شناسی موضوع اشاره شده، پرداخت.

 

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ارزشیابی ارتباطات: یک چک‌لیست برای سنجش ارتباطات


  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی


  هنر جنگ روابط‌عمومی


  چرا بسیاری از مدیران قادر به رهبری موثر نیستند؟


  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود


  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟


  آنچه در مورد اطلاعات نادرست به شما می‌گویند را باور نکنید


  چگونه روزنامه‌نگاران و متخصصان روابط‌عمومی می‌توانند برای تقویت صداهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند


  نرخ تبدیل آزمایش رایگان چقدر است؟


  کانوا: ابزارهای طراحی خود را برای تسلط بر فضای کاری حرفه‌ای ارتقا می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد